خیزش طلا برای جبران زیان؟

در روزی که دلار بر تابلوی صرافی‌های منتخب بازارساز پایین آمد، در بازارهای جهانی نیز شاخص دلار تضعیف شد. ماریو دراگی و جروم پاول، دو شخصیت ویژه این هفته بازار جهانی هستند. چشم‌انداز سیاست پولی در ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا، سیگنالی است که معامله‌گران برای دریافت آن انتظار می‌کشند. اهمیت سخنرانی این دو بانکدار پس از تنش‌هایی که درخصوص تضعیف دلار بین آنها شکل گرفته بود، افزایش یافته است؛ اما اولین روز بازارها در این هفته(تا عصر دیروز)، پیش از آنکه بخواهد از بانکداران تاثیر پذیرد، با صعود طلا از مرز 1340 دلاری، افت 25صدم درصدی شاخص دلار و رشد 28صدم درصدی یورو نسبت به دلار همراه بود. برخی از کارشناسان طلا را برای جبران افت هفته گذشته آماده می‌دانند؛ اما برخی این تغییرات چند ساعتی را دلیلی بر تداوم آنها در نظر نمی‌گیرند، کما اینکه تا ساعت 8 شب نرخ آنی اونس طلا به 1332 دلار رسید.

3 راس نبرد این هفته بازارها

پس از آنکه بانک مرکزی اروپا برای دونالد ترامپ و سیاست‌گذاران پولی آمریکا خط‌ونشان کشید و ورود ایالات‌متحده به «جنگ ارزی» را ممنوع اعلام کرد، اولین روز هفته بازارهای جهانی با افت دلار همراه شد، تا شاید شدت درگیری‌های بین این دو قدرت وارد مراحل جدیدی شود. شاخص دلار از صبح دیروز با 84/ 89 واحد وارد عرصه پیکار در بازار جهانی شد. از طرف دیگر، اونس طلا نیز با قیمت 1327 دلاری وارد میدان شد. نبرد معروف بازارهای جهانی متعلق به دلار و طلا است؛ اما برای این هفته، یورو مبارز ناخوانده میدان نبرد طلا و دلار محسوب می‌شود. پیش از زنگ استارت بازارها، نرخ برابری یورو به دلار مساوی با 22/ 1 بود. دلار، یورو و طلا با شرایطی که داشتند همزمان با بازگشایی بازار آسیا-اقیانوسه مورد معامله قرار گرفتند.

دلار باز هم افت کرد

شروع بازارها با رشد نسبی شاخص‌های بازار سهام در آمریکا، اروپا و اقیانوسیه همراه شد، قیمت انواع نفت نیز جهت صعودی داشت و بازار کالایی در حال رشد بود. در کنار این بازارها، مارکت طلا پس از بدترین هفته سالش، از تضعیف مجدد شاخص دلار بهره برد و تا عصر دیروز تا سقف 1340 دلاری نیز بالا رفت. افت شاخص اسکناس آمریکایی به میزان 25صدم درصد، عدد شاخص را به 59/ 89 واحد پایین کشید. رشد طلا همزمان با افت دلار به معنای تقویت دوباره یورو است. نرخ برابری یورو به دلار از 23/ 1 نیز بالاتر رفت و تا عصر دیروز به میزان 28صدم درصد رشد داشت. هرچند بانک مرکزی اروپا به رهبری «ماریو دراگی» از لحاظ اعمال تغییر ناگهانی یا برنامه‌ریزی نشده در سیاست پولی صبور است؛ اما تقویت ارز اروپا با افزایش فشارهای منتقدان بر بانک مرکزی این ناحیه به‌ویژه خود دراگی خواهد شد؛ بنابراین بانک مرکزی اروپا به دقت روند دلار را زیر نظر خواهد گرفت. اولین روز بازارهای جهانی برای معامله‌گران، معمولا با برنامه‌ریزی آنان برای گرفتن موقعیت معامله سودآور همراه می‌شود. معامله‌گرانی که به تحلیل‌های بنیادی معتقدند، سخنرانی ماریو دراگی و اولین سخنرانی رسمی «جی پاول» با سمت ریاست فدرال رزرو را دو تاریخ مهم در تقویم هفتگی بازار قرار داده‌اند.

بانک و بیمه