یک هفته با کتاب؛

انتخاب چهارمین پایتخت کتاب/ شرایط جدید برای حضور در فرانکفورت

انتخاب چهارمین پایتخت کتاب ایران و تغییر شرایط برای حضور در نمایشگاه فرانکفورت از جمله خبرهای مهم این هفته در زمینه کتاب و نشر هستند.

انتخاب چهارمین پایتخت کتاب/ شرایط جدید برای حضور در فرانکفورت

خبرگزاری مهر-گروه فرهنگ: گزارش مروری‌بر اخبار حوزه کتاب و نشر در هفته‌ای که گذشته با عنوان «یک هفته با کتاب» این هفته حاوی 14 خبر است که از این تعداد یک خبر بین‌المللی و درباره آثار ماریو بارگاس یوسا است.

گزارش با خبر مربوط به انتخاب چهارمین پایتخت کتاب ایران، نمایشگاه فرانکفورت، تکذیب دریافت پول از ناشران توسط انجمن ناشران و کتابفروشان و ... آغاز می شود. یکی از رویدادهایی که چند خبر این گزارش را به خود اختصاص داده، هشتادمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی است.

اخبار بعدی هم مربوط به جوایز و جشنواره‌های ادبی دولتی و خصوصی می شوند.

در ادامه گزارش مرور خبرهای حوزه کتاب و نشر را در این هفته از نظر می گذرانیم.

انتخاب چهارمین پایتخت کتاب ایران

مراسم اختتامیه چهارمین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران عصر سه شنبه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان و چهره‌های فرهنگی کشور،  شهرداران، دهیاران و فعالان حوزه کتاب در تالار وحدت برگزار شد و شهر کاشان به‌عنوان پایتخت این دوره انتخاب شد.شهرها و روستاهای برگزیده و تقدیری در چهارمین دوره جشنواره‌های «انتخاب پایتخت کتاب ایران» و «روستاها و عشایر دوستدار کتاب»، علاوه‌بر دریافت جوایز، در اولویت حمایت و پشتیبانی کلیه نهادهای درگیر در برگزاری این دو رویداد، قرار خواهند گرفت.

تغییر شرایط برای حضور در نمایشگاه فرانکفورت

شرایط اخذ ویزای آلمان برای حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت تغییر کرد و بر این اساس دیگری نیازی به ارائه دعوتنامه نمایشگاه جهت اخذ ویزا وجود ندارد.

طبق این خبر که روز سه شنبه این هفته منتشر شد، ارائه دعوتنامه نمایشگاه کتاب فرانکفورت برای اخذ ویزای سفارت آلمان جهت بازدیدِ این نمایشگاه منتفی شده است.

تکذیب دریافت پول از ناشران شهرستانی توسط انجمن ناشران

جواد رسولی مدیر اجرایی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفتگویی که این هفته با خبرنگار مهر داشت، درباره صحت و سُقم برخی اظهارات مبنی‌بر دریافت مبالغی توسط این اتحادیه از ناشرانی که در شهرستان‌ها فعالیت می‌کنند، بابت مواردی از قبیل تمدید جواز نشر، گفت: اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران مانند تمامی اتحادیه‌های صنفی دیگر زیر نظر اتاق اصناف که آن هم زیر نظر اتاق بازرگانی است، فعالیت می‌کند و تمامی فعالیت‌های صنفی آن، از جمله این قبیل موارد، به طور دقیق رصد می‌شود.

وی در توضیح افزود: در این مورد هم، موضوع مطرح شده کاملاً بی‌اساس است و اتحادیه هیچ وجهی از هیچ ناشری در شهرستان‌ها بابت هیچ خدمتی، دریافت نمی‌کند. ما حتی اجازه ورود به مسائل مربوط به ناشران و کتابفروشان در منطقه شمیرانات و شهر ری (شاه عبدالعظیم) را هم نداریم و فعالیت‌های صنفی همکاران ما در این مناطق در ارتباط مستقیم با اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی مربوط به خودشان انجام می‌شود و آنها می‌باییست برای انجام امور خود به این تشکل‌ها مراجعه کنند.

حضور رئیس ایفلا در ایران

گلوریا پرز-سالمِرون رئیس ایفلا (فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری IFLA) که برای شرکت در جشن هشتاد سالگی کتابخانه ملی ایران به کشورمان سفر کرده بود، این هفته در برنامه های مختلفی که تهران تدارک دیده شده بود، حاضر شد. یکی از این برنامه ها بازدید از کتابخانه حسینیه ارشاد بود.

نکوداشت هشتادسالگی کتابخانه ملی

آیین نکوداشت هشتادمین سال تاسیس کتابخانه ملی پیش از ظهر دوشنبه هفتم اسفند با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، گلوریا پرز-سالمِرون رئیس ایفلا و اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، در کتابخانه ملی برگزار شد.

سامانه فهرست نسخ خطی فارسی جهان

رونمایی از سامانه فهرست نسخ خطی فارسی جهان، مجموعه نسخ محقق قمی و تمبر یادبود هشتادمین سال تاسیس کتابخانه ملی از جمله بخش های مراسم جشن هشتادمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی بودند. این رونمایی توسط جهانگیری، اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و گلوریا پرزسالمرون رئیس ایفلا انجام شد.

انتشار آمار مقایسه شمارگان کتاب نسبت به پارسال

طبق آماری که دوشنبه این هفته توسط موسسه خانه کتاب منتشر شد، آمار نشر در آذرماه سال جاری نشان می‌دهد که 8 هزار و 152 عنوان کتاب راهی بازار نشر شده است که در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته 16 درصد رشد داشته است.

میانگین شمارگان کتاب در آذرماه سال جاری هزار و 418 نسخه بوده که در مقایسه با هزار و 769 نسخه شمارگان عناوین منتشر شده در آذرماه سال گذشته شاهد کاهش 20 درصدی میانگین شمارگان کتاب‌ها بوده‌ایم. در مجموع شمارگان کل کتاب‌های منتشر شده در آذر ماه سال جاری 11444220 بوده است.

انتخاب اعضای جدید هیئت مدیره اتحادیه لیتوگرافان

یکی از خبرهای روز یکشنبه این هفته این بود که هیئت مدیره جدید اتحادیه سازندگان کلیشه و لیتوگراف، مُهر و پلاک و چاپ اسکرین تهران، با برگزاری انتخابات و با مشارکت حدود 350 نفر از اعضا همراه بود، مشخص شدند.

انتخابات برای تعیین هیئت مدیره اتحادیه سازندگان کلیشه و لیتوگراف، مُهر و پلاک و چاپ اسکرین تهران، عصر روز شنبه 5 اسفند در محل شرکت تعاونی این اتحادیه، برگزار شد.

رونمایی از گفتارها و مصاحبه های امام موسی صدر

آیین رونمایی از مجموعه دوازده جلدی گفتارها و مصاحبه‌ها و مقالات امام موسی صدر با عنوان «گام به گام با امام» روز یکشنبه 6 اسفند با حضور وزیر ارشاد در کتابخانه ملی برگزار شد.

برگزاری نمایشگاه کتاب‌های شامل آثار هنری کودکان

کتاب‌خانه‌ مرجع کانون پرورش فکری، نمایشگاه اسفند 96 و فروردین 97 خود را به کتاب‌هایی که در آن، آثار هنری کودکان و نوجوانان منتشر شده، اختصاص داده است. «باغ همیشه بهار» عنوان این نمایشگاه‌ است و علاقه‌مندان می‌توانند در آن کتاب‌های فارسی، غیرفارسی و نشریه‌هایی با موضوع آفرینش‌های هنری را مطالعه کنند.

معرفی برگزیدگان نگاه مخاطبان هفت اقلیم

رمان، «تپه خرگوش» و مجموعه داستان «سایه تاریک کاج‌ها»، روز دوشنبه این هفته به عنوان آثار برگزیده بخش نگاه مخاطبان هفتمین دوره جایزه هفت اقلیم معرفی شدند. این کتاب ها که با رای مخاطبان این جایزه از بین آثار چاپ شده در سال 95 انتخاب شده اند. این بخش از جایزه مذکور از این دوره به آن افزوده شده است.

برگزاری جشن پایانی ششمین دوره لاک پشت پرنده

جشن پایانی ششمین دوره لاک‌پشت پرنده با حضور اعضای هیئت داوران این جایزه و جمعی از نویسندگان و مترجمان ادبیات کودک و نوجوان، یکشنبه شب 6 اسفند در فروشگاه مرکزی شهر کتاب برگزار شد و در آن، نشان ویژه لاک‌پشت پرنده به گلی امامی و بهروز غریب‌پور برای حضور موثر در گروه فرهنگ و هنر کودک و نوجوان اهدا شد.

رونمایی از پوستر جایزه ادبی فرشته

یکی از خبرهای روز یکشنبه این هفته، رونمایی از پوستر چهارمین دوره جایزه «فرشته» با طراحی ساعد مشکی و موضوع «آژیر قرمز» بود. این جایزه در دو بخش داستان کوتاه و عکس با هدف کشف و معرفی استعدادهای درخشان و ترویج فرهنگ کتابخوانی و ضرورت نگاهی متفاوت به عکاسی، توسط شهر کتاب فرشته برگزار می شود.

چاپ نسخه انگلیسی رمان جدید یوسا

رمان جدید ماریو بارگاس یوسا با نام «همسایگی» که سال 2016 با عنوان اسپانیایی «Cinco esquinas»(پنج گوشه) منتشر شد اکنون با ترجمه ادیت گراسمن توسط انتشارات فارر، استراوس اند گیروکس به بازار کتاب وارد شده است.

در این رمان یک رویداد منجر به ترور شخصیت قهرمان اصلی کتاب می‌شود. از انریکه که کارآفرین موفق پرویی است در وضعیتی نامناسب توسط دشمنانش عکاسی می‌شود و روزنامه‌ها این وسط آتش بیار معرکه می‌شوند و او در ترس به خطر افتادن ازدواج و زندگی‌اش است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر