دیگر بر کسی پوشیده نیست که اسپاتیفای به عنوان بزرگترین سرویس استریم آنلاین موسیقی به دنبال تولید سخت افزار اختصاصی خود است. محصولی که گفته شده ترکیبی از ساعت هوشمند پبل و اسپیکر های اکوی آمازون است. اما آیا این بلند پروازی ها منجر به نتیجه ای مطلوب خواهد شد؟
تلاش های اخیر اسپاتیفای برای جذب مدیر عملیاتی و سرپرست تولید نشان می دهد که مدیران این شرکت برای تولید محصولی که هنوز نمی دانیم دقیقاً چیست مصمم هستند. شاید کمی بدبینانه به نظر برسد، اما این کار برای شرکتی که تا کنون هیچ محصولی تولید نکرده و تجربه ای در زنجیره تامین قطعات ندارد هرگز آسان نخواهد بود.
گرچه هنوز تمایلی به ارائه اطلاعات در خصوص محصول در دست توسعه از جانب مدیران وجود ندارد، اما موقعیت های شغلی جدیدی که در این کمپانی تعریف شده احتمال تولید یک اسپیکر هوشمند را بیش از همه تقویت می کند. از جمله این شواهد می توان به آگهی استخدام دو متخصص در زمینه «تشخیص فرامین صوتی» و «پروسه فهم زبان طبیعی» در آوریل سال گذشته اشاره کرد.
شاید بشود این اقدامات را تلاش برای توسعه نسخه جدیدی از اپلیکیشن اسپاتیفای با قابلیت کنترل صوتی در نظر گرفت، اما با توجه به شرایط امروز بازار و زمینه ای که این کمپانی در آن تخصص دارد، تولید یک اسپیکر هوشمند با تمرکز بر رو تجربه موسیقی گزینه ای محتمل تر به نظر می رسد.
حال بهتر است به بحث اصلی بازگردیم؛ ریسک ورود اسپاتیفای به قلمروی سخت افزار. بدون شک طراحی، توسعه و تولید انبوه یک محصول پروسه ای بسیار هزینه بر خواهد بود، به خصوص برای شرکتی که هیچ کدام از زیرساخت های اولیه برای این کار را در اختیار ندارد. اما اگر این کار منجر به ایجاد یک مسیر جدید برای کسب درآمدهای تازه شود، قطعاً ارزشش را خواهد داشت. در نظر بگیرید که یک اسپیکر هوشمند اختصاصی با پشتوانه سرویس بسیار محبوب استریم موسیقی می تواند فرمولی برای موفقیت در هر دو عرصه سرویس و سخت افزار باشد.
اما ریسک ها نیز در این مسیر قابل توجه هستند. به طور معمول نخستین سری از محصولات شرکتی که هیچ تجربه ای در تولید ندارد چندان موفق از آب در نخواهد آمد و نیاز دارد تا در طی ارائه چند نسل ایرادات رفع و محصول به کمال برسد. آیا اسپاتیفای صبر و پول کافی برای این کار را دارد؟
سوال دیگری که در این میان مطرح می شود این است که وقتی کلیه قابلیت های سرویس استریم آنلاین موسیقی این کمپانی روی اسپیکرهای بسیار محبوب اکو و گوگل هوم در دسترس قرار دارد، یک سخت افزار اختصاصی نه چندان کامل شانسی برای موفقیت خواهد داشت؟
خب اسپاتیفای می گوید که سخت افزار تولیدی آنها قرار است یک رده تازه از محصولات را تعریف کند، پس احتمالاً قرار است ویژگی های منحصر به فردی داشته باشد. اما باز هم این نگرانی وجود دارد که پیش افتادن بیش از حد محصولات آمازون و گوگل دیگر مجالی برای اسپاتیفای و دیگر رقبا باقی نگذاشته باشد.
هنوز برای دادن پاسخ قطعی به این سوالات کمی زود است، اما باید گفت که نتیجه نهایی می تواند تاثیری شگرف در آینده محبوب ترین سرویس استریم آنلاین موسیقی دنیا داشته باشد و منجر به پرتاب آن به قله ها یا سقوط این برند به دره های بدهکاری و ورشکستگی شود.