ماهان شبکه ایرانیان

چه نکاتی را در دوران بلوغ فرزندانمان جدی بگیریم؟ [قسمت اول]

کوکان و نوجوانانی که در سن بلوغ قرار دارند، در یکی از حساس‌ترین دوران زندگی خود به سر می‌برند، در این زمان نباید آن‌ها را تنها گذاشت و یکی از وظایف اصلی والدین در این دوران، راهنمایی مناسب فرزندانشان است

کوکان و نوجوانانی که در سن بلوغ قرار دارند، در یکی از حساس‌ترین دوران زندگی خود به سر می‌برند، در این زمان نباید آن‌ها را تنها گذاشت و یکی از وظایف اصلی والدین در این دوران، راهنمایی مناسب فرزندانشان است. دوران بلوغ مرحله‌ای از رشد یک انسان است که در آن‌ فرد از دوران کودکی وارد دوران بزرگسالی می‌شود. هر فردی که این مرحله را بگذراند بالغ نامیده می‌شود. در این‌جا نقش والدین برای راهنمایی فرزندان در این دوران حساس، بسیار مهم قلمداد می‌شود. در این مطلب ما می‌خواهیم یک سری نکات مهم برای مادران که باید در زمان بلوغ فرزندان خود به آن‌ها توجه داشته باشند را ارائه کنیم. مادران می‌توانند با استفاده از این نکات فرزندان خود را در دوران حساس بلوغ به بهترین وجه راهنمایی کنند و سؤالاتی که برای فرزندانشان پیش می‌آید را پاسخ دهند. در ادامه با بنیتا همراه باشید.

از نوجوانان چه انتظاری دارید؟

بلوغ نقطه‌ی عطفی در رشد و نمو کودک شما محسوب می‌شود، و از آنچه که شما فکر می‌کنید بسیار سریع‌تر و غیرمنتظره‌تر اتفاق می‌افتد. دانستن این‌ مسئله که انتظار می‌رود چه چیزی در کودک تغییر کند، در طول این دوره به شما کمک می‌کند که فرزندتان خود را برای آن‌چه پیش رو دارد، آماده و مهیا کند. راهنمایی کردن فرزند خود در دوران بلوغ و برقرار کردن ارتباطی مفید و مناسب به‌نوبه‌ی خود سخت و دلهره‌آور است. این نکته به‌اندازه‌ی کافی برای اولین بار مشکل است. نشانه‌ها، هورمون‌ها، جدل‌ها، کشمکش‌های قدرت،  مشخص نیست کههمه‌ی این موارد دقیقا از کجا و از چه زمانی وارد زندگی نوجوانان می‌شوند.

سن بلوغ

علائم فیزیکی بلوغ

 دخترها تقریبا از سن 9 سالگی شروع به رشد می‌کنند. این میزان رشد در دخترها بیشتر از هم سن و سالان پسر است. در طول شش ماه اول، او در جهش اولیه‌ی رشد قرار دارد و انتظار می‌رود با این نشانه‌ها همراه باشد:

1- او در این دوره یک جهش رشد خواهد داشت.

2- چربی بدن در بازوها، قسمت فوقانی پشت و ران‌ها ذخیره می‌شود.

3- مفصل ران و قسمت فوقانی پشت حجیم‌تر می‌شود.

4- سینه‌ها شروع به رشد می‌کنند.

5- قاعدگی اول او بعد از رشد سینه‌ها شروع می‌شود.

6- موهای ناحیه‌ی تناسلی شروع به رشد می‌کند.

این موارد بین سنین 12 یا 13 سالگی نمایان می‌شود. افزایش تولید هورمون‌ها در دوران قاعدگی می‌تواند گرفتگی عضلات را برای دختر شما به‌وجود آورد. با دختر خودتان در مورد بلوغ صحبت کنید؛ این کار بیشتر به‌منظور کمک به درک نوسان‌های آن دوره و شناخت موارد ذکرشده مثل تغییرات هورمونی است. شروع بلوغ پسرها کمی بعد از دخترها صورت می‌گیرد. معمولا بین سنین 10 تا 14 سالگی نشانه‌های بارز بلوغ در پسرها شکل می‌گیرد:

بلوغ پسران

1- بیضه‌ها رشد می‌کنند.

2- آلت تناسلی رشد می‌کند.

3- تارهای صوتی حنجره‌ی او ضخیم‌تر و صدای او کلفت‌تر به نظر می‌آید.

4- افزایش حجم ماهیچه‌ها و توانایی بدنی.

5- موهای زیر بغل شروع به رشد می‌کنند.

6- پسرها جهش رشد زیادی دارند. این جهش حدود 4 اینچ در هر سال در دوران بلوغ است.

7- به نظر می‌رسد رشد موهای صورت،  آخرین مرحله از بلوغ پسر است.

8- خروج منی از بدن

در بیشتر پسرها تولید اسپرم در دوران بلوغ اتفاق می‌افتد. این خیلی مهم است که شما با فرزند خود در مورد فعالیت‌های جنسی صحبت کنید. آکنه یا جوش صورت در پسرها نسبت به دخترها شدیدتر است. این اتفاق به علت وجود غدد چربی فعال‌تر در پسرها است. افزایش تولید تستوسترون در دوران بلوغ به‌طور عمده سبب تغییرات فیزیکی در پسرها و افزایش تمایل به انجام فعالیت‌های زیاد یا تقریبا مخاطره‌آمیز است.

دوران بلوغ

تغییرات احساسی

تغییرات فیزیکی یک نشانه‌ی ساده و قابل‌مشاهده از بلوغ است. ما از جنیفر لاندا، دکتر زنان و زایمان که خود یک دختر نوجوان دارد، سؤال کردیم که چگونه می‌توان احساسات و تغییرات رفتاری فرزندمان را درک کنیم؟ دکتر جنیفر لاندا می‌گوید: «انتظار می‌رود دمدمی‌مزاج بودن و تغییرات سریع و ناگهانی خلق‌وخوی از نشانه‌های اولیه‌ی رفتاری در نوجوان باشد. شما می‌توانید به‌وسیله پیگیری از دوستان فرزند خود و سؤال کردن از پسرتان در مورد دوستانش بهتر با رفتارهای بیرونی و اجتماعی او آگاه شوید. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که همیشه حمایت و تلاش برای کمک و درک بهتر فرزند خود در انجام کار یا فعالیتی که احساس می‌شود نیاز به حمایت و کمک دارد را مدنظر داشته باشید. احساسات در دوران بلوغ در نوجوان فرازوفرود زیادی دارد و به ترشح هورمون‌های فعال در بدن برمی‌گردد و او نیاز دارد این احساسات را تجربه کند. تصور شکل گرفتن و به تکامل و رشد رسیدن فیزیکی یک بدن در دوران بلوغ مسئله‌ی مهمی است. به‌ویژه زمانی که این تغییر فیزیکی در هر دو جنس پسر و دختر یکسان نیست». جنیفر لاندا می‌گوید: «اکثر دخترها در دوران بلوغ این احساس را ندارند که اکنون در حال تکامل هستند؛ شاید به‌این‌علت است که تغییرات در بلوغ سریع اتفاق می‌افتد. مهم نیست که آن‌ها قدکوتاه یا قدبلند و لاغر یا چاق هستند، مهم این است که او اطمینان کند که این بدن و تغییرات فیزیکی او در یک دوران خاص اتفاق می‌افتد و باید به این درک برسد که بلوغ در یک‌زمان خاص است و مختص به تمام دخترهاست». دکتر لاندا می‌گوید: «پسرها دارای فیزیک بدنی قوی‌تر و بنیه‌ی عضلانی بیشتری هستند و درنتیجه توجه بیشتری را جلب می‌کنند. این باعث می‌شود که پسرها به درجه‌ای از خودآگاهی بلوغ برسند». کاتیا راول به‌عنوان دکتر تغذیه می‌گوید: «افزایش وزن در دخترها اگر درست شناخته و تحت کنترل والدین قرار نگیرد، می‌تواند به یک مسئله‌ی بزرگ تبدیل شود ». درست قبل از بلوغ است که دختران مقداری اضافه‌وزن پیدا می‌کنند. این اضافه‌وزن معمولا قبل از مرحله‌ای به نام جهش رشد اتفاق می‌افتد. دکتر تغذیه کاتیا راول می‌گوید: «والدین باید بدانند این اتفاق طبیعی است و به دخترهای خود اطمینان بدهند که این تغییرات فیزیکی، طبیعی بوده و در دوران بلوغ اتفاق می‌افتد». حمایت و تشویق والدین از دختران خود به سبب فعالیت‌های ورزشی و وعده‌های غذایی مناسب، می‌تواند از مسائل یا مشکلات پیش‌آمده برای خود و دخترهایشان جلوگیری کرده یا آن‌ها را کنترل کند. دکتر راول در ادامه‌ی صحبت‌های خود اشاره می‌کند: «رژیم‌های غذایی در نوجوانان به افسردگی، اختلال‌های خوردن و افزایش وزن مرتبط است و آن را تحت کنترل نگه‌دارید».

می‌توانید نگاهی هم به مقاله‌ی «توصیه های غذایی روزهای امتحان به مادران» بیندازید.

منبع: teens.webmd


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان