راه و رسم سفرهای جاده‌ای با خودروی شخصی

چه کنیم سفرهای طولانی در جاده عذاب‌آور نباشد و به همه مسافران خوش بگذرد؟

راه و رسم سفرهای جاده‌ای با خودروی شخصی

چه کنیم سفرهای طولانی در جاده عذاب‌آور نباشد و به همه مسافران خوش بگذرد؟

در سفرهای جاده‌ای طولانی، مخصوصاً در ایام تعطیلات که گاهی این سفرها طولانی‌ترین سفرهای سال هستند، چیزی که مدام روبه‌روی شماست یک جاده باز و آزاد است که دلتان می‌خواهد تخت گاز تا انتها برانید و به مقصد برسید. اما نباید قوانین چند قانون مهم را فراموش کنید.

اگر قرار است در یک خودرو با یک یا چند نفر ساعت‌های متمادی و به مدت طولانی محصور بمانید، شاید نوبت آن رسیده باشد که قوانینی ایجاد کنید تا سفر راحت‌تر بگذرد. به این قوانین اتیک یا راه و رسم سفر می‌گویند.

در صورت رعایت این قوانین است که سفرهای جاده‌ای طولانی برای همه مسافران رضایت‌بخش خواهد بود. در این جا مواردی را به شما آموزش می‌دهیم که حتماً در طول مسیر باید رعایت کنید.


1- مسیریابی وظیفه همه سرنشینان است؛ به جز راننده!

حتماً برای خیلی از شما پیش آمده است که در طول سفر به نقطه‌‌ای برسید که ندانید دقیقاً کجا هستید و چطور مسیرتان را به سوی مقصد مورد نظر پیدا کنید. در واقع، گم شده‌اید و مثلاً نمی‌دانید از چپ بروید یا راست! از خروجی اول بروید یا خروجی دوم! در این حالت، وظیفه پیدا کردن مسیر نمی‌تواند بر عهده کسی باشد که فرمان در دست گرفته است. این کار وظیفه هر کسی خواهد بود که سوار خودرو است؛ همه به جز راننده! اگر یکی از سرنشینان و همسفران بلد نباشد از نقشه‌ موبایل خود برای مسیریابی استفاده کند چه؟ این وظیفه خطیر و مهم بر عهده دیگر مسافران خواهد بود. همه باید تلاش کنند تا بهترین مسیر را پیدا کنند.

نکته: بهتر است یک دستگاه مسیریاب یا تلفن همراه خود را روی داشبورد متصل کنید تا مدام راهنمایی بگیرید. سعی کنید قبل از این که استارت بزنید و حرکت کنید تمامی مسیر را مرور نمایید. در این صورت، قادر خواهید بود برنامه‌ریزی بهتری برای سفرتان داشته باشید.

2- تهویه داخل خودرو نباید وسیله عذاب همه باشد!

گاهی اوقات، مخصوصاً در تابستان یا هنگام سفر به نواحی گرم، وقتی مدت زمان زیادی در خودرو نشسته‌اید ممکن است خسته و کلافه شوید و گرمای هوا باعث شود حسابی از کوره در بروید. در این حال، باید بگذارید هوای خنک در داخل خودرو به جریان بیفتد تا احساس برافروختگی شما برطرف شود. اما ممکن است در همان حال که شما از گرما در حال جوش آوردن هستید، یکی از مسافران سردش باشد. در این مواقع، رعایت ادب در هنگام مباحثات توسط تمامی سرنشینان الزامی است تا زمانی که هوا برای هر دو گروه ایده‌آل شود. اگر نه، بهتر است کولر را خاموش کنید. حتماً دلتان نمی‌خواهد در خودور محصور شوید و مسبب بیمار شدن فرد دیگری باشید؛ شرایطی که شاید به راحتی بتوانید با صبر و آرامش از بروز آنها جلوگیری کنید.

3- مسئول پخش موسیقی و جنجال بر سر انتخاب آهنگ

معمولاً در سفرها یکی از سرنشینان به عنوان مسئول موسیقی انتخاب می‌شود تا به نوبت آهنگ‌هایی باب سلیقه هر کدام از سرنشینان را از سیستم صوتی خودرو پخش کند اما نباید از این وضعیت سوء استفاده کرد و فقط آهنگ‌هایی را پخش کرد که باب سلیقه یک نفر از مسافران باشد. راننده و هر کس دیگری که همراه شما در سفر است حق دارد انتخاب‌های موسیقی خاص خود را داشته باشد. بنابراین، بهترین کار این است که با دیگران هم مشورت شود که چه آهنگ‌هایی انتخاب شود که باب سلیقه همه است یا این که چه مدت هر سبک آهنگی باب سلیقه هر کدام از مسافران پخش شود.

نکته: اگر موفق نشدید و توافق حاصل نشد، رادیو را روشن کنید و به هر چه پخش شد راضی باشید.

4- توقف و استراحت مرتب الزامی است!

توقف برای دستشویی رفتن از واجبات است. اما همین توقف‌ها می‌تواند به منظور دیگری هم استفاده شود و راننده جای خود را یکی از سرنشینان دیگر عوض کرده تا خستگی در کند. حتی اگر راننده بدشانس باشد و فرد دیگری از همسفران راننده نباشد، بالاخره می‌تواند با کمی انجام تمرینات کششی در هنگام توقف خستگی را از تن خود بیرون کند. به گفته کارشناسان، اگر سفر شما 12 ساعت طول می‌کشد، بهتر است هر 4 ساعت یک بار توقف کنید و هوا بخورید. به نظر می‌رسد این مدت کافی باشد؛ مگر این که فردی مدام نیاز داشته باشد برای رفع حاجت به دستشویی برود.

شما فکر می‌کنید سفرهای جاده‌ای چه آداب و رسوم دیگری دارند؟ آنها را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر