فرادید؛ با جمعبندی آمار فروش خودروسازان مختلف در قاره اروپا، مشخص شده رنو همچنان حاکم بلامنازع این کلاس است و در غیاب محصولات فولکسواگن، این پژو سیتروئن بوده که سهم زیادی از بازار را در سال 2017 به خود اختصاص داده است. در عین حال ژاپنی با خیل عظیمی از محصولاتشان توانستهاند بیش از یک پنجم کل بازار را از آن خود کنند و فروشی بالغ بر 320 هزار دستگاه داشته باشند.
به گزارش فرادید، کارنامه کامپکت کراسهای محبوب مردم ایران در بازار سال 2017 قاره سبز نشان میدهد پژو و رنو عرضهکننده بهترین خودروهای این رده در اروپا هستند. اینجا 11 نکته از این ردهبندی جالب را میتوانید بخوانید با ذکر این توضیح که حجم بازار کراساوورهای کامپکت در مقایسه با سال قبل با دو دهم درصد رشد، به حدود 9.7 درصد کل بازار اروپا رسیده است.
در فهرست 20 خودروی اول این کلاس نام رنو کپچر، پژو 2008، اوپل موکا ایکس، نیسان جوک و رنو داستر در ردههای اول تا پنجم می درخشد. کپچر علیرغم افت دو درصدی همچنان با فروش بیش از 211 هزار دستگاه در رتبه نخست قرار دارد. فروش این خودرو در سال قبل 215 هزار دستگاه بود.
اولین خودروی کامپکت کراس فولکس واگن در ماه پایانی سال توانسته با قرار گرفتن در رتبه بیست و چهارم این جدول 30 تایی، حدود 5 هزار دستگاه فروش داشته باشد تا بزرگترین خودروساز اروپا را به سال 2018 و اخذ سهم مناسبی از این بخش رو به رشد امیدوار کند.
2008 با رشد سه درصدی در مرز فروش 180 هزار دستگاهی بایستد که این بیشتری میزان فروش کراساوور کامپکت پژو از سال 2015 و نخستین رونمایی در اروپا است. جالب است که در اسل 2017، پژو 2008، 25 برابر سانگیانگ تیوولی در اروپا فروش داشته است.
اوپل موکا میهمان عجول و قدرندیده بازار ایران هم در قاره سبز پابه پای رنو و پژو رفته تا با فروش نزدیک به 170 هزار دستگاهی ضمن کسب رده سوم، سه درصد در سال 2017 رشد فروش داشته باشد. این خودرو نسخه اروپایی بیوک انکور است.
خودروی مستحکم و اقتصادی رنو با نام داستر که ذیل برند داچیا هم تولید میشود با تکیه زدن بر رتبه چهارم بازهم توانسته اثبات کند ارزش خرید بالایی دارد. رشد 4درصدی داستر توانسته فروش کلی این خودرو را به بیش از 145 هزار دستگاه برساند.
یک نکته عجیب وجود دارد و آن فروش موفقیت آمیز زشتترین خودروی نیسان یعنی جوک است که در سال هفتم فروش خود همچنان پرطرفدار است. این خودرو علیرغم افت 6درصدی در فروش، بیش از 98 هزار دستگاه فروش داشته است.
در کمال ناباوری یک اسیووی از فیات توانسته به لطف طراحی خاصش در زمینه فروش عالی عمل کند. 500 ایکس گرچه 14درصد نزول کرده و بدترین رشد سال را تجربه نموده ولی همچنان بیش از 90 هزار دستگاه فروش دارد.
در لیست بدترین افتها البته نام سیتروئن، اشکودا، هوندا، سانگیانگ و کیا میدرخشد. در واقع سول ساخته کیا با9درصد، اچآر-وی ساخته هوندا با 11درصد، کاکتوس محصول سیتروئن با 21 درصد، تیوولی ساخته سانگیانگ با 29 درصد و یتی ساخته اشکودا با 34 درصد بدترین میزان افت فروش را در سال 2017 تجربه کردهاند.
بیشترین رشد فروش در یک سال هم به محصول سبز و هیبریدی کیا یعنی نیرو مربوط است که 297 درصد رشد داشته است. سوزوکی با خودروی جدیدش یعنی اس-کراس هم توانسته 37 درصد رشد فروش را در سال 2017 تجربه کند.
در لیست 20 کراساوور کامپکت برتر بازار اروپا به لحاظ میزان فروش در سال 2017، نام 7 خودروی ژاپنی، 5 محصول فرانسوی، 2 آمریکایی، 2 آلمانی، یک ایتالیایی، یک خودروی چکتبار و 2 محصول کرهای به چشم میخورد ضمن اینکه سیتروئن و سوزوکی بیشترین تعداد خودروها را به این کلاس عرضه کردهاند.
جمع فروش 20 خودروی برتر بازار کراساوورهای کامپکت در سال 2017 با حدود میلیون دستگاه، رشدی 1.510 میلیون دستگاه حدود 5 درصد رشد داشته است که ناشی از اقبال خوب بازار به این رده خاص و متفاوت است.