ماهان شبکه ایرانیان

قاتل خاموش: ۷ غذایی که با فشار خون بالا مبارزه می کنند

فشار خون بالا مشکلی جدی برای سلامتی است

فشار خون بالا مشکلی جدی برای سلامتی است. با گذشت زمان، این بیماری باعث آسیب زدن به رگ‌های خونی می‌شود که می‌تواند به بیماری‌های قلبی، بیماری‌های کلیوی، سکته مغزی و مشکلات دیگر منجر شود. زمان مبارزه فرارسیده است. تحت کنترل گرفتن فشار خون برای داشتن یک زندگی طولانی و سالم ضروری است و خوشبختانه مواد غذایی مناسب، بهترین دارو برای این بیماری است. اگر فشار خون بالای شما توسط پزشک تشخیص داده‌شده است و یا اینکه فقط می‌خواهید از بروز این بیماری در آینده پیشگیری کنید، یکی از مهم‌ترین نکات برای درمان طبیعی فشار خون بالا، رژیم غذایی است، چون کاملاً بی‌خطر، ساده و سریع عمل می‌کند و سلامت کلی بدن را حتی فراتر از فشار خون بهبود می‌بخشد. برای اینکه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهید، این غذاها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و با فشار خون بالا مبارزه کنید! با بنیتا همراه باشید.

1- انار

انارCredit: msn

خوردن انار سرگرم‌کننده است و غذایی سالم و راهی آسان برای کاهش فشار خون شما «در یک لحظه» است. انار سرشار از آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند به بهبود گردش خون و انتقال اکسیژن از طریق جریان خون و در نتیجه به پایین آوردن فشار خون کمک کند. برای اینکه اثر فوق‌العاده انار را ببینید فقط به آب انار تکیه نکنید. به بسیاری از آب انارهایی که شما در فروشگاه‌ها پیدا می‌کنید شکر اضافه می‌شود.

2- زردآلو، هلو و شلیل

زردآلو

Credit: msn

زردآلو علاوه بر شیرین و خوش‌طعم بودن، برای کاهش فشار خون نیز عالی است. هلوی شیرین و آبدار و شلیل 1٪ کلسیم، 3٪ منیزیم، و 8٪ پتاسیم که شما روزانه نیاز دارید را فراهم می‌کنند. این میوه‌ها حاوی آنتی‌اکسیدان، و غنی از بتاکاروتن و فیبر هستند و گزینه‌ای عالی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا هستند، چه آن‌ها را خشک بخورید و چه تازه! پژوهش‌های منتشر شده نشان می‌دهند که یک رژیم غذایی با فیبر بالا به جلوگیری از فشار خون بالا و سکته مغزی کمک می‌کند.

نکته: برش‌های هلوی شیرین نشده‌ی منجمد جایگزینی عالی به جای هلو و شلیل تازه در رژیم غذایی مختص فشار خون بالا هستند. فقط قبل از خوردن، آن‌ها را یخ‌زدایی کنید و یا در مخلوط‌کن بریزید.

3- بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر

Credit: msn

تنها غذاهایی که شما برای کاهش فشار خون خود لازم دارید، غذاهای با فیبر بالا، کم‌چرب و کم‌سدیم هستند و بلغور جو دوسر این ویژگی‌ها را دارا است. بلغور جو برای صبحانه راهی عالی برای انرژی بخشی به شما در تمام‌ روز است. بلغور جو دوسر به‌خودی‌ خود شیرین است. بنابراین از اضافه کردن شکر بیش‌ از حد به آن خودداری کنید. در عوض، کمی عسل یا انواع توت‌های تازه یا منجمد را برای شیرین کردن به آن اضافه کنید.

از یک کاسه بلغور جو خوشمزه برای صبحانه لذت ببرید و فشار خون بهتری را نصیب خود کنید. بلغور جو دوسر یکی از غذاهایی است که به بیماران مبتلا به پرفشاری خون، بسیار توصیه می‌شود، چون فیبر و پروتئین موجود در آن عالی است. می‌توانید برخی از میوه‌هایی که شیرینی کمتری دارند مانند زغال‌اخته یا تمشک را به کاسه خود اضافه کنید.

4- چغندر

چغندر

Credit: msn

محققان دریافتند افرادی که فشار خون بالا دارند پیشرفت‌های قابل‌توجهی را با نوشیدن آب چغندر کسب کرده‌اند. آنها نشان دادند نیترات موجود در آب چغندر، فشار خون شرکت‌کنندگان را تنها در عرض 24 ساعت پایین آورد. شما می‌توانید آب خود چغندر را بگیرید و یا به‌ راحتی تمام ریشه آن را بپزید و بخورید. ریشه چغندر به‌ صورت کباب شده، سرخ‌کرده و یا جوشانده شده نیز خوشمزه است.

به یاد داشته باشید که هنگام دست زدن به چغندر احتیاط کنید. رنگ قرمز آن می‌تواند دست و لباس شما را لکه‌دار کند. مصرف چغندر را افزایش دهید و فشار خون خود را سریع‌تر پایین‌تر بیاورید. علاوه بر فیبر، ویتامین و مواد معدنی، چغندر منبعی سرشار از رسوراترول (کاهنده فشار خون و دشمن چربی موجود در میوه‌های قرمز و سبزیجات) است. چغندر در کاهش فشار خون و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی بسیار مؤثر است.

5- سیب‌زمینی

سیب زمینیCredit: prevention

سیب‌زمینی ممکن است غذایی فریبنده برای بسیاری از افراد رژیمی باشد، اما سیب‌زمینی به‌ طور ویژه‌ای می‌تواند راهی آسان برای کاهش فشار خون و وزن به‌طور هم‌زمان باشد. سیب‌زمینی منبع بسیار خوبی از نشاسته است که می‌تواند به بهبود سلامت باکتری‌های روده کمک کند، و منبعی سالم از منیزیم و پتاسیم است که می‌تواند فشار خون را کاهش دهد. همچنین سرشار از فیبر است که برای یک رژیم غذایی سالم ضروری است.

از سیب‌زمینی پخته به‌عنوان شام خود لذت ببرید. به‌ جای کره و خامه، برای عطر و طعم، ماست ساده یا سالسا به آن اضافه کنید. یک سیب‌زمینی متوسط با پوست، 4٪ کلسیم، 8٪ منیزیم (7٪ بدون پوست) و 15 درصد پتاسیم (10٪ بدون پوست) روزانه شما را فراهم می‌کند.

نکته: سیب‌زمینی شیرین پخته‌شده را می‌توان به‌ عنوان دسر صرف کرد، سیب‌زمینی شیرین را می‌توانید با اسموتی‌ها مخلوط کنید.

6- کینوآ

کینوآ

Credit: msn

دانه کینوآ سلاحی قوی در مقابل فشار خون بالا و سکته مغزی است. کینوآ مملو از فیبر، پروتئین، اسیدهای آمینه، منیزیم و پتاسیم است و به‌ آسانی می‌توان آن را به رژیم غذایی کاهنده فشار خون اضافه کرد. نصف فنجان کینوآی پخته‌شده 1/5٪ کلسیم، 15٪ منیزیم، و 4/5٪ پتاسیم مورد نیاز روزانه شما را فراهم می‌کند.

7- موز

موز

Credit: msn

موز منبعی سرشار از کربوهیدرات و میوه‌ای مؤثر در کاهش فشار خون است. پتاسیم موز می‌تواند در حفظ سلامت سطح الکترولیت و رگ‌های خونی، و کاهش فشار خون به شما کمک کند و باعث شود سیستم گردش خون به‌طور مؤثرتری عمل کند. با گرفتگی عضلات مبارزه کنید و از شیرینی موز لذت ببرید. موز یک راه عالی برای اضافه کردن پتاسیم به رژیم غذایی است. خوردن غذاهایی که غنی از این ماده معدنی هستند بهتر از مصرف مکمل است.

برش‌های موز را به غلات صبحانه یا بلغور جو دوسر اضافه کنید و یا هر روز یک موز را به‌ عنوان غذای سبک و سریع، آسان و ارزان بخورید. موز هورمون‌های استرس‌زای موجود در خون را کاهش می‌دهد. یک موز متوسط 1٪ کلسیم، 8٪ منیزیم، و 12٪ پتاسیم موردنیاز روزانه شما را فراهم می‌کند. خوب است سری به مقاله حقایقی درباره کربوهیدرات ها و چربی ها [اینفوگرافیک] نیز بزنید.

نکته: هر وقت موز قهوه‌ای و نرم شد لازم نیست آن را دور بریزید. بلکه پوستش را بکنید و در فریزر بگذارید و در اسموتی‌ها از آن استفاده کنید.

منبع: healthline، prevention، msn

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان