قراردادهای صنعت خودرو پس از برجام در هاله‌ای از ابهام؛ پژو بازهم بدقولی کرد؟

به گزارش چرخان، پس از توافق هسته‌ای معروف به برجام صنعت خودرو یکی از صنایعی بود که بیشترین منفعت را از این توافق کسب کرد و توانست با بسیاری از شرکتهای خودروساز بین‌المللی قرارداد همکاری منعقد کند که یکی از این شرکتهای شناخته شده برای ما ایرانی‌ها شرکت پژو فرانسه بود که خیلی زود توانست با ایران‌خودرو به توافق برسد و با تاسیس شرکت ایکاپ، گام بزرگی ب ...

به گزارش چرخان، پس از توافق هسته‌ای معروف به برجام صنعت خودرو یکی از صنایعی بود که بیشترین منفعت را از این توافق کسب کرد و توانست با بسیاری از شرکتهای خودروساز بین‌المللی قرارداد همکاری منعقد کند که یکی از این شرکتهای شناخته شده برای ما ایرانی‌ها شرکت پژو فرانسه بود که خیلی زود توانست با ایران‌خودرو به توافق برسد و با تاسیس شرکت ایکاپ، گام بزرگی برای شراکت دوباره‌اش در صنعت خودروسازی ایران بردارد.

اما آمارها و اخبار منتشر شده از منابعی که به ایکاپ و ایران‌خودرو دسترسی دارند نشان می‌دهد که اوضاع تولید مشترک محصولات پژو در ایران خوب نیست و یکی از محصولاتی که گل سرسبد تولیدات جدید پژو در ایران به شمار می‌رفت، تولید بسیار کمی داشته و حتی تا مهر ماه سال جاری تنها 4 خودرو از این محصول تولید شده بود و بعدها با تکذیب‌های فراوانی که از سوی مسئولین ایران‌خودرو صورت گرفت و انتشار آمارهای مختلف، مشخص شد تنها 1000 دستگاه خودرو از پژو 2008 تولید شده است که با توجه به گذشت بیش از دو سال از توافق ایران‌خودرو و پژو، این مقدار از تولید پژو 2008 عدد قابل توجهی نیست.

کابین پژو 2008

برخی معتقدند که خودروساز فرانسوی بازهم در بزنگاه مهم تاریخی برای صنعت خودروی ما بدعهدی کرده و با تهدیداتی که ترامپ انجام داده، پا پس کشیده است و برخی معتقدند که پژو قصد امتیازگیری از طرف ایرانی را دارد تا بتواند از زیر بار تعهدات توافق‌نامه امضا شده بین این شرکت و طرف ایرانی شانه خالی کند و از داخلی‌سازی حداقل 50 درصدی این خودرو طفره برود.

کارشناسان و اهالی بازار خودرو معتقدند که وزارت صنعت می‌تواند راسا وارد عمل شده و با انتشار آمار رسمی از تولید پژو 2008 به این شایعات پایان دهد ولی عدم ورود جدی این وزارت‌خانه برای شفاف سازی بازار، نشان می‌دهد که ایرادات و شایعاتی که پیرامون ایکاپ مطرح می‌شود چندان غلط نبوده و احتمالا بسیاری از این شایعات درست است.

آمار تولید در کشور نیز که با رشد 15 درصدی همراه بوده است نشان می‌دهد که صنعت خودروسازی در کشور آماده پذیرش تولیدات بیشتر است و هیچ بهانه‌ای از سوی مدیران خودروساز فرانسوی برای عدم تولید انبوه خودروهای خود در کشورمان نخواهند داشت و این اقدامات خودروساز فرانسوی صرفا ما را به یاد بدعهدی‌های این شرکت در زمان تحریم‌های سنگین چند سال قبل می‌اندازد که در بدترین وضعیت اقتصادی صنعت خودرو، پشت خودروسازان ایرانی را خالی کرد و خودروسازی ایران را که به طور کامل وابسته به این شرکت فرانسوی بودند تنها گذاشت.

بیشتر بخوانید:

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر