نیم نگاه فوت‌وفن به لپ‌تاپ هوآوی MateBook X Pro در کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۸

آیا لپ‌تاپ میت بوک جدید هوآوی توان رقابت با سرفیس مایکروسافت را دارد؟

نیم نگاه فوت‌وفن به لپ‌تاپ هوآوی MateBook X Pro در کنگره جهانی موبایل 2018

آیا لپ‌تاپ میت بوک جدید هوآوی توان رقابت با سرفیس مایکروسافت را دارد؟

سال گذشته، هوآوی پا به عرصه تولید نوت‌بوک گذاشت و سری میت بوک (MateBook) را معرفی کرد. این دستگاه به عنوان مکلمی برای تلفن‌های هوشمند و پیشرفته میت هوآوی طراحی شده بود.

امسال، هوآوی در کنفرانس مطبوعاتی خود در کنگره جهانی موبایل 2018 علاوه بر معرفی سه تبلت اندروید از جدیدترین محصولش با مدل میت بوک ایکس پرو (MateBook X Pro) که یک لپ‌تاپ شیک و زیبا با پورت‌های بیشتر و امکانات امنیتی پیشرفته‌تر بود پرده‌برداری کرد؛ لپ‌تاپی که خیال دارد با لپ‌تاپ‌های اپل مک بوک پرو یا گلکسی بوک سامسونگ رقابت کند.

تیم فوت‌وفن با حضور در نمایشگاه MWC 2018 فرصتی عالی برای تجربه دست اول کار با میت بوک ایکس پرو را پیدا کرد. قبل از این که به بررسی اجمالی این لپ‌تاپ بپردازیم، بهتر است مروری بر مشخصات اصلی و برجسته آن داشته باشیم.

لپ‌تاپ میت بوک ایکس پرو هوآوی که به بدنه فلزی مجهز شده طراحی شیک و باریکی دارد. نسخه جدید این لپ‌تاپ هوآوی بزرگتر از میت بوک ایکس سال قبل است زیرا برای انتخاب پورت‌های بیشتر در ابعاد بزرگتر طراحی شده. علاوه بر این ویژگی عالی، نمایشگر لمسی پوشش ضد جذب اثر انگشت دارد که کاربران را مجذوب خود می‌کند.

قابلیت امنیتی جدید در این لپ‌تاپ دوربین وب‌کم مخفی آن است که بین کلیدهای F7 و F6 تعبیه شده. طراحی این دوربین به گونه‌‌ای است که به راحتی قابل مشاهده نیست. با این قابلیت هوشمندانه دیگر لازم نیست روی وب‌کم را به دلیل حفظ حریم شخصی با نوار چسب بپوشانید؛ هر چند این دوربین دیگر زاویه چندان گسترده‌ای ندارد.

لپ‌تاپ میت بوک ایکس پرو هوآوی نمایش 13٫9 اینچ با نسبت اندازه نمایشگر به بدنه 91 درصد دارد. حاشیه بسیار باریک در این لپ‌تاپ ظاهر خیلی لوکسی به میت بوک ایکس پرو می‌دهد زیرا زاوئد تا حد امکان حذف شده‌اند.

وضوح نمایشگر 2000×3000 پیکسل و روشنایی آن 450 نیت است. صفحه کلید کامل و پد لمسی خیلی بزرگ از دیگر ویژگی‌های این لپ‌تاپ است که قطعاً توجه طراحان را به خود جلب خواهد کرد. در این لپ‌تاپ، همان اسکنر اثر انگشتی که گوشی‌های هوآوی به آن مجهز هستند دیده می‌شود. به گفته هوآوی، اثر انگشت شما با این اسکنر در کامپیوتر خودتان با امنیت کامل حفظ می‌شود نه در سیستم‌های کلاود.

لپ تاپ هوآوی به رنگ‌های نوک مدادی و نقره‌ای در بازار عرضه خواهد شد. هوآوی تخمین می‌کند که عمر باتری این لپ تاپ 12 ساعت با پخش ویدئوی 1080 پیکسل باشد. شارژر سریعی که برای لپ‌تاپ میت بوک ایکس پرو در نظر گرفته شده می‌تواند با 30 دقیقه شارژ شدن 6 ساعت به باتری جان دهد.

مشخصات کلی:

  • تراشه: نسل هفتم اینتل Core i5 یا i7
  • حافظه رم: 8 یا 16 گیگابایت رم
  • حافظه داخلی: 256 یا 512 گیگابایت حافظه داخلی SSD
  • پردازنده گرافیک: انویدیا GeForce MX1502GB GDDR5
  • پورت‌ها: دو پورت Type-A USB و یک پورت Type-C USB
  • بلندگو: 4 بلندگو با فناوری دالبی اتمس (Dolby Atmos)

طراحی

چیزی که در همان لحظه اول با به دست گرفتن لپ‌تاپ میت بوک ایکس پرو توجه شما را جلب می‌کند وزن کم آن است. این لپ‌تاپ با وزن 1٫33 کیلوگرم نسبت به رقبای خود هم سبک‌تر است و هم باریک‌تر؛ آن قدر باریک که قطر ضخیم‌ترین نقطه لپ‌تاپ 4٫9 میلی‌متر محاسبه شده است.

بدنه بیرونی نمایشگر که در مدل‌هایی به رنگ نقره‌ای یا نوک مدادی عرضه می‌شود سبک مدرنی دارد که لبه‌های آن صاف و الماس‌خورده و بقیه قسمت‌ها کمی برجسته است. صفحه نمایش 14 اینچ را تقریباً می‌توان گفت یک “نمایشگر بدون حاشیه” است. هوآوی این نمایشگر را FullView می‌نامد و ادعا می‌کند که نسبت صفحه نمایش به بدنه 91 درصد است.

صفحه کلید لپ‌تاپ نوردهی پشت دارد و تایپ کردن در آن حتی در محیط‌های تاریک بسیار راحت است. لمس کردن پد و حرکات لمسی نیز تجربه بسیار دوست‌داشتنی و روانی دارد. البته، باید در زمان بررسی تخصصی در مورد فشار مچ دست روی قسمت پایین صفحه کلید دقت لازم را داشت که تیم فوت و فن حتماً این کار را خواهد کرد.

مشخصات فنی

حالا که به شمخصات فنی رسیده‌ایم، بگذارید از نمایشگر شروع کنیم؛ نمایشگر از نوع لمسی است که نسبت به مدل قبلی خود یک پیشرفت بزرگ به حساب می‌آید. کیفیت صفحه نمایش میت بوک ایکس پرو 3K با تراکم 260 پیکسل در اینچ و روشنایی 450 نیت است که نسبت 1500:1 دارد. این را هم باید اضافه کنیم که نوع نمایشگر خوشبختانه Gorilla Glass است که هم دوام بالایی دارد و هم از کیفیت خوبی برخوردار است.

خوانایی نمایشگر با چنین میزان روشنایی به سادگی و سهولت میسر می‌شود. شما می‌توانید تا زاویه 178 درجه نمایشگر را به راحتی بخوانید. بنابراین، کنفرانس‌های تصویری به خوبی مدیریت می‌شوند. اما خب، جنبه منفی این وضوح وقتی خواهد بود که در هواپیما یا قطار در حال کار کردن با این لپ‌تاپ هستید و بغل دستی شما ممکن است با نگاه کردن به نمایشگر لپ‌تاپ از کارهای شما باخبر شود و دزدکی صفحه را بپاید.

 

ترکیب حسگر اثر انگشت با کلید پاور که هوآوی برای این لپ‌تاپ تعبیه کرده به سادگی قابل دسترسی است و عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد. این قابلیت در عین حال که سبک مدرنی دارد امنیت را برای کاربر فراهم می‌کند. پردازش اثر انگشت توسط یک تراشه جداگانه و اختصاصی در داخل خود پردازنده اصلی صورت می‌گیرد. به این معنی که حتی اگر سیستم شما آنلاین نباشد، اثر انگشت شما به ویندوز فرستاده می‌شود تا بعد از شناخت و تأیید شما، اطلاعات پردازش شود و در نهایت بتوانید با لپ‌تاپ کار کنید؛ این یک امتیاز خوب محسوب می‌شود که باید به قدرت بالای پردازنده i7 8550u اینتل در این لپ‌تاپ افزود؛ پردازنده‌ای که پاسخگویی بالایی برای انجام وظایف با سرعت بالا دارد.

شاید به نظرتان تعبیه i7u در یک لپ‌تاپ کاری بیش از اندازه قدرتمند باشد اما دلیل آن کاملاً مشخص است؛ وقتی متوجه دلیل استفاده از چنین پردازنده‌ای می‌شوید که گرافیک انویدیا جی فورس 2 گیگابایتی با مدل Nvidia Geforce MX150 DDR5 را کشف می‌کنید. با این مشخصات حرفه‌ای و پرابهت هوآوی میت بوک ایکس پرو فراتر از یک ایستگاه کاری است و حتی می‌توان به چشم یک کامپیوتر شخصی مخصوص بازی به آن نگاه کرد.

اگر اینها کافی نیست، لازم نیست نگران شوید! با استفاده از پورت تاندربولت 3 در این لپ‌تاپ، می‌توانید eGPU اختصاصی خود را بیافزایید.

16 گیگابایت رم و 512 گیگابایت حافظه SSD برای هوآوی میت بوک ایکس پرو در نظر گرفته شده است. در مجموع، مشخصات فنی این لپ‌تاپ بسیار قابل توجه و درخشان به چشم می‌آید.

صدای دالبی اتمُس (Dolby Atmos) با 4 بلندگو، شامل دو بلندگو با صدای زیر و دو تا با صدای بم، به قابلیت‌های صوتی این دستگاه جانی تازه می‌دهد. در نتیجه، صدایی که از میت بوک ایکس پرو می‌شنوید، با این که مثل بلندگوهای حرفه‌ای فضای اتاق را پر نمی‌کند، اما در حد خودش بسیار بلند و رضایت‌بخش است.

عملکرد

بهترین چیزی که می‌توانید با میت بوک ایکس پرو تجربه کنید ویدئو کنفرانس است که زاویه دید گسترده‌ای دارد. در نتیجه، هر کسی که اطراف شماست و می‌خواهد چیزی تماشا کند به راحتی و بدون اعوجاج قادر خواهد بود چیزی که روی صفحه نشان داده می‌شود را مشاهده نماید.

نکته جالب دیگر دوربین وب‌کم است که بین کلیدهای F6 و F7 پنهان شده است. وقتی آن را فشار می‌دهید دوربین بیرون می‌آید و وب‌کم لپ‌تاپ جدید هوآوی با کیفیت HD در خدمت شما خواهد بود.

البته، این وب‌کم با این که برای تماس‌های تصویری تک‌نفره خیلی خوب است اما معایبی هم دارد. مثلاً شما نمی‌توانید زاویه دوربین را تغییر دهید و باید نمایشگر را به این سو و آن سو بچرخانید. اما از این نظر که دیگر لازم نیست روی لنز دوربین را به دلیل حفظ حریم شخصی نوار چسب بزنید خیال شما آسوده خواهد بود.

در لپ‌تاپ میت بوک ایکس پرو 4 میکروفون تعبیه شده که برای تماس‌های کنفرانس عالی هستند.

آنهایی که تلفن هوشمند هوآوی دارند، می‌توانند از این لپ‌تاپ بهره‌های زیادی ببرند. شما می‌توانید به صورت بی‌سیم فایل‌های خود را با سرعت 20 مگابایت در ثانیه بین تلفن‌های میت و لپ‌تاپ میت بوک انتقال دهید. این قابلیت برای تهیه نسخه پشتیبان از تصاویری که با تلفن هوشمند خود گرفته‌اید بسیار مفید خواهد بود.

شارژ لپ‌تاپ از نوع USB-C است و دقیقاً از همان فناوری خاص شارژ سریعی برخوردار است که تلفن‌های هوشمند هوآوی دارند. با باتری پر این لپ‌تاپ می‌توان 6 ساعت و 30 دقیقه کار کرد و آن طور که گفته می‌شود عمر باتری 57٫4Wh است اما باید در این مورد بررسی‌های بیشتر و طولانی‌تری انجام شود تا مشخص شود که آیا این مدت زمان واقعی است یا نه.

کلام آخر

بزرگترین ایرادی که می‌توان بر هوآوی میت ایکس پرو وارد دانست نمایشگر با زاویه گسترده و دوربین وب‌کم مخفی آن است. البته، این ایرادها درست از نقاط قوت لپ‌تاپ هوآوی نیز به حساب می‌آیند.

قطعاً مشخصات فنی این لپ‌تاپ برای کاربرانی که می‌خواهند استفاده کاری از آن داشته باشند خیلی خوب و قابل توجه هست. پس، واضح است که به محض ورود به بازار مشتریان خاص خودش را خواهد داشت. وزن کم، طراحی شیک، پردازنده قدرتمند و صفحه‌کلید جذاب با کلیدهای جدا از هم و نوردهی پشت در هوآوی میت بوک ایکس پرو از فاکتورهایی هستند که کاربران در همان ابتدا به آن توجه می‌کنند. همگام شدن با تلفن‌های هوشمند خانواده میت هوآوی می‌تواند برگ برنده دیگری برای این لپ‌تاپ جدید هوآوی به شمار رود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان