اعجاز عدد هفت:
1) می دانیم در قرآن در آیات متعدد تعداد آسمان ها هفت ذکر شده مثلاً در آیه ی 112 سوره طلاق داریم: «خدا کسی است که هفت آسمان را آفرید» حال در قرآن کریم کلمه ی «سبع» به معنی «هفت» که با کلمه ی «سماوات» به معنی «آسمان ها» باشد -چه قبل چه بعد- هفت می باشد.
آیات زیر:
1- هُوَ الَّذِی خَلَقَ لَکُم مَّا فِی الأَرْضِ جَمِیعًا ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَهُوَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ (بقره/29)
2- تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالأَرْضُ وَمَن فِیهِنَّ وَإِن مِّن شَیْءٍ إِلاَّ یُسَبِّحُ بِحَمْدَهِ وَلَکِن لاَّ تَفْقَهُونَ تَسْبِیحَهُمْ إِنَّهُ کَانَ حَلِیمًا غَفُورًا (اسراء/44)
3- قُلْ مَن رَّبُّ السَّمَاوَاتِ السَّبْعِ وَرَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیم ِ(مومنون/86)
4- فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِی یَوْمَیْنِ وَأَوْحَى فِی کُلِّ سَمَاء أَمْرَهَا وَزَیَّنَّا السَّمَاء الدُّنْیَا بِمَصَابِیحَ وَحِفْظًا ذَلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ (فصلت/12)
5- اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ یَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَیْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّه عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِکُلِّ شَیْءٍ عِلْمًا (طلاق/12)
6- الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا مَّا تَرَى فِی خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِن تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَى مِن فُطُورٍ (ملک/3)
7-أَلَمْ تَرَوْا کَیْفَ خَلَقَ اللَّهُ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا (نوح/3)
2) می دانیم مسلمانان هنگام حج، هفت بار دور خانه ی کعبه طواف می کنند جالب است که کلمه ی «طواف» و مشتقات آن هفت بار در قرآن آمده اند. آیات زیر:
1- «...إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ أَن طَهِّرَا بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَالْعَاکِفِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ» (بقره/125)
2- «...أَن لَّا تُشْرِکْ بِی شَیْئًا وَطَهِّرْ بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَالْقَائِمِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ» (حج/26)
3و4- «فَطَافَ عَلَیْهَا طَائِفٌ مِّن رَّبِّکَ وَهُمْ نَائِمُونَ» (قلم/19)
5- «...فَلاَ جُنَاحَ عَلَیْهِ أَن یَطَّوَّفَ بِهِمَا وَمَن تَطَوَّعَ خَیْرًا فَإِنَّ اللّهَ شَاکِرٌ عَلِیمٌ» (بقره/158)
6- «ثُمَّ لْیَقْضُوا تَفَثَهُمْ وَلْیُوفُوا نُذُورَهُمْ وَلْیَطَّوَّفُوا بِالْبَیْتِ الْعَتِیق» (حج/29)
7- «...جُنَاحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَیْکُم بَعْضُکُمْ عَلَى بَعْضٍ کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الْآیَاتِ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ» (نور/58)
3) هفت سوره از سوره های قرآن با تسبیح شروع شده اند که عبارتند از:
1-سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَى (سوره ی اسراء)
2-سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ (سوره ی حدید)
3-سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ (سوره ی حشر)
4-سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ (سوره ی صف)
5-یسَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ (سوره ی جمعه)
6-یسَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ (سوره ی تغابن)
7-سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَى (سوره ی اعلی)
4) در آیه ی 35 سوره ی «نور» مشاهده می کنیم تمثیلی که برای نور خدا بیان شده که به هفت مرحله اشاره دارد:
1-«مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَاة»
2-«فِیهَا مِصْبَاحٌ»
3-«الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَةٍ»
4-«الزُّجَاجَةُ کَأَنَّهَا کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ»
5-«یُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَکَةٍ زَیْتُونِةٍ لَّا شَرْقِیَّةٍ وَلَا غَرْبِیَّةٍ»
6-«یَکَادُ زَیْتُهَا یُضِیءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ»
7-«نُّورٌ عَلَى نُورٍ»
5) در آیه ی 43 سوره ی نور آنجا که خداوند به فرستادن ابرها و فرو فرستادن باران و مشیت الهی می پردازذ، شاهد تقسیم هفت گانه هستیم:
1-« أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یُزْجِی سَحَابًا »
2-« ثُمَّ یُؤَلِّفُ بَیْنَهُ »
3-« ثُمَّ یَجْعَلُهُ رُکَامًا »
4-« فَتَرَى الْوَدْقَ یَخْرُجُ مِنْ خِلَالِهِ »
5-« مِنَ السَّمَاءِ مِن جِبَالٍ فِیهَا مِن بَرَدٍ »
6-« فَیُصِیبُ بِهِ مَن یَشَاءُ »
7-« وَیَصْرِفُهُ عَن مَّن یَشَاءُ »
6) در سوره ی مومنون مشاهده می کنیم که مراتب خلقت انسان هفت مرتبه و مرحه است:
1-«وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِینٍ»
2-«ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِی قَرَارٍ مَّکِین»
3-«ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً»
4-«فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً»
5-«فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا»
6-«فَکَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا»
7-«ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا»
7) وقتی انسان سر به سجده می گذارد هفت عضو از اعضای بدن را باید به زمین بگذارد که عبارتند از:
1- پیشانی
2و3- دو کف دست
4و5- زانوها
6و7- دو سر انگشت بزرگ پاها
8)شهادتین دارای هفت کلمه است.
9)اولین سوره ی قرآن دارای 7 آیه است.
10) تعداد حروف عربی 28 یعنی 4*7 می باشد.
11) خداوند در قرآن کریم در مورد کسانی که قرآن را تکذیب کنند وعده جهنم داده است جهنمی که هفت در دارد.
(در مورد عدد هفت موارد دیگری نیز بیان شده که در جای دیگر به آن ها اشاره خواهیم کرد)
انتقادات مطرح شده در مورد اعجاز عدد هفت
اگرچه به اعتقاد شخصی من انتقادات مطرح شده در مورد اعجاز عدد هفت بسیار ضعیف و تا حدودی از روی لجبازیست ولی برای آنکه مبانی علمی ارائه ی یک تحقیق را رعایت کرده باشیم آن ها را مطرح می کنیم و قضاوت نهایی را به عهده ی شما می گذاریم.
منتقدان اعجازعدد هفت می گویند:
اینکه گفته شود چون عدد هفت در چند آیه آمده پس باید بین آن و قرآن رابطه ای باشد، این حرف را می توان در مورد عددهای دیگر هم زد مانند عدد شش. برای مثال خداوند در آیه ی 4 سوره «سجده» می فرماید: «خدا، کسی است که آسمان و زمین و آنچه بین آن دو است را در شش روز آفرید» پس باید بین عدد شش و قرآن رابطه باشد:
1) سوره ی «ناس» که آخرین سوره ی قرآن هست دارای 6 آیه می باشد.
2) اگر شماره های آیه های سوره ناس را کنار هم بگذاریم عدد (123456) به دست می آید که بر 6 بخش پذیر است.
3) قرآن دارای 114 سوره است و 114 مضرب 6 می باشد.
4) خلق زمین و آسمان در شش روز بوده.
5) تعداد حروف کلمه ی «الدنیا» 6 حرف است.
6) تعداد حروف کلمه ی «الحیاة» 6 حرف است.
منبع:کتاب « معجزة القرآن فی عصر المعلوماتیة» نوشته ی عبدالدائم الکحیل
ارسال توسط کاربر محترم سایت : mohamadhosein