کمتر کسی شانس این را دارد تا وارد یکی از مهمترین کارخانههای صنعت خودروسازی در کل جهان شده تا از نزدیک نظارهگر نحوه مونتاژ خودروها باشد. این شانس اخیرا نصیب یکی ازخبرنگاران وبسایت استرالیایی کار ادوایس شده و وی برای تور کارخانهگردی مرسدس عازم دوسلدورف آلمان شده است.
به گزارش فرادید، روایت خبرنگار استرالیایی بسیار جالب است. راب مارژیت از فضای کارخانه مرسدس بنز چنین روایت میکند که :« زیبایی خارقالعاده فضای داخلی این کارخانه در نگاه اول چشم شما را میگیرد. بازوهای مکانیکی نارنجی رنگ میچرخند و قطعات را به هم وصل میکنند در حالی که تجهیزات و قطعات با سرعت به یک خودرو تبدیل میشوند و تجربه عجیبی را ایجاد میکنند که ناخودآگاه از بهم آمیختن صداهای درون کارخانه شما یاد یک ارکستر سمفونیک میافتید که لحظهای از نواختن بازنمیایستد!»
کارخانه حدود 6600 نفر عضو شامل کارگر، سرکارگر، مدیر شیفت و ناظر دارد که روزانه بیش از 700 دستگاه اتومبیل را تولید میکنند. فضای کارخانه با 688 هزار متر مربع وسعت در جایگاه یکی از بزرگترین واحدهای صنعتی آلمان در غربی ترین بخش آلمان کنار رودخانه راین جا خوش کرده در حالی که مشخصه بارزی دارد و آن نظم، سادگی و دقت بالای مجموعه مرسدس بنز در زمینه تولید خودرو است. دقتی که باید در کل مراحل مونتاژ 14هزار قطعه مختلف قبل و در حین مونتاژ در بالاترین سطح ممکن باشد.
770 روبات در 197 مرحله و فرایند مختلف کار تولید و سرهم بندی خودروی تجاری اسپرینتر را انجام میدهند ضمن اینکه کارگران این واحد هم روی بخشهای مختلف کار نظارت میکنند. طی مراحل مختلف تولید که 80 درصد ان رباتیک است، حدود 7650 نقطه جوش بر جای جای اسپرینتر انجام میگیرد ضمن اینکه عبور هر خودرو از هر مرحله با یک گواهی تایید کیفی پایان مییابد.
درباره فرایند رنگ بدنه و اتاق اسپرینتر در کارخانه دوسلدورف، آمار و ارقام عجیب است. چیزی نزدیک به 17.5 کیلوگرم رنگ در سطحی به گستره تخمینی 95 متر روی جای جای بدنه به صورت متوالی و چندباره پاشیده میشود تا بهترین سطح ممکن از جلا ایجاد شود. با اینکه مرسدس امکان انتخاب 400 رنگ مختلف را با رباتها دارد اما 70 درصد خریداران تنها رنگ سفید را انتخاب میکنند.
تولید سالانه این کارخانه 200 هزار دستگاه است در حالی که اسپرنتر در کلاس خود بهترین وضعیت فروش را داشته و سطح بالایی از رضایتمندی را برای مشتریان به ارمغان آورده است که این جز به علت تولید کیفی و سطح بالای اسپرینتر دلیل دیگری ندارد. 300 کامیون و 11 قطار واگندار کار حمل و نقل ونهای اسپرینتر را از کارخانه دوسلدورف به مقاصد مختلف تجاری در المان برعهده دارند.
درباره این واحد صنعتی نکات جذاب باز هم وجود دارد. هر 100 ثانیه یک خودرو خط تولید را ترک میکند در حالی که نیروهای کار به صورت سه شیفت کار تولید و مونتاژ را برعهده دارند و روزانه بیش از 19 ساعت کار مداوم در واحد مونتاژ مرسدس بنز در دوسلدورف انجام میشود. برای اطلاع بهتر از نحوه مدیریت چنین کارخانهی عظیمی لازم است بدانید کار تامین قطعات و مدیریت زنجیره تامین این واحد صنعتی از طریق 600 قطعهساز بزرگ که روزانه 250 تریلر بار و قطعه به کارخانه ارسال میکنند صورت میپذیرد.
این واحد صنعتی که در 5 کیلومتری شهر دوسلدورف آلمان قرار دارد، از 1889 محل تولید و مونتاژ و عملیات صنعتی است و یکی از قدیمیترین واحدهای مونتاژ خودرو در آلمان به شمار میرود. این سایت پس از تخریب و مصادره که در جریان جنگ جهانی دوم رقم خورد، در سال 1950 دوباره کار خود را مونتاژ موتور خودروهای برند دی. کا.وی (DKW) یا آئودی شروع کرد و از آن زمان تاکنون از حرکت باز ناایستاده است.
مرسدس بنز هم این واحد مونتاژ را در سال 1958 خرید و از آن زمان اقسامی از خودروهای خود را همین جا تولید کرده ولی از سال 1995 عمدتا ونهای بزرگ و خاصه مدل تجاری اسپرینتر را در این واحد مونتاژ نموده است. یکی از آمارهای جالب این واحد صنعتی تولید بیش از 3.4 میلیون دستگاه از خودرو تجاری اسپرینتر بوده که نشان از کیفیت بالای این محصول و اعتماد گسترده خریداران به بنز دارد.
چرخی دیگر در فضای واحد مونتاژ و خط تولید شما را با حقایق جالبی آشنا میکند. مثلا جالب است که دستگاههایی که توسط انسان برنامهنویسی و طراحی شدهاند در حد میکرون و میلی ثانیه خطا ندارند و سر زمان موعود کار خود را به نحو احسن انجام میدهند. به عقیده خبرنگار استرالیایی کار ادوایس، ترکیب ماشینآلات مختلف با ظاهر و ابعاد متنوع و سرعت بالایشان در هنگام فعالیت موجب شده تا تحرکات درون کارخانه به یک باله مدرن شبیه شود که زیبایی مسحورکنندهای دارد.