استان خراسان شمالی ؛ سرزمین زیبایی های بی بدیل

استان خراسان شمالی ؛ سرزمین زیبایی های بی بدیل یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - گردشگری,ایران گردی,اماکن دیدنی,تاریخ گردی  استان خراسان شمالی واقع در شمال شرق ایران و به مرکزیت شهر بجنورد است

 استان خراسان شمالی واقع در شمال شرق ایران و به مرکزیت شهر بجنورد است. مردم خراسان شمالی اکثریت شیعه هستند که شامل کردها، ترک ها و فارس های استان می باشند، هم چنین اقلیتی از اهل سنت نیز در این استان ساکن هستند. این استان با مساحتی حدود بیست و هشت کیلومتر مربع از غرب به استان گلستان، از شمال به کشور ترکمنستان و از شرق و جنوب به استان خراسان رضوی و از جنوب غربی به استان سمنان محدود می شود. استان خراسان شمالی از 8 شهرستان بجنورد (مرکز استان)، اسفراین، راز و جرگلان، جاجرم، فاروج، مانه و سملقان، گرمه و شیروان و هم چنین 16 شهر و 16 بخش، 40 دهستان و 862 روستای دارای سکنه تشکیل شده است. آثار کشف شده در این استان نشان از قدمت تاریخی آن دارد. مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم، موزه گرمابه تاریخی شهر جاجرم، موزه قلعه جلال الدین گرمه و... از جاذبه های گردشگری استان خراسان شمالی محسوب می شود. پس در ادامه با ما در مجله همگردی همراه باشید برای بازدید از نقاط دیدنی و جالب توجه استان خراسان شمالی...
استان خراسان شمالی

آیینه خانه مفخم (موزه اسناد و نسخ خطی)

بنای معروف به آیینه خانه یکی از یادمان های برجسته ی دوره قاجار استان خراسان شمالی است که در شمال شهر بجنورد واقع شده است. شماره ثبت آن در فهرست آثار ملی 1167 است. در دوره قاجاریه بنای آیینه خانه همراه با بناهای دیگری از جمله عمارت مفخم، کلاه فرنگی، حوض خانه و سردر، در باغ بزرگی قرار داشته و مجموعه دارا الحکومه ی مفخم را تشکیل می داده است. این بنا در دهه 1300 هجری، هم زمان با دوره حکومت ناصرالدین شاه به دستور یار محمدخان شادلو، معروف به سردار مفخم ساخته شده است. ساختمان آیینه خانه در دو طبقه به ابعاد تقریبی 11*18 متر و به ارتفاع حدود 10 متر ساخته شده که در مجموع 9 اتاق دارد. یکی از اتاق های طبقه فوقانی تالاری است به ابعاد 8*3 متر که تمام دیوارها و سقف آن با طرح های زیبایی آیینه کاری شده است. این موزه در شهرستان بجنورد، خیابان شریعتی شمال واقع شده است و از جاذبه های گردشگری استان خراسان شمالی محسوب می شود.
آیینه خانه مفخم

روستای اسفیدان

منطقه نمونه استانی و روستای هدف گردشگری اسفیدان، بافت مسکونی جالب توجهی دارد و خانه ها به صورت پلکانی در دامنه کوه ساخته شده اند که از نقاط دیدنی و جالب توجه استان خراسان شمالی می باشد. از جاذبه های روستا به آبشار هنرور، آبشار بارگاه، غار خزانه هنرور، مقبره شیخ محمدرضا ربانی معروف به حاج آخوند، آرامگاه امام زاده محمد بن باقر بن موسی بن جعفر می توان اشاره کرد. صنایع دستی این روستا فرش های دستباف، صنایع چوبی، صنایع سفالی، قالی بافی و چادر شب بافی است. غذای سنتی اسفیدان از جمله فتیر مسکه، آش پلو، قورمه، کاچی، آش قلیه طرفداران زیادی دارد. این روستا در 45 کیلومتری جنوب شرقی استان واقع شده است و از جاذبه های گردشگری استان خراسان شمالی محسوب می شود.
روستای اسفیدان

چهار تاقی تیموری

این مقبره به عیدخواجه یکی از سرداران تیمور منسوب است. بنای مقبره تیموری که یکی از جاذبه های گردشگری استان خراسان شمالی است، از بیرون نمای هشت ضلعی و از داخل نقشه چهار ضلعی دارد. گنبد بنا از دو نوع پوش منفصل بوده که در سال های گذشته پوشش خارجی آن از بین رفته است. عناصر مختلف از جمله تاق نماهایی با پوشش جناقی و آجرچینی خفته راسته در قسمت ساقه گنبد نمای خارجی بنا را تزیین کرده است. داخل بنا با اندود گچ پوشیده شده که در بخش های مختلف با نقاشی های منحصر به فردی با صحنه شکارگاه و نقوش گیاهی تزیین شده است. هم چنین در زیر نورگیرهای پاین گنبد یک نوار کتیبه گچبری زیبا به خط ثلث با مضمون آیاتی از سوره مبارکه آل عمران جلوه خاصی به این بنا داده است. این بنا با شماره ثبت 4808 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. این مقبره در 6 کیلومتری شهر شیروان در مجاورت روستای زیارت شیروان قرار دارد. و از نقاط دیدنی و جالب توجه استان خراسان شمالی می باشد.
 چهار تاقی تیموری

آرامگاه رشید الدین محمد بیدوازی

شیخ الرشید الدین محمد بیدوازی (م. 866 هجری) از مشایخ صوفیه و بیست و یکمین قطب سلسله ذهبیه کبرویه است. به استناد متون تاریخی وی در سال 877 هجری وفات یافته و در زادگاهش بیدواز به خاک سپرده شده است. شماره ثبت این بنا در فهرست آثار ملی 2192 است. بر مزار وی یک بنای ساده ی هشت ضلعی گنبددار با سنگ و لاشه و ساروج ساخته شده است. هر یک از اضلاع بنا 5/3 متر طول دارد و عرض کلی بنا 45/8 متر است. گنبد بنا نیم کره ای و از جنس آجر با کلاف کشی چوبی است که از دیواره های خارجی گنبد به صورت خشخاشی بیرون زده است. دیوارهای داخلی بنا با طاق نماهای ساده تزیین شده که روی آن ها یک افریز گچبری شده به خط ثلث در ارتفاع 4/2 متری از کف بنا گرداگرد دیوارها چرخیده و سپس یک ردیف طاق نمای دیگر با طاق قوسی و در نهایت در زیر نورگیرهای گنبد در ارتفاع 4/5 متری از کف بنا یک ردیف کتیبه گچبری مشابه دیگر وجود دارد. این بنا در شهرستان اسفراین، روستای بیدوار قرار گرفته است و از جاذبه های گردشگری استان خراسان شمالی محسوب می شود.
آرامگاه رشید الدین محمد بیدوازی

ارگ شهر بلقیس

ارگ شهر بلقیس بقایای شهر کهن اسفراین از جاذبه های گردشگری استان خراسان شمالی است که از سده های نخستین اسلام شکل گرفته و تا پایان دوره صفوی و اوایل قاجار زندگی در آن جریان داشته و به عبارتی بیش از هزار سال تاریخ اسفراین را در دل خود جای داده است و از بخش های مختلف شامل ارگ، شارستان و تاسیسات مختلف شهری چون بازار و مسجد و ... برخوردار است. ارگ شهر بلقیس وسعتی حدود 51000 متر مربع دارد که زمانی 29 برج در اندازه های متفاوت حفاظت از آن را به عهده داشته اند. این بنا در 3 کیلومتری جنوب شهر اسفراین قرار دارد و در فهرست آثار ملی با شماره 4497 به ثبت رسیده است.
ارگ شهر بلقیس

کشتی باچوخه

کشتی باچوخه نوعی از کشتی پهلوانی است که در آن کشتی گیران با لباس پشمین به نام "چوخه" یا "چوخا" در اصل لباس ضخیم و پشمین است که چوپانان محلی به تن می کردند. کشتی چوخه در سراسر خراسان شمالی و به ویژه در بین مردم عشایر رونق خاصی دارد و با آداب و رسوم خاصی برگزار می شود. این رویداد فرهنگی، ورزشی و گردشگری که همه ساله در فروردین ماه در محل گود زینل خان اسفراین برگزار می گردد. آیین کشتی با دوچرخه خراسان شمالی به شماره 30 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
کشتی باچوخه

مجموعه اسپاخو

در مجموعه تاریخی اسپاخو تاکنون 14 اثر و محوطه تاریخی شامل معبد اسپاخو، قلعه شهر سوخته، معدن تاریخی، ساختارهای آرامگاهی، قلعه ساسانی، محوطه اسپاخو، حمام، راه قدیمی، محوطه ساسانی، رشته قنات های قدیمی، محوطه اسلامی و محوطه چشمه علی اصغر شناسایی شده است. مهم ترین و شاخص ترین اثر این مجموعه بنای سنگی اسپاخو است که بر سطح تپه ای نسبتا بلند در جنوب روستای امروزی اسپاخو قرار دارد و از نقاط دیدنی و جالب توجه استان خراسان شمالی محسوب می شود. به طور کلی ویژگی های برجسته معماری بنای اسپاخو ترکیبی از عناصر و سبک های معماری بناهای دوران تاریخی ایران و به ویژه دوران ساسانی است. این بنا در 65 کیلومتری جاده آشخانه به استان گلستان قرار دارد و در فهرست آثار ملی با شماره 1579 به ثبت رسیده است.
مجموعه اسپاخو

آرامگاه خواجه علی بن مهزیار

آرامگاه خواجه مهزیار از جمله آثار ارزشمند مذهبی تاریخی شهرستان جاجرم و از جاذبه های گردشگری استان خراسان شمالی به شمار می رود که ساخت آن را به دوره ایلخانی نسبت می دهند. این آرامگاه پلان چهار طاقی ساده دارد که در پاکار گنبد به صورت هشت ضلعی درآمده و نهایتا به کمک چهار فیلپوش، گنبد بزرگی بر فراز آن ساخته شده است. ورودی بنا در ضلع شمالی قرار دارد که در بالای آن تزیینات مقرنس کاری به چشم می خورد. طبق برخی روایات مذهبی این بنا مدفن ابوالحسن علی بن مهزیار، از اعاظم اصحاب ائمه اطهار است. علی بن مهزیار از سوی امام رضا (ع) و امام جواد (ع) مقام نمایندگی و وکالت در نواحی جاجرم داشته و تالیفات و کتب متعدد از وی برجا مانده است. این بنا در دو کیلومتری شرق شهر جاجرم، در ابتدای جاده جاجرمسبزوار قرار گرفته است و با شماره 16583 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و از نقاط دیدنی و جالب توجه استان خراسان شمالی محسوب می شود.
آرامگاه خواجه علی بن مهزیار

موزه قلعه جلال الدین

قلعه جلال الدین یکی از برجسته ترین قلعه های نظامی و از جاذبه های گردشگری استان خراسان شمالی قلمداد می شود که در سده های 7 – 6 هجری ساخته شده است. این قلعه با مصالح سنگ و ساروج به صورت یک شش ضلعی منظم روی سطح ناهموار و صخره ای تپه ای بلند احداث شده است. موقعین جغرافیایی قلعه بر سر راه ارتباطی شهرها و مراکز مهم شمال شرق فلات ایران هم چون نیشابور، جرجان، مرو و خوارزم اهمیت راهبردی قلعه را دو چندان می کرد. قلعه جلال الدین از نظر ابعاد معماری در نوع خود کم نظیر است و باروری آن در تراز پایین و تا ارتفاع 5 متری نزدیک به 3 متر ضخانت دارد. روی هم رفته بلندای بارو در ضلع شرقی حدود 15 است. این بنا در حد فاصل شهر گرمه و جاجرم قرار گرفته و با شماره 1577 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و یکی از نقاط دیدنی و جالب توجه استان خراسان شمالی محسوب می شود.
موزه قلعه جلال الدین

پناهگاه حیات وحش میان دشت (ضامن آهو)

این منطقه با حدود هشتاد و چهار هزار و چهارصد و سی و پنج هکتار وسعت در شرق شهرستان جاجرم و در جنوب شهر سنخواست واقع شده است و از جاذبه های گردشگری استان خراسان شمالی قلمداد می شود. میان دشت در سال 1352 تحت حفاظت قرار گرفت و در آن هنگام با داشتن حدود 3500 راس غزال ایرانی (آهو) و تعدادی یوزپلنگ از بهترین زیست گاه های این دو جانور به شمار می آمد. این منطقه یکی از غنی ترین مناطق استپی کشور از نظر تنوع و شمار گونه های جانوری است و اگرچه در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار می گیرد ولی وجود رودخانه فصلی کال شور در منطقه بیشتر از گیاهان هالوفیت نظیر گز و خارشتر و ریش بز و تاغ و گون است.
پناهگاه حیات وحش میان دشت

نقوش صخره ای نقوش صخره ای جربت

که در منطقه به سنگ نگاره معروف شده اند عبارتند از مجموعه ای از نقوش حیوانی شامل کل، بز کوهی با شاخ های بلند، شتر، انسان اسب سوار و برخی نمادهای مذهبی اسلامی و کتیبه هایی به خط عربی و فارسی که با کوبیدن یک شیء نوک تیزی بر بدنه ی صخره های سیاه رنگ فرو غلتیده در پای دامنه کوه نقش شده است و یکی از نقاط دیدنی و جالب توجه استان خراسان شمالی محسوب می شود. این مجموعه نقوش به یک دوره معین تعلق ندارد و در قرون متوالی (4 هزار سال پیش تا دوره های جدید) بارها از روی نقوش قدیمی تر تقلدید شده است. این مجموعه در شهرستان جاجرم و در 5 کیلومتری شمال شرق روستای جربت قرار دارد.
نقوش صخره ای نقوش صخره ای جربت

چارق

نوعی پای افزار و یا کفش اطلاق می شود که از پوست تهیه شده باشد و آن را با ریسمان های ضخیم و بلندی به پای بندند. چاروق با ویژگی ها و ظاهر خاصش از گذشته های دور در مناطق شمال شرقی ایران از جمله بجنورد متداول بوده است و با توجه به ساکنین کرد و ترک می توان این پای افزار سنتی را متعلق به این منطقه دانست. رویه چاروق را توسط نخ های الوان ابریشمی و گلابتون رودوزی می کنند و هم چنین با انواع ابزار مخصوص فلزی سطح آن را به روش سوخت و یا حکاکی چرم زینت می دهند.
چارق

آبنبات (شکر پنیر)

آبنبات بجنورد دیر زمانی است که با طعم دل پسندش بر بساط چای خانواده ها راه یافته و با شناساندن خود در شهرهای دور و نزدیک و حتی آن سوی مرزها به هر شیوه کام ها را شیرین و طرفداران پر و پا قرص پیدا کرده است. امروزه غالب بجنوردی ها هنگامی که قصد مسافرت و دیدن دوستان و عزیزان ساکن شهرهای دیگر را دارند شهر خود را ترک نمی کنند مگر آن که همچون گذشته ها به رسم سوغات، بسته ای چند آبنبات آن هم از نوع سفارشی همراه خود داشته باشند افزون بر این مسافرانی که به بجنورد می آیند یا به خاطر زیارت امام رضا (ع) از این شهر می گذرند، نیز با ره آوردی از آبنبات، بجنورد را پشت سر می گذارند.
شکر پنیر

منطقه نمونه ملی گردشگری بابا امان

این گردشگاه با پارک جنگلی، پارک حیات وحش پردیسان و استخرهای دیدنی اش همواره مسافران بسیاری را برای رفع خستگی به خود جذب کرده است و از جاذبه های گردشگری استان خراسان شمالی قلمداد می شود. در بابا امان چشمه ای وجود دارد که از دل صخره می جوشد و آب آن به استخرهایی می ریزد که با اختلاف سطح ساخته شده تا آبشارهای مصنوعی تولید کند. هوای لطیف و شب های دل انگیز و زیبای بابا امان هر گردشگری را به سوی خود چذب می کند. این منطقه در 10 کیلومتری شمال شرقی بجنورد و در حاشیه جاده اصلی بجنوردمشهد قرار دارد.
منطقه نمونه ملی گردشگری بابا امان

منطقه نمونه ملی گردشگری بش قارداش

این منطقه نمونه ملی گردشگری که در 6 کیلومتری جنوب بجنورد قرار گرفته است به پارک بش قارداش شهرت دارد. در این پارک زیبا مقبره ای به چشم می خورد که مربوط به سردار مفخم، حاکم بجنورد می باشد. این منطقه تاریخی، تفریحی با وجود چشمه های آب معدنی که دارای خواص درمانی و طبیعتی زیبا می باشد. همواره تعداد کثیری از علاقه مندان را به خود جلب می نماید. این منطقه در 6 کیلومتری جنوب شرقی بجنورد و در حاشیه اصلی جاده بجنورداسفراین قرار گرفته است. و از نقاط دیدنی و جالب توجه استان خراسان شمالی محسوب می شود.
منطقه نمونه ملی گردشگری بش قارداش

آبشار حمید

این آبشار که یکی از جاذبه های گردشگری استان خراسان شمالی است، در 7 کیلومتری شرق بجنورد و در نزدیکی روستای به همین نام واقع شده است. برای دسترسی به آبشار حمید باید پس از عزیمت به روستای حمید یک ساعت از سمت جنوب روستا و از میان و کنار رودخانه عبور کرد. آبشار حمید با ارتفاعی بیش از 25 متر همواره مورد توجه گردشگران ورزشکاران و خانواده بوده، آب این آبشار از روستای آبچور سرچشمه می گیرد و پس از چندین کیلومتر و عبور از مناطق مختلف در کوهستان های حمید جلوه ی از زیبایی طبیعت را به رخ بینندگان خود می کشد. این آبشار در انتهای دره ای پیچ در پیچ صخره ای قرار گرفته که عبور از آن علاوه بر زیبایی و جذابیت، ریزش آب از دو ستون (کوه) سنگی 25 متری، آهنگی زیبا از نغمه طبیعت را به گوش مخاطبان می رساند.
آبشار حمید

روستای درکش

منطقه نمونه و روستای هدف گردشگری روستای درکش واقع در دهستان آلمه از توابع بخش سملقان شهرستان مانه و سملقان می باشد. درکش از لحاظ اقلیمی دارای آب و هوای معتدل و در وضعیت دره ای و کوهستانی قرار دارد که حاصل آن تنها جنگل بلوط پهن برگ در شرق کشور را ایجاد نموده است. عمده جاذبه های موجود در منطقه درکش جاذبه های طبیعی بوده که از آن میان می توان به باغات فراوان میوه از قبیل هلو، گیلاس، گلابی، انگور، سیب، آلو و ... چشمه های قبالی، ترنالی، چشمه بید، قجی، رودخانه های کندآب و زوهاور، مناطق ییلاقی گولگ، نرکزلی (نرگس لو)، ترناولی، کشگربه و... دره های بکر دره خالدار، حلقه زو، کندرزو،... کوه تیغ بل، کوه عسل و جنگل های بکر هیرکانی با پوشش غالب، بلوط، مازو، راش، کرکو و... اشاره کرد. این روستا در فاصله 30 کیلومتری جنوب غربی شهر آشخانه واقع شده و از جاده اصلی 2 کیلومتر فاصله دارد. این روستا یکی از جاذبه های گردشگری استان خراسان شمالی قلمداد می شود.
روستای درکش

هوبره

هوبره ایان (otididae) تیره ای از راسته ی درناسانان است که پرندگانی خشک زی با چثه ی متوسط تا بسیار بزرگ اند و پاها و گردن بلند و منقار قوی و کوتاه دارند. طول بدنش از نوک منقار تا انتهای دم، حداکثر به 65 سانتی متر و فاصله دو سر بال آن تا 140 سانتی متر می رسد. نر و ماده شبیه هم هستند، ولی نرها حدود حدود 10 درصد از ماده ها بزرگتر می باشند. هوبره نر دارای دمی نسبتا بلند و بال هایی باریک در هنگام پرواز است. دو رشته پرهای زینتی سیاه و سفید در حاشیه گردن دارند که سیاهی آن ها در پشت گردن به خوبی مشخص است. در هنگام پرواز آن ها را با بدن عمدتا سفید و نوک بال ها سیاه می توان تشخیص داد.
هوبره

قوچ اوریال

بزرگ ترین قوچ ایران است. نرها شاخ های بلندی دارند. شاخ ها حلزونی شکل اند و به طرف پهلوی صورت و رو جلو خمیدگی دارند. سطح جلویی شاخ ها پهن و با زاویه ای تند به طرف لبه پشتی است، به طوری که مقطع شاخ ها مثلثی به نظر می رسد. ماده ها نیز شاخ های کوتاهی دارند. از ویژگی دیگر این قوچ ها وجود موهای سفید در ناحیه زیرگردن و سینه است. موهای پشت در تابستان کوتاه به رنگ زرد شنیو در زمستان بلند و قهوه ای رنگ است. زیرشکم و کفل ها سفید هستند. پراکندگی: از نواحی مرزی واقع در شرق و شمال خراسان تا منطق کوهستانی استان های سمنان و مازندران. در حال حاضر بیش ترین تعداد قوچ اوریال در پارک ملی تندوره و پارک ملی گلستان وجود دارد.
قوچ اوریال

اسب ترکمن

اسب ترکمن گونه ای از اسب با نژاد ترکمن خالص است که در منطقه ترکمن صحرا زیست کرده و پرورش می یابد. رنگ آن ها بیشتر خاکستری رنگ است و بدنی کشیده و لاغر دارند. شکم آن ها بر خلاف بسیاری از نژادهای دیگر اسب ها، تخت است. به عبارت دیگر شکم آن ها لاغر است. امروزه خالص ترین اسب های ترکمن ایران را در منطقه راز و جرگلان از توابع استان خراسان شمالی می توان یافت که بیش ترین جمعیت این اسب را دارا می باشد.
اسب ترکمن

سفره کردی

سفره کردی یک نوع گلیم با بافت پیچ منحصر به عشایر خراسان شمالی است. این دست بافته در گذشته به خاطر نفوذ ناپذیری در برابر نم و رطوبت وسیله ای مناسب برای نگهداری نان در میان عشایر محسوب می شد. از این رو به عنوان "سفره کردی" معروف شده است. این دست بافته به علت زیبایی و داشتن نقش های پرمایه و نگاره های پرمفهوم مورد توجه است. شکل ظاهر سفره کردی تشکیل شده است از یک حاشیه که به وسیله انگشتانه ها به متن متصل می شود و در متن سفره کردی نمادهای هندسی، جانوری، گیاهی و... بافته می شود.
سفره کردی

آرامگاه باغ مزار گرمه

آرامگاه باغ مزار یکی از از نقاط دیدنی و جالب توجه استان خراسان شمالی و هم چنین یکی از آثار منحصر به فرد قرن هفتم هجری در شهرستان گرمه است. این بنا با مصالح آجر و ملات گچ ساخته شده و در زمان آبادانی در مرکز باغی قرار داشته است. پلان بنا از نوع چهارطاقی گنبددار است که از داخل مربع و از خارج هشت ضلعی است. چهار گوشه ی بنا با طاق نماهای تزیینی متشکل از دو بازوی بلند با اجر پیش آمده نماسازی شده که هر بازو یکی از پایه های طاق ایوان را شکل می دهد. شیوه آجرچینی خفته راسته در طاق نماها، فیل پوش ها و نما سازی گنبد در منطقه بی نظیر است. به همین علت این بنا از جاذبه های گردشگری استان خراسان شمالی محسوب می شود.
آرامگاه باغ مزار گرمه

دیگر جاذبه های گردشگری استان خراسان شمالی

مجموعه تاریخی و فرهنگی مفخم که این بنا در بجنورد، شریعتی شمالی واقع شده است.
حسینیه جاجرمی ها که این بنا در شهرستان بجنورد، حد فاصل میدان شهید، کوچه جاجرمی واقع شده است.
روستای روئین منطقه نمونه و روستای هدف گردشگری روئین در 26 کیلومتری اسفراین و 51 کیلومتری بجنورد قرار گرفته است. روستای گلیان روستای هدف گردشگری گلیان در 23 کیلومتری جنوب شیروان واقع شده است.
منطقه نمونه گردشگری گلیل و سرانی این منطقه در 70 کیلومتری شمال شرق شیروان قرار دارد.
روستای زوارم منطقه نمونه روستای هدف گردشگری زوارم در 22 کیلومتری جاده شیروان به مشهد قرار واقع شده است.
منطقه نمونه گردشگری ایوب پیامبر این منطقه در 17 کیلومتری جاده بجنورد به شیروان واقع شده است.
منطقه نمونه گردشگری استاد و خسرویه این منطقه در 25 کیلومتری جنوب غرب فاروج قرار گرفته است.
روستای دشت روستای هدف گردشگری دشت در 85 کیلومتری گرمه در جاده بجنورداستان گلستان قرار دارد.
پارک ملی سالوک این پارک در جاده اسفراین به سنخواست، روستای چهار برج واقع شده است.
پارک ملی ساریگل پارک ساریگل در 8 کیلومتری شهرستان اسفراین واقع شده است.
جاذبه های گردشگری استان خراسان شمالی

12 توصیه برای سفر به استان خراسان شمالی رفتن

به سفر، همواره هیجان آور و لذت بخش است. اما به دلایلی اغلب با استرس و اضطراب هم همراه است. بیشتر ما نگران سوغاتی ها و بارهای زیاد خود هستیم و از عکس العمل دوستان و آشنایان خود نگرانیم. از طرفی احتمالاتی مانند تاخیر در پرواز، دیر رسیدن به فرودگاه، نقص فنی اتومبیل، تصادف، وضعیت راه ها و ترافیک می توانند فکر ما را مشغول و آشفته سازند. در زیر چند توصیه مفید برای کاهش این استرس ها یادآوری می کنیم.
1- یک فهرست از کلیه لوازم و وسایل مورد نیاز خود تهیه کنید و پس از هر سفر و تجربه جدید آن را بازنگری و تکمیل کنید. قبل از شروع سفر، وسایل خود را مطابق این فهرست به دقت همراه خود بردارید. سعی کنید یک نقشه شهری از مقصد خود تهیه کنید.
2- سعی کنید جزئیات سفر خود را حتی الامکان، از پیش برنامه ریزی کنید. برای احتمالات مختلف، پیش بینی های لازم را انجام دهید. در ایام شلوغ مانند تعطیلات عمومی، از مسافرت خود داری کنید.
3- قبل از ترک منزل کلیه وسایل مربوط به سرگرمی های مورد علاقه خود را بردارید. این سرگرمی ها می توانند بسته به علاقه شما سرگرمی های دیجیتالی مانند فیلم و بازی های رایانه ای و یا سرگرمی های فیزیکی یا فکری و غیره باشند.
4- برای غلبه بر پیشامدهای غیر مترقه مانند تاخی در پروازها، یا ترافیک، همیشه سعی کنید کمی زودتر از منزل خارج شوید تا به موقع به مقصد برسید. برای تاخیرهای احتمالی یا از دست دادن پرواز، برنامه ریزی داشته باشید. پول و وقت لازم را پیش بینی کنید.
5- سبک مسافرت کنید. از حمل وسایل غیرضروری و حجیم خودداری کنید. در کل فردی آسان گیر باشید و در سفر زیاد سخت نگیرید. تا می توانید از تشریفات سفر کم کنید.
6- مسائل ایمنی را در نظر بگیرید. به عنوان مثال از سلامت اتومبیل خود مطمئن باشید. یا با شرکت مسافربری معتبر سفر کنید. یا قبل از سوار شدن به هواپیما کلیه وسایل فلزی و یا اشیای ممنوعه خود را ماند ناخن گیر، موچین، چاقو و غیره را در قسمت بار بگذارید.
7- اقوام و دوستان نزدیک خود را از برنامه سفر و مقصد خود آگاه سازید و آن ها را در جریان موقعیت های خود در طول سفر قرار دهید. و اگر احتمالا مجبور به اقامت در یک مکان ناشناس و نامطمئن هستید، و یا تاخیری در بازگشت پیش آمده، حتما آن ها را در جریان بگذارید.
8- قبل و در حین سفر اعتدال را در غذا خوردن رعایت کنید. با شکم خالی سفر نکنید. گرسنگی و ضعف باعث سردرد و ناتوانی شما می گردد. از طرفی شکم خالی موجب بروز حالت تهوع و ناراحتی شما خواهد شد. از طرفی پرخوری نیز ناراحتی های خود را دارد.
9- قبل از شروع سفر کارهای ضروری خود را مانند دستشویی رفتن و اجابت مزاج انجام دهید و مدت و مکان های بعدی را پیش بینی کنید.
10- اگر به جاهای دوردست و کشورهای دیگر مسافرت می کنید، سعی کنید در مورد بیماری های شایع در آن جا اطلاعات لازم را کسب کنید و اگر لازم است واکسن های مورد نیاز را تهیه و تزریق کنید. کلا در مورد سلامتی خود و بسته به آب و هوای مقصد، پیش بینی های لازم را به عمل آورید. در هنگام سفر از غذا خوردن و آشامیدن در مکان های غیربهداشتی جدا خودداری کنید. همیشه مقداری داروهای عمومی همراه خود برداریدو به ویژه اگر داروهای خاصی مصرف می کنید، حتما به اندازه لازم از آن ها بردارید.
11- به خاطر داشته باشید که دیگران هم مانند شما استرس دارند و نگران برنامه های خود هستند، بنابراین در سفر همراهی و همکاری با دیگر مسافران و رعایت نظم و ترتیب و نوبت در سوار و پیاده شدن و غیره بسیار مهم است و حتی به کاهش استرس خودتان کمک می کند.
12- لذت بردن از سفر را از درب منزل آغاز کنید. راه را جزئی از سفر بدانید. از شتاب زدگی و تعجیل بپرهیزید. اگر خودتان رانندگی می کنید، قوانین و مقررات رانندگی را حتما مراعات کنید. با تانی و توجه به مسیر سفر، مسافرت کنید. با گفت و گوهای شیرین و فرح بخش به هشیاری راننده کمک کنید. برای بچه ها در طول راه، سرگرمی و بازی ترتیب بدهید.
 توصیه برای سفر به استان خراسان شمالی رفتن

واحد های اقامتی خراسان شمالی

1- هتل مجلل داریوش، 4 ستاره، بجنورد، 32423942-051
2- مجتمع رفاهی لاله، بجنورد، 32264284-058 3- هتل رضا،
3- ستاره، شیروان، 36219490-058
4- هتل نگین، 3 ستاره، بجنورد، 32255737-058
5- هتل جهانگرد، 3 ستاره، شیروان، 36229971-058
6- متل باباامان، 2 ستاره، بجنورد، 32423390-058
7- مهمان سرای آسمان، درجه یک، بجنورد، 32256191-058
8- هتل کوروش، 1 ستاره، بجنورد، 32252503-058
9- مهمان پذیر بلوط، درجه دو، درکش، 32556366-058
10- مهمان پذیر نقی زاده، درجه یک، بجنورد، 32720193-058
11- مهمان پذیر کمالی، درجه سه، بجنورد، 32211471-058
12- مهمان پذیر رضوان، درجه یک، آشخانه، 32924911-058
13- مهمان پذیر لاله، درجه دو، آشخانه، 34228540-058
14- مهمان پذیر نارین، درجه یک، جاجرم، 33222285-058
15- مهمان پذیر مدائن، درجه سه، فاروج، 38222248-058
واحد های اقامتی خراسان شمالی

رستوران های بین راهی استان خراسان شمالی

1- رستوران اکبر جوجه، 09155843094
2- سفره خانه سنتی امیرخانلو و پسران، 09155843094
3- رستوران مکرمی، 09155846175
4- رستوران کمالیان، 32922300-058
5- رستوران علی دشتی، 32377204- 058
6- رستوران طوس، 32224625- 058
رستوران های بین راهی استان خراسان شمالی

تلفن های ضروری

1- پلیس، 110
2- سازمان هواشناسی، 134
3- اورژانس، 115
4- استانداری، 138
5- اطلاعات راه ها، 141
6- اطلاعات تلفن، 118
7- ندای قرآن، 144
8- ساعت گویا، 119
9- هلال احمر، 112
10- مبارزه با گران فروشی، 124
11- آتش نشانی، 125
12- تقویم و ساعات شرعی، 192
13- کارت های اعتباری، 132
14- اطلاعات پرواز فرودگاه، 199
15- تاکسی بیسیم، 133
16- مرکز پاسخگویی وزارت بهداشت 190

اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان خراسان شمالی
نشانی: بجنورد، خیابان فردوسی، فردوسی 19، تقاطع کوچه سرور و گلچین، پلاک 2 32288475-058 ، 32288472- 058 ، 32288478- 058 32288477- 058 ، 058-32288471

مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم
(موزه بزرگ باستان شناسی و مردم شناسی، اسناد و نسخ خطی)
058-32242380 ، 058-32247670 ، 058-32235255

موزه گرمابه تاریخی شهر جاجرم
058-32242380

موزه قلعه جلال الدین گرمه
058-32505870

موزه گرمابه تاریخی شهر فارج
058-38225525 ، 058-38223057
موزه گرمابه تاریخی شهر جاجرم


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر