ماهان شبکه ایرانیان

تاریخچه اپل [قسمت دوم/پایانی]

شرکت اپل با معرفی گجت‌هایی چون آیفون، آی‌پد و کامپیوترهای مک، به یکی از شناخته‌شده‌ترین برندهای فناوری در جهان تبدیل شده است. به همین بهانه، بنیتا نگاهی به تاریخ این شرکت و محصولات آن در گذر زمان انداخته است. اگر به‌تازگی با این مطلب آشنا شده‌اید، به قسمت اول آن هم سر بزنید. با ما همراه باشید.

شرکت اپل با معرفی گجت‌هایی چون آیفون، آی‌پد و کامپیوترهای مک، به یکی از شناخته‌شده‌ترین برندهای فناوری در جهان تبدیل شده است. به همین بهانه، بنیتا نگاهی به تاریخ این شرکت و محصولات آن در گذر زمان انداخته است. اگر به‌تازگی با این مطلب آشنا شده‌اید، به قسمت اول آن هم سر بزنید. با ما همراه باشید.

سال 2001 / سیستم‌عامل مک و اپل استور

سیستم عامل مک

Credit: ASSOCIATED PRESS

اولین خط تولید سیستم‌عامل مک توسط اپل راه‌اندازی می‌شود. ظاهر و حس «آبی»، لبه‌های گرد پنجره‌ها و رنگ‌های شفاف، این سیستم‌عامل را جذاب می‌کند. اپل در همان سال اولین فروشگاه خود در ایالت ویرجینیا را راه‌اندازی می‌کند.

سال 2001 / آی‌پاد

آی پاد اپل

Credit: Courtesy of Apple Corp. via Getty Images

اپل در یک مراسم در کوپرتینو، کالیفرنیا، در سال 2001 از اولین موزیک پلیر دیجیتالی قابل‌حمل خود با نام آی‌پاد رونمایی می‌کند. این محصول قادر به ذخیره‌ی هزار آهنگ است. آی‌پاد با ظرفیت 5 گیگابایتی بسیار زیبا بوده و تا سال 2012 بیش از 350 میلیون نسخه از آن به فروش می‌رسد.

سال 2003 / پاور مک جی فایو

کامپیوتر اپل

Credit: EPA

اپل در تاریخ 28 آوریل فروشگاه جدید آی‌تیونز را با قابلیت دانلود آهنگ در ازای پرداخت 99 سنت را راه‌اندازی می‌کند. اپل در همان سال به سراغ قدرتمندترین کامپیوتر خود تا آن زمان، یعنی پاور مک جی فایو (Power Mac G5) رفته و با کنار گذاشتن پلاستیک، از آلومینیوم کاملاً صیقلی در ساخت کیس آن استفاده می‌کند.

سال 2004 / آی‌مک جدید

آی مک جدید

Credit: Sipa Press/REX

اپل، آی‌مک جدید را معرفی می‌کند. یک کامپیوتر موسم به آل این وان (مجتمع) که بر روی یک پایه‌ی آلومینیومی سوار است. این محصول با داشتن تقریباً 5 سانتی‌متر ضخامت، نازک‌ترین کامپیوتر رومیزی آن زمان لقب می‌گیرد.

سال 2005 / مک مینی

مک مینی

Credit: Kim Kulish/Corbis

اپل به دلیل علاقه برای معرفی مک به جهان با قیمتی ارزان‌تر، به سراغ مک مینی می‌رود. این محصول که هیچ لوازم جانبی‌ای به همراه آن عرضه نمی‌شد، نیاز داشت تا صفحه‌نمایش، کیبورد و موس آن توسط خود کاربر تهیه شود. آخرین محصول اپل، مجهز به یک پورت اچ‌دی‌ام‌آی بود که امکان تبدیل مک مینی به یک سینمای خانگی را فراهم می‌کرد.

سال‌های 2005 تا 2006 / قلبی به نام اینتل

اپل و اینتل

Credit: Paul Sakuma/AP

جابز در 6 ژوئن 2005 اعلام می‌کند که اپل قصد دارد تا از پردازنده‌های شرکت اینتل استفاده کند. جابز ‌در ژانویه‌ی 2006 همراه با مدیرعامل اینتل، پائول اُتلینی، به روی صحنه آمده و اتلینی اعلام می‌کند که جدیدترین محصولات شرکت اپل مجهز به چیپ‌های دو هسته‌ای اینتل خواهند شد.

سال 2006 / مک‌بوک و مک‌بوک پرو

مک بوک پرو

Credit: Johansen Krause, Apple Computer Inc./AP

اسباب‌کشی به سوی پردازنده‌های اینتل، اپل را به سمت ساخت محصولات بسیار باکیفیت مک‌بوک پرو در ژانویه‌ی 2006 و همچنین مک‌بوک‌های پلاستیکی در ماه مه همان سال می‌کشاند. مک‌بوک جایگزین آی‌بوک و لپ‌تاپ‌های پاوربوک می‌شود، درحالی‌که مک‌بوک پرو جای پاوربوک جی فور شرکت اپل را می‌گیرد.

سال 2007 / اپل تی‌وی

اپل تی وی

Credit: Apple Inc./AP

فروش اپل تی‌وی با نام اصلی آی تی‌وی (iTV) از سال 2007 آغاز شد. این محصول در ابتدا با داشتن یک هارد دیسک داخلی، به دنبال گسترش سریع دستگاه‌های ستاپ‌باکس در بازار و تماشای محتوا به‌صورت آنلاین از طریق آی‌تیونز و فروشگاه آی‌تیونز بود.

سال 2007 / آیفون

آیفون

Credit: ASSOCIATED PRESS

معرفی آیفون در ژانویه‌ی 2007 توجهات زیادی را برمی‌انگیزد. مشتریان، چند روز قبل از رونمایی، از این تلفن در ماه ژوئن در پشت درهای فروشگاه‌های اپل صف می‌کشند. در این سال نام تجاری شرکت نیز به اپل خلاصه می‌شود.

سال 2008 / مک‌بوک ایر

مک بوک ایر

Credit: Tony Avelar/AFP/Getty Images

سال 2008 شاهد معرفی محصول جدید و فوق باریک اپل با نام مک‌بوک ایر است. قاب آلومینیومی برس خورده‌ی ایر، تعادلی از وزن و قدرت را خلق می‌کند. مک‌بوک ایر 13/3 اینچی باریک‌ترین لپ‌تاپ دنیا تا آن زمان لقب می‌گیرد.

سال 2009 / جابز از بیماری خود پرده برمی‌دارد

افت سهام اپل

Credit: Jin Lee/Bloomberg

جابز اعلام می‌کند که برای مدت 6 ماه به مرخصی استعلاجی می‌رود. با این خبر سهام شرکت سقوط می‌کند.

سال 2010 / آی‌پد

آی پد

Credit: REX/Sipa Press

اولین نسل از آی‌پد در ژانویه‌ی 2010 معرفی شده و در سوم آوریل همان سال عرضه می‌شود. برخی از منتقدان این محصول را چیزی جز نسخه‌ی بزرگ‌تر شده‌ی آیفون نمی‌دانند. گزارش‌های مالی اپل نشان می‌دهد که آی‌پد تأثیر شگرفی در درآمدزایی شرکت داشته و با این خبر مشتریان به خرید بیشتر محصولات اپل ترغیب می‌شوند.

سال 2011 / استیو جابز از دنیا می‌رود

مرگ استیو جابز

Credit: Tony Avelar/Bloomberg

استیو جابز به دلیل بیماری، از مدیریت اپل کناره‌گیری می‌کند. او در تاریخ 5 اکتبر 2011 پس از سال‌ها مبارزه با سرطان پانکراس مغلوب شده و در خانه‌ی خود در پالو آلتوی کالیفرنیا از دنیا می‌رود. تیم کوک به عنوان جانشین او معرفی می‌شود.

سال 2013 / مک پرو

مک پرو

Credit: Noah Berger/Bloomberg

دسامبر 2013 شاهد معرفی دوباره‌ی یک محصول در رده ی بالا از خانواده‌ی مک است. مک پروی جدید که کاملاً باز طراحی شده است، دارای یک بدنه‌ی استوانه‌ای شکل و آلومینیومی کاملاً صیقلی بوده و از یک فن خنک‌کننده بهره می‌برد. قدرت پردازشی این محصول دو برابر نمونه‌ی قبلی است.

سال 2014 / اپل پِی

اپل پی

Credit: ASSOCIATED PRESS

در مراسم رونمایی از آیفون 6 و 6 پلاس در سپتامبر 2014، اپل از سیستم پرداخت منحصربه‌فرد خود نیز رونمایی می‌کند. سیستم پرداخت دیجیتالی جدید به دارندگان دستگاه‌های اپل اجازه می‌دهد تا با استفاده از یک سیستم کیف پول الکترونیکی خریدهای خود را انجام دهند. این سرویس که هم‌اکنون نیز در آمریکا در دسترس است، انتظار می‌رود در سال‌های آینده در تمامی دنیا گسترش یابد.

آوریل 2015 / اپل واچ

اپل واچ

Credit: ASSOCIATED PRESS

تیم کوک در تاریخ 24 آوریل 2015، از اولین دستگاه پوشیدنی اپل رونمایی می‌کند. این محصول که در ابتدا و به خاطر هماهنگی با محصولات قبلی آی واچ (iWatch) نام می‌گیرد، دارای صفحه‌نمایش لمسی، سیستم محاسبه‌ی تناسب‌اندام و شارژ القائی است. برای مطالعه‌ی بیشتر به مطلب فناوری ‌های جدیدی که به شما در کاهش وزن کمک می ‌کنند مراجعه کنید.

سپتامبر 2016 / ایرپاد

ایرپاد اپل

Credit: Beck Diefenbach/Reuters

تیم کوک هم‌زمان با معرفی آیفون 7 و به‌روزرسانی‌های اپل واچ، از هدفون‌های بی‌سیم اپل با نام «ایرپاد» رونمایی می‌کند. هدفون‌هایی که با قرار گرفتن در گوش به‌طور خودکار فعال می‌شوند. آن‌ها قابلیت استفاده با تقریباً تمامی محصولات اپل نظیر آیفون، اپل واچ، آی پد یا سیستم‌عامل مک با چیپ (W1) اپل را دارند. صدای این هدفون‌ها نیز کاملاً واضح و شفاف است.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان