حسین مهری مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار
گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: یکی از مواردی که در شرکت ملی پست مورد توجه قرار گرفته، بحث ساماندهی اسناد، مدارک و اشیای قیمتی مفقود شده است که به وسیله شهروندان در صندوقهای پستی انداخته و یا به دفاتر پستی تحویل داده میشوند.
وی افزود: این مدارک شناسایی از قبیل شناسنامه، کارت ملی، کارت ماشین، سند منزل ، چک، گذرنامه، کارت پایان خدمت و غیره است که به وسیله شهروندان پیدا شده و تحویل دفاتر پستی و یا در صندوقهای پستی انداخته میشوند.
مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران گفت: یک سایت جوینده – یابنده را به منظور یافتن اشیای گم شده برای شهروندان طراحی کردهایم که در این راستا مشخصات تمام مرسولاتی که جمعآوری میشوند را وارد سایت میکنیم.
مهری در ادامه تصریح کرد: شهروندان اگر مرسولهای را گم کرده باشند بلافاصله می توانند بعد از گذشت 4 تا 5 روز از مفقود شدن وسیله و یا مدارک مورد نظر به سایت پست یافته مراجعه و به صورت الکترونیکی و یا تلفنی برای دریافت مرسوله خود اقدام کنند.
وی افزود: مرسوله ها و وسایل یافته شده به وسیله شرکت پست به در منازل شهروندان تحویل داده می شوند و یا آنها می توانند به صورت حضوری وسیله مورد نظر خود را از مراکز مشخص شده، تحویل گیرند.
وی با بیان اینکه پست یافته، برای ساماندهی اشیای گمشده در تمام مناطق کشور در نظر گرفته و ازحجم بالایی برخوردار است، تصریح کرد: ماهانه حدود 3 هزار و 500 مورد اشیایی مفقودی به پست تحویل داده میشود که تقریبا 80 تا 85 درصد از این مرسولات و وسایل گمشده را از طریق آدرس هایی که در بانک های اطلاعاتی ثبت شده و یا از طریق مراجعه حضوری به صاحبان آن ها تحویل داده می شود.
مدیر عامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت: آن دسته از مرسولات و اشیایی که هیچ گونه نشانی از صاحبان آن ها در دست نیست مثل کارت های پایان خدمت ، کارت هوشمند ، شناسنامه و یا گذرنامه را بعد از مدتی با یک سیستم مکانیزه به دستگاه های ذی ربط مثل سازمان نظام وظیفه عمومی و سازمان ثبت احوال و اداره گذرنامه تحویل داده می شود.
مهری در رابطه با روستاهای تحت پوشش خدمات پستی گفت: شرکت ملی پست مکلف به ارائه خدمات به صد در صد روستاها در سطح کشور است و در کل حدود 10 هزار دفتر ICT روستایی وجود دارد که هر کدام از آن ها 2 تا 4 روستا را تحت پوشش خود قرار می دهند و شرکت پست به مکان هایی که تحت پوشش نیستند نیز به وسیله نمایندگی های پستی (قبول- توزیع) خدمات رسانی می کند.
وی تصریح کرد: شرکت ملی پست دارای 3 هزار و 200 خط پستی روستایی است که روزانه مبادلات پستی بین روستاها را برقرار می کنند و تقریباً با داشتن حدود 60 هزار روستا در کل کشور این شرکت مکلف به ارائه خدمات به صد در صد آن ها است.
مدیر عامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران گفت: زمان ارسال مرسولات به مناطق مختلف کشور بستگی به نوع سرویس انتخابی دارد و طبیعتاً در سرویس های عادی این زمان بین 6 تا 7 روز به طول می انجامد.