نوربخش:

۴۲ میلیون نفر تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی/ بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی به ۶۰ میلیارد تومان رسید

مدیر کل سازمان تامین اجتماعی گفت: در طول ۳۰ سال بدهی دولت به تأمین اجتماعی ۴ میلیارد تومان بود که امروز این رقم به ۶۰ میلیارد تومان رسیده است.

42 میلیون نفر تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند/ بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی از 4 به 60 میلیارد تومان رسیده استبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید تقی نوربخش مدیر کل سازمان بهزیستی کل کشور در جشنواره نیکو کار آفرین که به منظور تجلیل از مدیران موفق اقتصاد مقاومتی در بخش خصوصی برگزار شد، اظهار داشت: کار آفرینی و فضای کسب کار در سازمان تأمین اجتماعی برنامه ریزی شده و حدود 42 میلیون نفر تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند، حقیقتا علی‌رغم تمام کمی و کاستی‌ها این سازمان توانسته نقش کلیدی را در جهت تأمین امنیت خاطر 42 میلیون بیمه شده اصلی و 5 میلیون و 200 هزار نفر از مستمری بگیران خود ایفا کند.

وی افزود: هم اکنون حدود 3 هزار و 400 میلیارد تومان ماهیانه مستمری پرداخت می‌شود، یعنی برابر با هدفمندی یارانه‌ها فقط مستمری پرداخت می‌شود.

مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی گفت: حدود 220 میلیارد تومان بیمه بیکاری و 1400 میلیارد تومان به صورت ماهانه در بخش درمان هزینه و بیش از 5400 میلیارد تومان در سازمان تجهیز منابع می‌شود.

نوربخش بیان داشت: یک سوم تخیصص کل کشور در این سازمان تجهیز منابع می‌شود، در شرایطی که بدون اینکه از منابع عمومی بهره‌ای داشته باشد.
 
وی با بیان اینکه سهم کارآفرینان درکارگاه‌های زیر 5 نفر برعهده دولت است، گفت: اما منابعی از دولت به این سازمان نمی‌آید.

مدیر کل سازمان تأمین اجتماعی گفت: یک سازمان بیمه گر اجتماعی در دنیا مولود کارفرمایان است و ایجاد سیستم‌های بیمه‌ای نخستین بار در آلمان توسط کارفرمایان انجام شد، در ایران هم از سال 54 سازمان تامین اجتماعی ایجاد شد.

وی گفت: سازمان‌های بیمه گر اجتماعی در 30 سال اول عمر خود فقط دریافت کننده هستند و مبلغی را تحت عنوان مستمری پرداخت نمی‌کنند و بعد از آن پرداخت کننده می‌شوند.

نوربخش بیان داشت: در بیست سال گذشته به هیچ عنوان بحث پرداخت مستمری وجود نداشت و هر چه سن بیمه اجتماعی بیشتر می‌شود از تعداد پرداخت کنندگان آن کاسته و به تعداد مستمری بگیران آن افزوده می‌شود. 

وی ادامه داد: براساس سیر طبیعی و قانونی، تأمین اجتماعی باید امروز 2 میلیون مستمری بگیر داشته باشد، اما باید سوال کرد که چرا امروز 3 میلیون مستمری بگیر داریم و چرا باید امروز یک سوم بودجه کشور را صرف پرداخت مستمری کنیم.

مدیر کل سازمان تأمین اجتماعی گفت: کل بدهی دولت به تأمین اجتماعی بایت تعهدات خود در طی 30 سال و تا سال 84، 4 هزار میلیارد تومان بود، اما در زمان دولت یازدهم این رقم به 60 میلیارد تومان رسید. چرا باید حدود یک میلیون نفر مستمری بگیر خلاف روند قانون به صندوق اضافه شود؟
 
نوربخش در ادامه تأکید کرد: بازنشستگی پیش از موعد، اضافه شدن به کارهای سخت و زیان آور، خرید خدمت سربازی و سایر تعهدات بدون منبع علت آن است که 4 هزار و 200 میلیارد بدهی دولت را به 60 میلیارد تومان افزایش داد و 2 میلیون مستمری بگیر را تبدیل به 3 میلیون مستمری بگیر کرد.

وی ادامه داد: در این شرایط که امروز با مشکلات همراه هستیم باید دست تک تک کارفرمایان را بوسید که مسئولیت اجتماعی خود را به خوبی انجام می‌دهند؛ و حقیقتا اقتصاد مقاومتی را کارفرمایان ایجاد کرده اند.

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: اما آنچه که مهم است، اولا ما از اموال شما صیانت کردیم و این را دیوان عدالت اداری و دیگر سازمان‌های نظارتی می‌گوید سازمانی که در دوره‌ای 6 ماه مسئول آن غیرقانونی منصوب شده بود امروز تعامل خوبی با دستگاه‌های نظارتی دارد و هیچ دستگاه نظارتی از آن گزارشی منفی ارایه نداده و هیچ جریان سویی در آن وجود ندارد و ما توانستیم ایده مقام معظم رهبری در خصوص بیمه تأمین اجتماعی را اجرایی کنیم.

نوربخش افزود: امروز در ماده 13 قانون برنامه ششم، دولت مکلف شده است که کل مطالبات سازمان را سالانه پرداخت کند و این پرداختی کمتر از 10 درصد نباید باشد و هیچ قانونی که بودجه آن معلوم نیست، تصویب نشود.

وی بیان داشت: زمانی که ما کار را شروع کردیم 24 هزار پرونده معوقه در رابطه با سیستم بازرسی داشتیم، پرونده هایی که 10 سال از آن‌ها بازرسی نشده بود. از این تعداد پرونده‌ در حال حاضر فقط 300 پرونده بیشتر باقی نمانده است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: از جمله کارهایی که انجام دادیم شامل حذف خرید و فروش از محاسبات حق بیمه می شود و طبق قانون رفع موانع تولید در کارگاه های ثابت صنعتی و وثیقه‌های مالی در رابطه با تقسیط را تبدیل به چک کردیم و بخشودگی جرایم را در 2 نوبت اجرایی کردیم و هم جرایم حدف و تقسیط شد.

نوربخش با اشاره به احیای دو معاونت فرهنگی و اجتماعی و معاونت پژوهش، گفت: ما قاعده کارمان قاعده بی عیبی نیست و می‌دانم هنوز تعامل مان با کارآفرین‌ها تعامل کاملی نیست و به یک اصل اعتقاد داریم که هر چه یک فضای کسب و کار رونق پیدا کند به نفع سازمان بیمه گر است و کارگاهی که منحل می‌شود بیمه بیکاری آن را باید سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند. پس سازمان آمادگی دارد در چارچوب قانون روز به روز مشکلات را حل کند و سیاست اقتصاد مقاومتی را که نسخه و راه حل مشکلات اقتصادی کشور است اجرا کند.

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: امیدواریم اجرای پروژه ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین پروژه ملی بتواند در خود کفایی بنزین فعالیت کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر