ماهان شبکه ایرانیان

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس:

پروژه راه‌آهن اینچه برون-شاهرود-بندرعباس تصویب شد

شاهرود- نماینده شاهرود و میامی در مجلس گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته عملیات مطالعات اجرایی راه‌آهن اینچه برون-شاهرود-طبس و بندر عباس باهدف ارتقای واردات و صادرات کشور تصویب شد.

پروژه راه‌آهن اینچه برون-شاهرود-بندرعباس تصویب شد

به گزارش خبرنگار مهر، سید حسن حسینی شاهرودی در مراسم گزارش 20ماهه عملکرد خود به مردم شاهرود که شامگاه پنج‌شنبه به میزبانی تالار شقایق‌های دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار شد، بابیان اینکه پروژه عظیم راه‌آهن اینچه برون-شاهرود- بندرعباس خوشبختانه به تصویب رسیده است، تأکید کرد: این پروژه از سمت اینچه برون و گرگان، به شاهرود متصل و سپس به سمت جنوب کشیده می‌شود که این امر با پیگیری‌های صورت گرفته و بررسی سوابق وزارت راه و شهرسازی مجدداً احیا و در مجلس پیشنهاد شد که خوشبختانه این طرح در مجلس تصویب و سپس به شورای نگهبان ارائه‌شده است.

وی افزود: تمامی مدارک مبتنی بر توجیه اقتصادی پروژه راه‌آهن عظیم شمال-جنوب پیگیری و این مقوله در وزارت راه، راه‌آهن و به‌خصوص در مجلس از سال گذشته تاکنون مطرح شد و خوشبختانه توانستیم به برکت ایام انقلاب اسلامی و فاطمیه مصوبه راه‌آهن اینچه برون-شاهرود-طبس و بندرعباس در لایحه بودجه 97 مصوب شد.

افزایش 15برابری ترانزیت کشور در آینده نزدیک

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم با تأکید بر اینکه این پروژه اثرات وضعی بسیار زیادی را بر منطقه و کشور خواهد گذاشت، گفت: طی مذاکراتی که صورت گرفته مسئولان دولتی اذعان دارند که این ابر پروژه از عهده دولت بر نخواهد آمد و ما باید کنسرسیوم بین‌المللی ایجاد و این پروژه را اجرا کنیم که در صورت وقوع این امر، سهم بار ترانزیت ما از 600 هزار تن در حال حاضر به 20میلیون تن افزایش می‌یابد.

حسینی شاهرودی بابیان اینکه سهم ترانزیتی کشور با اجرای پروژه راه‌آهن اینچه برون-شاهرود-طبس و بندرعباس نزدیک به 15 برابر افزایش خواهد یافت، تأکید کرد: افزایش این بار، درآمد بسیار سرشاری را برای کشور ایجاد خواهد کرد همچنین اجرای این طرح این امکان را می‌دهد که مراودات ما با کشورهایی مانند قزاقستان که معادن غنی دارند و می‌توانند نیاز مواد اولیه معدنی ما را تأمین کنند، گسترش یابد که این مسیر می‌تواند ترانزیت را تسهیل کند.

وی بابیان اینکه راه‌آهن اینچه برون-شاهرود-بندرعباس با یک خط ریلی به چابهار نیز متصل می‌شود، افزود: این طرح دریای خزر و کشورهای شمال ایران اسلامی را هم به خلیج‌فارس و هم به دریای عمان متصل می‌کند که قطعاً برکات عظیم اقتصادی و توسعه‌ای را برای ما در بر خواهد داشت و بسیاری شهرهای کویری ایران اسلامی می‌تواند مرکز صنعتی، معدنی و اشتغال‌زایی شود چراکه این خط انتقال بیشترین توجیه را در مقوله حمل بار دارد ضمن اینکه قادر به حمل مسافران و گردشگران داخلی و خارجی نیز است.

شاهرود بارانداز اقتصادی حمل‌ونقل

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس درباره برکات اجرای طرح راه‌آهن اینچه برون-شاهرود-طبس برای حوزه انتخابیه خود نیز، توضیح داد: هم‌اکنون مسیر شرق به غرب با محوریت راه‌آهن شمال شرق(1) در شاهرود قرار دارد و لذا اتصال راه‌آهن شمال به جنوب نیز در این محدوده تلاقی می کند و شاهرود در تقاطع خطوط قرار خواهد گرفت که بسیاری بارها در این منطقه توزیع می‌شود و شاهرود می‌تواند یک بارانداز بسیار وسیع و عظیم باشد که تحول عظیم اقتصادی را در منطقه پدید خواهد آورد و علاوه بر صنعت، می‌توان خدمات مختلف را در حوزه حمل‌ونقل برای ما میسر سازد.

حسینی شاهرودی در دیگر بخش سخنان خود، ضمن بیان اینکه متأسفانه در دولت‌های مختلف شرق استان سمنان محروم نگه‌داشته شده است، گفت: ما همواره در این منطقه یک عقب‌ماندگی تاریخی را شاهد هستیم، در شرق استان به‌خصوص در شاهرود، دامغان و میامی این عقب‌ماندگی ناشی از کاهلی مردم ما و نبود ظرفیت‌های توسعه نیست بلکه ناشی  از بی‌توجهی مسئولان است و اگر توسعه‌ای در این منطقه وجود دارد، ناشی از تلاش خود مردم محسوب می‌شود لذا این مردم هستند که کارخانه سیمان، فرودگاه، دانشگاه و ... را ساختند به‌نحوی‌که شاهرود تنها شهرستانی است که فرودگاه مردم ساخت دارد و این کار بسیار بزرگی است که از توان دولت‌ها خارج است.

وی با ابراز اینکه فرودگاه شاهرود با دست‌خالی و فقط و فقط با کمک‌های مردمی فعال است، افزود: شرق استان سمنان پر از ظرفیت‌های معدنی، صنعتی، گردشگری، دامداری و ... است و بالاتر از همه، این منطقه دارای ظرفیت نیروی انسانی شامل علما، فضلا، دانشگاهیان، شهدا، عالمان دینی و غیردینی، دانشمندان، عرفا و مسئولان طراز اول است و لذا این امر نشان می‌دهد که مردم شرق استان مردمی مستعد هستند اما توجهی به آن‌ها نشده است لیکن باید گفت در برخی مواقع شرق استان شاهد عقب‌ماندگی‌هایی بوده که حتی از پیشرفتش نیز جلوگیری شده است که این امر ناشی از جمود ذهنی برخی مسئولان انحصارطلب بوده است.

آمار بیکاری واقعی اعلام نمی‌شود

عضو خانه ملت بابیان اینکه بسیاری از مردم شاهرود و میامی در خانه‌هایشان حداقل یک بیکار دارند، گفت: وقتی ما فریاد بیکاری را در شرق استان سر می‌دهیم، شاهد هستیم که علی‌رغم این امر، برخی افراد در مرکز استان اعلام می‌کنند که سمنان، نخستین استان در کشور است که نرخ بیگاری آن حداقل برآورد می‌شود لیکن این پرسش به وجود می‌آید که آیا می‌توان گفت در شرق آمار بیکاری چگونه است؟ آیا آمار واقعی از بیکاری را می‌توان داد و یا دولت بر اساس ثبت‌نام‌های اداره کار، آمار بیکاری ارائه می‌شود؟ امروز باید از فرمانداران پرسید که آمار بیکاری چه میزان است.

حسینی شاهرودی بابیان اینکه 90 درصد مراجعات در ملاقات مردمی مقوله بیکاری است، تأکید کرد: وقتی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود 100 نفر نیروی خدماتی موردنیاز دارد و سه هزار نفر درس‌خوانده در مقاطع مختلف دیپلم، فوق‌دیپلم، لیسانس و فوق‌لیسانس برای این فرصت‌های شغلی نام‌نویسی می‌کنند چگونه می‌توان گفت آمار بیکاری در شرق استان مناسب است؟ این امر تبعات اجتماعی دارد و ما معتقد هستیم که آمار بیکاری شاهرود و میامی بیش از 20 درصد است.

وی افزود: دیگر مشکلی که امروز شرق استان با آن روبرو است، کاهش جمعیت علی‌رغم افزایش جمعیت در غرب آن قلمداد می‌شود لذا باید پرسید  چرا این اتفاقات رخ‌داده و آیا مسئولی به دنبال پاسخ به این سؤالات بوده است؟ لیکن درمجموع باید گفت بی‌مهری‌های بسیاری در حق شرق استان شده که این امر به‌پیش از انقلاب نیز بازمی‌گردد، مردم ما توقع داشتند که با انقلاب اسلامی، تبعیض ناروا برچیده و حداقل‌های نیاز مردم تأمین شود و گاهی اوقات این امر رخ نمی‌دهد و شاهد رشد نامتناسب در استان سمنان هستیم.

توسعه استان سمنان نامتناسب بوده است

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس بابیان اینکه امروز توسعه استان سمنان به شکلی شده که شبیه موجودی با سر بزرگ و دست و پای کوچک می‌نماید، تأکید کرد: ما باید خجالت بکشیم و بگوییم که امروز نرخ بیکاری در شرق استان سمنان بالای 20 درصد محسوب می‌شود و این امر اثبات شدنی است همان‌طور که در کف خیابان نیز دیده می‌شود از سوی دیگر سهم مدیریتی شاهرود و میامی در سطح استان سمنان بسیار ناچیز است و هیچ مدیر اهل میامی در استان وجود ندارد و تعداد مدیران شاهرود نیز درشان این بزرگ‌ترین شهرستان استان نیست که رفع این امر را از استاندار طلب می‌کنیم.

حسینی شاهرودی با بیان اینکه برای توسعه اقتصادی شرق استان سمنان، نخستین گام آمایش سرزمینی بود، گفت: خوشبختانه این امر با حمایت سازمان برنامه‌وبودجه استان ساماندهی شد و همچنین دانشگاه‌های ما در این امر به میدان آمدند و طرح آمایش شهرستان تهیه شد و لذا افق چشم‌انداز درازمدت شاهرود و میامی برای توسعه نگاشته شده که در آن ظرفیت‌های منطقه احصاء شده است.

وی افزود: پروژه‌هایی مانند فرودگاه شاهرود از سه دهه پیش در افق توسعه شاهرود و میامی وجود داشته اما امروز باگذشت این‌همه سال همچنان نتوانسته‌ایم یک جعبه انگور تولیدی این منطقه را به‌جایی صادر کنیم چراکه مرز هوایی نداشته‌ایم و اقداماتی که می‌بایست در این سه دهه در فرودگاه انجام می‌شد، صورت نگرفت و حتی هیچ حمایتی نیز از فرودگاه شاهرود نشد و این امر جای گلایه دارد چراکه مردم ما با هزینه خودشان فرودگاه را ساختند اما مسئولان بعد از سه دهه قول سه میلیارد تومان اعتبار را دادند که این امر نیز تحقق نیافت و ما از مدیرکل برنامه بودجه استانداری پاسخ این امر را می‌خواهیم.

مردم پایه گذار فرودگاه شاهرود

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم شورای اسلامی با تأکید بر اینکه همت مردم توانسته فرودگاه شاهرود را بسازد اما مسئولان حمایت‌هایشان را از این طرح دریغ کردند، گفت: تا امروز یک ریال به این فرودگاه داده نشده و حتی وقتی با تلاش فرماندار کمک به فرودگاه نیز در اعتبارات شهرستانی گنجانده شد، اتفاق خاصی نیفتاد کما اینکه باید از اعتبارات استانی به این امر تخصیص می‌یافت چراکه نفع فرودگاه کارگو برای تمام استان و حتی استان‌های هم‌جوار است اما بازهم این مردم بودند که به میدان آمدند و شاهد ایجاد پرواز شاهرود-مشهد در هفته گذشته بودیم.

حسینی شاهرودی بابیان اینکه رئیس فرودگاه‌های کشور با دیدن همت بلند مردم به فرودگاه شاهرود کمک کردند، تأکید کرد: تمام پیشرفت‌های فرودگاه مدیون مردم است و امیدواریم بتوانیم پروازهای شاهرود-عسلویه، شاهرود-بندرعباس و حتی بوشهر و در آینده عتبات و مکه را نیز راه‌اندازی کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، ایجاد منطقه اقتصادی شاهرود را دیگر مطالبه مردم شهرستان دانست و ابراز داشت: زمانی که با مدیران سازمان مناطق اقتصادی دیدار داشتیم بیان داشتند که اولویت اول منطقه اقتصادی در استان سمنان، شاهرود بوده است چراکه ظرفیت‌های بسیار بالاتری نسبت به دیگر مناطق داشته و همچنین در پنج راه توسعه شمال شرق کشور قرار دارد.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس گفت: با تمام‌کش و قوس‌های صورت گرفته منطقه اقتصادی با همراهی مسئولان و مردم و حرکتی جهادی دوباره مطرح شد و طی 48 ساعت تمام استعلام‌های آن اخذ و پس از نوشتن طرح توجیهی و تصویب در استان به دبیرخانه مناطق آزاد و کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شد که خوشبختانه هم‌زمان با بررسی لایحه دولت در مقوله مناطق آزاد اقتصادی هم‌زمان شد که این امر خوشبختانه به ثمر خواهد رسید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان