مسکن‌های طبیعی

گیاهان دارویی، اثربخشی خود را در درمان بسیاری از بیماریها و اختلالات نشان داده‌اند، اما بسیاری از ما نسبت به این حقیقت که برخی از آنها همچنین به عنوان مسکن‌های طبیعی درد عمل می‌کنند، آگاهی چندانی نداریم

مسکن‌های طبیعی
گیاهان دارویی، اثربخشی خود را در درمان بسیاری از بیماریها و اختلالات نشان داده‌اند، اما بسیاری از ما نسبت به این حقیقت که برخی از آنها همچنین به عنوان مسکن‌های طبیعی درد عمل می‌کنند، آگاهی چندانی نداریم. از طریق این مقاله در خصوص برخی گیاهان دارویی که می‌توانند به رفع طبیعی درد بدون برجای گذاشتن عوارض جانبی جدی کمک کنند، اطلاعات بیشتری کسب کنید. آسپرین یکی از رایج‌ترین مسکن‌هایی است که با کاهش سطح مواد شیمیایی تولید کننده درد موجود در بدن عمل می‌کند. همین تأثیر را می‌توان با استفاده از برخی گیاهان دارویی ایجاد کرد، به طوری که این گیاهان می‌توانند درد و التهاب را بدون ایجاد عوارض جانبی معمول همراه با مسکن‌هایی با طول مدت مصرف طولانی، کاهش دهند. درد احساس ناخوشایندی است که با جراحت یا آسیب جسمی و چندین عارضه پزشکی در ارتباط است. بسیاری از مواد شیمیایی یا انتقال دهنده‌های عصبی، مسئول انتقال سیگنالهای درد به مغز هستند. با این حال، بدن ما همچنین چندین ماده‌ی شیمیایی دیگری تولید می‌کند که می‌توانند مانند مسکن‌های طبیعی عمل کنند. سروتونین، نور‌اپی‌نفرین، اندورفین و انکفالین برخی مواد شیمیایی و انتقال دهنده‌های عصبی تولید شده توسط بدن هستند که می‌توانند مانند داروهای ضد درد یا مسکن عمل کنند. برخی گیاهان دارویی نیز به کاهش درد و التهاب کمک می‌کنند.

گیاهان فرونشاننده درد

آسپرین یکی از رایج‌ترین مسکن‌هایی است که با کاهش سطح مواد شیمیایی تولید کننده درد موجود در بدن عمل می‌کند. همین تأثیر را می‌توان با استفاده از برخی گیاهان دارویی ایجاد کرد، به طوری که این گیاهان می‌توانند درد و التهاب را بدون ایجاد عوارض جانبی معمول همراه با مسکن‌هایی با طول مدت مصرف طولانی، کاهش دهند. در این بخش برخی از متداول‌ترین گیاهانی را معرفی می‌کنیم که برای مدت زمان طولانی به منظور تسکین درد و التهاب ناشی از چندین عارضه پزشکی مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند.

• روغن نعناع اسپرمینت

نعناع اسپرمینت یا نعناع معمولی (Spearmint) به خانواده نعناع تعلق داشته و به دلیل خواص دارویی خود شناخته شده است. روغن نعناع معمولاً به عنوان عاملی طعم دهنده در قنادی، خمیردندان، آدامس، و سایر محصولات دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است به همین دلیل از این گیاه جهت تسکین تعداد زیادی بیماری از جمله تب، برونشیت، سردرد و احتقان بینی استفاده می‌شود. روغن نعناع دارای خواص ضد التهابی و ضد اسپاسمیک قوی است و بنابراین می‌توان آن را جهت فرونشاندن درد استفاده نمود.

• روغن اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس به جهت دارا بودن خواص ضد درد، آرام بخشی و ضد اسپاسم بسیار ارزشمند است. این روغن می‌تواند با تحریک جریان خون و اکسیژن به محل آسیب دیدگی، درد و التهاب را رفع نماید. از آن به طور معمول جهت رفع سردرد و نیز درد عضلانی و مفاصل استفاده می‌کنند. غیر از داشتن خواص تسکین دهندگی درد، این روغن می‌تواند چندین مشکل دیگر مربوط به سلامت مانند مشکلات تنفسی، تب، دیابت و مشکلات دندانی را تسکین دهد.

بیشتر بخوانید: مسکن‌های گیاهی جهت برطرف کردن استرس

 

• روغن نعناع فلفلی

نعناع فلفلی (Peppermint) گیاه دیگری است که به خانواده نعناع تعلق دارد. این گیاه به عنوان عامل طعم دهنده در قنادی، بستنی، و خمیردندان به محبوبیت بسیاری دست یافته است. روغن نعناع فلفلی همانند روغن نعناع اسپرمینت، دارای خواص ضد اسپاسم، و ضد درد است. آن را می‌توان جهت تسکین دردهای شکمی، سردرد و دردهای قاعدگی استفاده نمود. غیر از موارد نامبرده، می‌توان آن را برای عوارضی مانند سوء هاضمه، استفراغ، تهوع و احتقان بینی مورد استفاده قرار داد.

• اسپیره

گیاه اسپیره (Meadowsweet) در میان گیاهان دارویی به عنوان یک مسکن طبیعی بسیار معروف است بطوریکه می‌تواند درست مانند آسپرین عمل کند. این گیاه می‌تواند درد را کاهش دهد اما بر خلاف آسپرین، این کار را بدون آزردگی و تحریک پوشش معده انجام می‌دهد. مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهند که گیاه اشیره می‌تواند از معده در برابر زخم و تحریک محافظت کرده بنابراین گاهی استفاده از آن جهت زخم معده نیز توصیه می‌شود. اما پیش از مصرف هرگونه گیاه دارویی، بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید.

• زنجبیل

زنجبیل یک گیاه متداول است که می‌تواند جهت آرام ساختن درد و التهاب بکار رود. روغن زنجبیل می‌تواند تسکیل قابل توجهی را در آرتریت فراهم ساخته و جریان خون به نواحی التهابی را بهبود بخشد. چندین مطالعه انجام شده نشان می‌دهند که این گیاه در تسکین درد ناشی از آرتریت روماتوئید مؤثر است. همچنین می‌تواند درد و التهاب همراه با استئوآرتریت را بدون ایجاد هیچگونه عوارض جانبی جدی کاهش دهد.

• روغن وینترگرین

روغن وینترگرین یا گالتریا (Wintergreen) یک ضد درد طبیعی است که معمولاً برای درد مفاصل و درد عضلانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روغن توسط سازمان غذا و دارو (FDA) به عنوان داروی ضد درد بدون نیاز به نسخه مورد تأیید قرار گرفته بطوریکه می‌توان برای مصارف خارجی یا غیر خوراکی از آن استفاده کرد. روغن وینترگرین نیز مانند زنجبیل اثربخشی خود را در تسکین درد آرتروز به علت خواص ضد درد و ضد التهابی خود نشان داده است.
روغن بدست آمده از این گیاهان می‌توانند به کاهش درد عضلانی و مفاصل، کرامپ یا دردهای معده، سردرد و حتی درد آرتروز کمک نمایند. استفاده خارجی یا غیر خوراکی آنها کاملاً بی ضرر بوده و عوارض جانبی جدی را با خود به همراه ندارند. اما مصرف بیش از حد برخی گیاهان دارویی ممکن است موجب بروز عوارض جانبی به ویژه در دراز مدت شود. بنابراین، توصیه نمی‌شود بدون مشورت با یک متخصص گیاهان دارویی و یا پزشک آنها را به صورت خوراکی مصرف کنید.
علاوه بر این روغنهای طبیعی، همچنین می‌توانید از کیسه آب گرم و سرد بر روی ناحیه آسیب دیده جهت تسکین از درد خفیف تا متوسط استفاده کنید. به کار بردن گرما جریان خون را تحریک ساخته و جریان اکسیژن به ناحیه آسیب دیده را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، یخ می‌تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند به این دلیل که مانند یک بی حس کننده موضعی عمل می‌کند.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.
منبع مقاله :
برگرفته از سایت بازل
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان