نگاهی به خودروی نظامی M۱۱۱۴؛ یکی از مردانِ آمریکایی!

به طور کلی خودروهای HMMWV را باید ستون فقرات نیروی زمینی ارتش‌ ایالات‌متحده آمریکا بدانیم. این خودروها در سال ۱۹۸۰ برای ساخت و توسعه به ارتش آمریکا معرفی شدند

به طور کلی خودروهای HMMWV را باید ستون فقرات نیروی زمینی ارتش‌ ایالات‌متحده آمریکا بدانیم. این خودروها در سال 1980 برای ساخت و توسعه به ارتش آمریکا معرفی شدند. HMMWVهای اولیه خودروهایی قدرتمند بودند؛ اما در درگیری‌های نظامی، کاربرد و کارایی کافی را نداشتند. این موضوع باعث شد که در سال 1990 ارتش آمریکا خودروهای HMMWV را با تغییراتی گسترده به تولید برساند.

در سال 1995 سیستم‌های زرهی و بدنه HMMWVها تقویت شده و ارتقاء یافت. حاصل تمام تغییرات مذکور عرضه نسخه جدید HMMWV برای ارتش آمریکا در سال 1996 و با استفاده از یک شاسی جدید بود. برای آزمایش HMMWV جدید، 390 دستگاه از انواع مختلف آن برای استفاده در عملیات جنگی به بوسنی فرستاده شدند و از آن زمان تاکنون، HMMWVها را باید مرد اول نیروی زمینی ارتش آمریکا دانست.

توسعه HMMWVها به شدت ادامه یافت و در حال حاضر یکی از بهترین نسخه‌هایHMMWV آمریکایی را باید مدل M1114 دانست. M1114 هم‌اکنون به شکل گسترده‌ای توسط ارتش ایالات‌متحده آمریکا استفاده شده و تاکنون کشورهایی مانند افغانستان، بلغارستان، عراق و… مشتریان آن بودند.

برای ساخت M1114 از ظرفیت کلی و امکان توسعه مدل M1113 HMMWV استفاده شده است. شاسی M1114 بسیار قدرتمند بوده و یک پیشرانه و سیستم‌های زرهی مختلف آن را در میادین نبرد همراهی می‌کنند. M1114 را می‌توان به یک بسته زرهی اضافی مجهز کرد و با استفاده از آن در برابر گلوله‌های زرهی 7.62 میلی‌متری و یا گلوله‌های فشرده توپخانه‌ها مقاومت کرد. انفجار 1.8 تا 5.4 کیلوگرم تی‌ان‌تی هیچ صدمه‌ای به سرنشینان M1114 نمی‌زند و در اغلب موارد پس از انفجار مواد منفجره مذکور؛ M1114 به راحتی حرکت می‌کند!

البته در ابتدا قرار بود که HMMWVها را ارتش ایالات‌متحده آمریکا برای انجام  عملیات‌های تاکتیکی مشترک توسعه دهد و باید دانست که HMMWVها به هیچ عنوان خودروهایی عملیاتی و زرهی نیستند؛ اما اکنون از آن به عنوان یک خودروی زرهی استفاده شده و در سال 2019 نسخه JLTV آن تولید خواهد رسید.

M1114 یک پایه برای حمل سلاح بوده و برروی سقف  آن حفاظ‌هایی برای محافظت از تیراندازِ آن وجود دارد. به طور کلی M1114 از یک مسلسل سنگین 12.7 میلی‌متری M2 استفاده کرده و در مجموع یک راننده و 3 سرنشین را حمل می‌کند.

خودروی نظامی M1114 توان حمل تریلرهای کوچک و توپخانه‌های سبک 120 میلی‌متری را دارد. شاسی و سیستم تعلیق M1114 بسیار قدرتمند بوده و از یک پیشرانه 6.2 لیتری دیزلی توربوشارژ با توان 190 اسب‌بخار و یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک برای استفاده می‌کند. نیروی پیشرانه به تمام چرخ‌ها منتقل شده و باعث تحرک و کارایی بیشتر آن می‌شود.

M1114 قابلیت تنظیم ارتفاع داشته و تا 1.5 متر از سطح زمین فاصله می‌گیرد تا به راحتی از آبگیرهای میادین نبرد عبور کند. البته این تنها یکی از قابلیت‌های M1114 بوده و نمی‌توان از سایر قابلیت‌های تاکتیکی و جالب آن چشم‌پوشی کرد. مثلا M1114 دارای یک سیستم اختصاصی است که آن را به درستی و براساس مسیر حرکت تانک‌ها و خودروهای نیروهای خودی حرکت داده و راننده را راهنمایی می‌کند!

برای حمل‌و‌نقل M1114 هم مشکلی وجود ندارد؛ زیرا M1114 را می‌توان با استفاده از هواپیمای C-130 Hercules و یا انواع و اقسام هلیکوپترهای نظامی غول‌پیکر حمل کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان