ماهان شبکه ایرانیان

چرا هرگز نباید از گوش پاک کن استفاده کرد؟

اگر زمانی که کودک بودید و مادرتان پس از هر بار حمام کردن شما برای تمیز کردن گوش‌هایتان از گوش پاک‌کن استفاده می‌کرده است، خبرهای بدی برایتان داریم؛ این که مادرها همیشه از همه چیز با خبر نیستند!

اگر زمانی که کودک بودید و مادرتان پس از هر بار حمام کردن شما برای تمیز کردن گوش‌هایتان از گوش پاک‌کن استفاده می‌کرده است، خبرهای بدی برایتان داریم؛ این که مادرها همیشه از همه چیز با خبر نیستند!

استیون روت‌استاین، پزشک مختصص گوش و حلق و بینی، در این باره می‌گوید: «این که فرد باید حتما گوش‌های خود را تمیز کند، تبدیل به وحی منزل شده است!»

این پزشک می‌گوید: استفاده کردن از گوش پاک کنی که روی نوک آن یک تکه پنبه برای برداشتن و تمیز کردن جرم گوش گذاشته شده ، پیامدهای خطرناکی برای فرد به دنبال دارد.

تمیز کردن گوشCredit: zliving 

اریک پی.ویت، دارای بورد تخصصی بیماری‌های گوش، در این خصوص خاطرنشان می‌کند که فرد وقتی گوش پاک کن‌ را در گوش خود فرومی‌کند، در حقیقت جرم خارج شده از گوش را به داخل این عضو برمی‌گرداند و به این شکل اصلا نظافتی صورت نمی‌گیرد. این جرم‌ها در داخل گوش روی هم تلنبار می‌شوند و باعث به وجودآمدن انسداد خطرناکی می‌شوند.

برپایه‌ی اعلام پژوهشگران دانشگاه جنوب غربی ایالت اوکلاهما، تقریبا نیمی از جمعیت کره‌ی زمین به گرفتگی گوش دچار هستند که مشکلاتی از قبیل سرگیجه و از دست دادن شنوایی را ایجاد می‌کند. دکتر روت‌استاین معتقد است گرفتگی گوش با درمان‌های خانگی مانند : ابزار مکش، داروهای شست‌وشو و استفاده از پروکسید برطرف نمی‌شود؛ بلکه وقتی چنین عارضه‌ای رخ می‌دهد، فقط باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

استفاده از گوش پاک کن

Credit: noskinproblems

اما بدترین قسمت ماجرا این نیست؛ بلکه آن‌جا است که تحقیقات نشان می‌دهد گوش پاک کن‌ها علت اصلی بروز ناشنوایی در بزرگسالان هستند؛ چون باعث زخم شدن و خونریزی در مجاری داخلی گوش و پاره شدن پرده گوش می‌شود.

بنابراین راه حل نهایی برای پاک کردن و بیرون آوردن جرم داخل گوش چیست؟ دکتر روت‌استاین می‌گوید: «گوش انسان به گونه‌ای طراحی شده که خودش قادر به تمیز کردن خود است و می‌تواند جرم‌های درونی را بیرون بریزد و یک فرد سالم و معمولی نیاز به تمیز کردن گوش خود ندارد.»

وی ادامه می‌دهد: «علاوه بر این، برخی از جرم‌ها برای گوش مفیدند؛ چون نوعی آنتی بیوتیک و روان کننده هستند.» به این معنی که از گوش در برابر آلودگی و نفوذ حشرات جلوگیری می‌کنند. حتی وجود این جرم باعث تقویت شنوایی فرد می‌شود.

چرا هیچ گاه و هرگز نباید از گوش پاک کن استفاده کنید؟Credit: bustle

با این همه، عده‌ای از مردم ،حس می‌کنند که نیاز دارند، گوش‌های خود را تمیز کنند؛ چون از وجود جرم موجود در گوش خود دچار حس ناخوشایندی می‌شوند و بعد از بیرون آوردن جرم‌ها، حالشان خوب می‌شود. روت‌استاین، در این صورت توصیه می‌کند که فرد سر انگشت کوچک خود را در لیف حمام تمیز فرو کند و سطح بیرونی گوش را به آرامی تمیز کند. 

برای تکمیل دانسته‌های خود در زمینه جرم گوش و نیز افزایش آگاهی، به مطلب 7 نکته در مورد جرم گوش که سلامت شما را نشان می‌‌دهد مراجعه کنید.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان