شاید باور نکنید اما «زبان مادر شوهر» نام یک گیاه است که نگهداری از آن حتی برای تنبل‌ترین آدم‌ها هم ممکن خواهد بود. نام اصلی آن سانسوریا و نام انگلیسی رایج آن Snake plant  است. برای آشنایی بیشتر با این گیاه محبوب، ادامه مطلب را بخوانید.

چرا باید حتماً یک گلدان سانسوریا داشته باشیم؟

همانطور که در مطلب «» گفته شد، این گیاه برای نگهداری در آپارتمان یکی از بهترین گزینه‌ها است. همچنین در مطلب «» گفتیم که یکی از سبک‌های مد سال 2018 استفاده از گیاهانی با برگ‌های طرح‌دار در دکوراسیون منزل است، و از آنجایی که سانسوریا هم به خاطر برگ‌های زیبا و دو رنگش معروف است، در دکوراسیون امسال محبوب خواهد بود. علاوه بر این در مطلب «» سانسوریا به عنوان یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی برای کمک به خواب بهتر معرفی شد، زیرا همواره در حال تصفیه هوای خانه و تولید اکسیژن است.

سانسوریا

انتخاب و خرید بهترین گیاه سانسوریا

هنگام خرید، گیاهی را انتخاب کنید که برگ‌هایی پررنگ و تازه داشته باشد. بعد از خرید چک کنید که آیا گیاه شما نیاز به تعویض گلدان دارد یا خیر. اگر مایل به تعویض آن هستید، گلدانی سفالی یا با مصالح متخلخل دیگر انتخاب کنید که آب را در خود حبس نکند.

سانسوریا

خاک مناسب

برای این گیاه باید مخلوط گلدانی انتخاب کنید که زهکشی آب را به خوبی انجام دهد زیرا ریشه این گیاه مستعد پوسیدگی است. بهتر است از خاک کمپوست استفاده کنید تا زهکشی مناسب صورت گیرد.

سانسوریا

آب، نور و تغذیه

این گیاه حتی اگر برای مدتی آن را فراموش کنید، زنده می‌ماند. اجازه دهید خاک بین دفعات آبیاری خشک شود و در زمستان فاصله بین آبیاری‌ها را بیشتر کنید. هنگام آبیاری مواظب باشید که برگ‌ها خیس نشوند. گلدان را در محلی با نور غیرمستقیم قرار دهید (البته این گیاه با شرایط نوری متفاوت سازگار است). کوددهی به گیاه را در فصول رشد فراموش نکنید.

سانسوریا

قلمه زدن

این گیاه ریزوم‌هایی را تولید می‌کند که قابل جدا کردن هستند. قلمه زدن را در هر فصلی می‌توان انجام داد اما بهار بهترین فصل برای آن است. گیاه تازه قلمه زده شما در فصل تابستان سریع‌تر رشد می‌کند.

همچنین می‌توان با بریدن قطعاتی از برگ این گیاه آن را قلمه زد. چند سانتی‌متر از برگ را ببرید و در خزانه شنی قرار دهید. توجه کنید که تکه برگ‌ها به همان سمتی که رشد می‌کنند در خاک قرار گیرند یعنی رو به بالا. خزانه را آبیاری کنید و برای تامین رطوبت با پلاستیک بپوشانید. پس از ایجاد دو سه برگ، هرکدام از برگ‌ها را در گلدان‌های کوچک بکارید.

سانسوریا

سمی بودن

این گیاه برای سگ و گربه های خانگی شما سمی هستند و جویدن و خوردن برگ‌های آن باعث اسهال و استفراغ آنها می‌شود.

سانسوریا