حیوان خانگی مهربان می‌خواهید؟ مار پیتون!

ممکن است تعجب کنید اما مار بال پیتون یکی از بهترین مارها برای علاقه‌مندان به پرورش مار است. این مار در بلوغ کامل به اندازه ۹۰ تا ۱۵۰ سانتی متر درمی‌آید.

حیوان خانگی مهربان می‌خواهید؟ مار پیتون!

ممکن است تعجب کنید اما مار بال پیتون یکی از بهترین مارها برای علاقه‌مندان به پرورش مار است. این مار در بلوغ کامل به اندازه 90 تا 150 سانتی متر درمی‌آید.

مار بال پیتون نسبت به بقیه مارها کوچک تر است و حیوان خانگی آرام و رامی برای شما خواهد شد البته اگر به آن علاقه دارید!

درباره بال پیتون

نام این مار به این خاطر بال پیتون (پیتون توپی) گذاشته شده است که مار در هنگام احساس خطر خود را رول و گرد می‌کند و مانند یک توپ می‌شود و سرش را هم به زیر بدن می‌برد. بال پیتون‌های جوان در هر سال حدود 30 سانتی متر رشد می‌کنند.

در صورت مناسب بودن شرایط زندگی، این مار می‌تواند به مدتی طولانی (حتی تا 50 سال، اما بیشتر آنها 20 تا 30 سال عمر می‌کنند) زندگی کند.

انتخاب یک بال پیتون مناسب

وقتی می‌خواهید بال پیتون‌تان را تهیه کنید، دنبال ماری جوان و پرورشی بگردید. ماری انتخاب کنید که بدنی گرد و چشمانی تمیز داشته باشد و علائم مشکلات تنفسی را هم نشان ندهد (خس خس کردن در هنگام تنفس یا وجود حباب در اطراف سوراخ‌های بینی). دنبال ماری بگردید که هوشیار و کنجکاو باشد و هنگامی که آن را نگه می‌دارید آرام به دست‌تان بچسبد.

بد نیست از فروشنده بخواهید به مار غذا دهد تا ببینید که آیا مار به راحتی غذا می‌خورد یا از خوردن غذا امتناع می‌کند.

سلامت بال پیتون

اگر یک بال پیتون در خانه دارید، باید هر مار جدیدی که به خانه می آورید را مدتی در قرنطینه نگه دارید تا در صورت بیماری، مریضی خود را به مارتان انتقال ندهد. به علاوه بد نیست مارتان را به یک دامپزشک هم ببرید تا خیال‌تان راحت شود.

لانه بال پیتون

بال پیتون‌ها مارهای خیلی فعالی نیستند پس یک قفس کوچک هم برای نگهداری‌شان کفایت می‌کند. حواستان به آنها باشد، این مارها در فرا ماهر هستند، پس قفس محکمی برای آنها فراهم کنید.

بستر: برای فراهم کردن بستری خوب برای بال پیتون‌تان انتخاب‌های زیادی دارید. یکی از آنها تراشه پوست درختان است. از کاغذ کاهی و چمن مصنوعی هم می‌توانید استفاده کنید. چمن مصنوعی یکی از بهترین انتخاب‌ها است چون می‌توانید آن را هر زمان که کثیف شد به راحتی با تکه‌ای چمن مصنوعی دیگر تعویض کرد.

اثاثیه داخل قفس: برای مارتان یک شاخه درخت تهیه کنید و مکانی تاریک هم برای مخفی شدنش درست کنید (گاهی مارتان نیاز دارد در این مکان تاریک مخفی شود تا احساس امنیت کند پس آن را به اندازه کافی بزرگ درست کنید).

دما: دمای محل نگهداری مارتان در طول روز باید 27 تا 29 درجه سانتی گراد باشد. در طول شب می‌توان دما را پایین تر نگه داشت مثلا 23 تا 24 درجه سانتی گراد. برای گرم کردن قفس مارتان می‌توانید از گرم کننده‌های بستری که در زیر قفس تعبیه می‌شوند استفاده کنید.

آب و رطوبت: ظرفی بزرگ، به اندازه‌ای که مارتان بتواند در آن جا شود در قفس او قرار دهید. این مسئله بخصوص در زمان پوست اندازی مار مهم است. برای تامین رطوبت هم می‌توانید از ظرفی پر از آب که دربی مشبک دارد و درون آن اسفنج، کاغذ یا خزه ریخته شده استفاده کرد. این ظرف را درون قفس بال پیتون‌تان قرار دهید.

تغذیه بال پیتون: می‌توانید بال پیتون را با موش خانگی یا دیگر انواع موش‌های کوچک تغذیه کنید و تنها کافی است هر هفته و یا دو هفته یک بار به او غذا دهید. مارهای جوان باید هر 5 تا 7 روز یک بار یک موش دریافت کنند. اما مارهای مسن تر را با طعمه‌هایی بزرگ تر و هر 10 تا 14 روز یک بار تغذیه کنید. از طعمه‌های مرده استفاده کنید چرا که یک موش زنده می‌تواند مارتان را زخمی کند.

فکر خوبی است که به مارتان در فضایی بیرون از قفسش غذا دهید، این کار اهلی کردن او را هم راحت تر می‌کند. به این صورت مارتان می‌داند قفسش جایی نیست که غذا را دریافت می‌کند و احتمال اینکه با بردن دست‌تان به درون قفس آن را گاز بگیرد، پایین تر می‌آید. به این صورت می‌توانید مارتان را با خیال راحت درون قفس نوازش کنید!

ممکن است گاهی مارتان از خوردن غذا امتناع کند. این مسئله تا زمانی که به وزن و شرایط سلامتی او آسیبی نرسد، مشکلی ندارد. در این صورت پیش آمدن این مسئله مطمئن شوید که مارتان تحت استرس نباشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان