ماهان شبکه ایرانیان

نگاهی کوتاه به خودروی پی‌کی و New Pk پارس خودرو

خودروی رنو پی‌کی با مشخصات رنو ۵ فرانسه در ایران توسط پارس‌خودرو از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ مونتاژ و عرضه شد. این خودرو در واقع به علت برداشتی که مردم از خودروی رنو ۵ کم قدرت و ضعیف داشتند زیاد مورد توجه قرار نگرفت. شاید اگر این خودرو از اول توسط کارخانه سازنده به مردم معرفی (همراه با کمی تبلیغ) میشد قطعا فروش بهتری را تجربه می‌کرد.

خودروی رنو پی‌کی با مشخصات رنو 5 فرانسه در ایران توسط پارس‌خودرو از سال 2000 تا 2005 مونتاژ و عرضه شد. این خودرو در واقع به علت برداشتی که مردم از خودروی رنو 5 کم قدرت و ضعیف داشتند زیاد مورد توجه قرار نگرفت. شاید اگر این خودرو از اول توسط کارخانه سازنده به مردم معرفی (همراه با کمی تبلیغ) میشد قطعا فروش بهتری را تجربه می‌کرد.

قلب تپنده خودروی رنو پی‌کی در واقع همان پیشرانه 1300 سی‌سی انژکتور و گیربکس پراید است. داخل کابین خودرو نسبت به خودروی رنو 5 تغییراتی داشته و در کل بهتر شده است. از امکانات اصلی خودروی پی‌کی میتوان به امکاناتی نظیر کولر (در مدل های 83 به بالا) استفاده از چرم (مصنوعی!!!) در صندلی‌ها٬ غربلیک فرمان و سردنده پراید٬ بهبود طرح تودری‌ها و تودوزی سقف٬ آینه‌های تنظیم شونده از داخل٬ دماسنج و ساعت دیجیتال٬ می‌توان اشاره کرد.

از سال 2005 تا سال 2014 پارس‌خودرو با تغییرات اندک در این خودرو نسخه جدیدی با نام نیو پی‌کی (new pk) را روانه بازار کرد. تفاوت‌های نیو پی‌کی نسبت به پی‌کی قدیمی‌ از کیفیت ساخت بالاتری بهره‌مند بود و شکل و شمایل و کیفیت سپر جلو و عقب نسبت به پی کی قدیمی‌ تغییر کرده بود گلگیر‌ها در نیو پی‌کی باد داده شده‌اند و چهره عضلانی‌تری به خودرو بخشیده و دیگر از گلگیر‌های پلاستیکی خبری نیست. چراغهای عقب، چرغ ترمز سوم، حالت چراغ راهنمای رو گلگیر و درب باک بنزین از دیگر تغییرات در نیو پی‌کی است. نیو پی‌کی از لحاظ فنی هیچ تفاوتی با پی‌کی قدیمی ندارد.

تجربه رانندگی با نیو ‌پی‌کی در خیابان

هنگام استارت، ماشین با صدای فوق العاده آرامی روشن می‌شود و شتاب اولیه چیزی از پراید کم ندارد و صدای ورودی به کابین نیز در همان حد پراید هست، عملکرد گیربکس بد نیست و راضی کننده هست و هیچگونه تکان و صدایی ناشی از عملکرد بد گیربکس در کار نیست. اما فرمان خودرو کمی خشک عمل میکند و در پیچهای تند اصطلاحا به قرچ قرچ می‌افتد!

که البته اگر اقدام به نصب میل فرمان پرایدی کنید این مشکل نیز برطرف خواهد شد. در کل برای حرکت در داخل خیابان‌های شهر با این ماشین مشکل زیادی نخواهید داشت. البته اگر با فضای کوچک داخل کابین مشکل نداشته باشید. ضعف اصلی پی‌کی و نیو ‌پی‌کی، سیستم تعلیق، جلوبندی ضعیف و عدم تعادل این خودرو است. نقطه عطف خودروی نیو پی‌کی و پی‌کی، شتاب اولیه قابل قبولی است که ناشی از وزن سبک است. و این خودرو مصرف سوخت پایینی دارد.

مشخصات فنی خودروی پی‌کی

پیشرانه خودروی پی‌کی 4 سیلندر خطی بنزینی (موتور پراید 1300 سی‌سی) دارای قدرت 63 اسب بخار و گشتاور 103 نیوتون متر است و جعبه دنده دستی 5 سرعته است و حجم باک پی‌کی 41 لیتری است (باک پراید گنجایش 37 لیتر را دارد) و میانگین مصرف پی کی 8/6 لیتر در 100 کیلومتر است و وزن پی‌کی 820 کیلو گرم عنوان شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان