ماهان شبکه ایرانیان

۱۲ نقش‌آفرینی برتر گری اولدمن پیش از فیلم Darkest Hour ـ قسمت دوم

انتخاب بهترین نقش‌آفرینی‌های گری اولدمن Gary Oldman سخت است؛ بازیگران کمی هستند که مانند گری اولدمن به‌طور کامل در نقش خود محو می‌شوند. او اخیراً تحسین گسترده منتقدان و جوایز زیادی را برای تبدیل شدن به وینستون چرچیل در درام جنگ جهانی دومیِ «تاریک‌ترین ساعت» Darkest Hour به دست آورده (جایزه بهترین بازیگر در نقش اول از “گلدن گلوب “،”بفتا “، “مراسم جایزه انجمن بازیگران فیلم ” و نامزدی اسکار).
این بازیگر کهنه‌کار به خاطر از بین بردن هر اونس از شخصیت خودش و تجسم یافتن به شکل چرچیل حتی در کوچک‌ترین جنبه‌های او، مورد ستایش قرار گرفته است؛ اما این ستایش گسترده از آخرین اجرای او برای کسانی که با کارهای گذشته‌اش آشنایی دارند به هیچ عنوان جای تعجب ندارد.
او همیشه به‌طور کامل درون کاراکترش گم می‌شود، بدون اینکه نشانی از مردی که نقش را ایفا می‌کند باقی بماند. شاید به همین دلیل پیش از فیلم «تاریک‌ترین ساعت» او بازیگر مورد علاقه جشنواره‌ها نبود است. او به سادگی بیش از اندازه به عنوان یک بازیگر خوب و بیش از حد سخاوتمند بوده است؛ هنگامی که در نقش اول قرار می‌گیرد به آرامی و در سکوت وظیفه‌اش را انجام می‌دهد و به عنوان یک بازیکن واقعی تیمی در گروه و اثر کلی حل می‌شود.
حرفه بازیگری اولدمن فراز نشیب‌های خود را داشته است، به خصوص در دوره‌ای که مشکل اعتیاد به الکل را داشته (اوج آن در زمان ساخت فیلم «داغ ننگ» The Scarlet Letter در سال 1995 بوده است) اما او دوباره قوی‌تر از همیشه با فیلم «بندزن خیاط سرباز جاسوس» Tinker Tailor Soldier Spy در سال 2011 بازگشت و این تبدیل به یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های این بازیگر بزرگ بریتانیایی شد.
اولدمن یکی از پرافتخارترین و برجسته‌ترین بازیگران زنده‌ی امروز است و با نامزدی او به عنوان بهترین بازیگر نقش اول در اسکار امسال، تصمیم گرفتیم نگاهی به گلچینی از بهترین نقش‌آفرینی‌های او بی اندازیم و مروری کنیم بر بهترین فیلم‌های او.

6 ـ «روزنکرانتز و گیلدنسترن مرده‌اند» Rosencrantz and Guildenstern are Deadاولدمن در این کمدی درام دهه نودی در مقابل تیم راس بازی می‌کند. این فیلم به کارگردانی تام استپارد بر اساس نمایشنامه‌ای از خود او به همین نام است که مانند نمایشنامه، فیلم نیز داستان دو شخصیت فرعی نمایش هملت اثر ویلیام شکسپیر را دنبال می‌کند که خودشان را در مسیر قلعه الزینور می‌یابند. قبل از رسیدن آن‌ها با گروهی از بازیگران برخورد می‌کنند و درباره فلسفه وجودشان سؤال‌هایی برایشان پیش می‌آید. تیم راس در این فیلم نقش گیلدنسترن و گری اولدمن در نقش روزنکرانتز بازی می‌کنند با این وجود در طول فیلم تردیدهایی که کدام‌یک کدام هستند رخ می‌دهد و حتی خود کاراکترها هم از این بابت مطمئن نیستند. منتقدان به شدت اجرای بازیگران فیلم را ستودند به خصوص اجرا گری اولدمن و طنز قوی‌اش را مورد تحسین قرار دادند.
5 ـ «داستان عاشقانه واقعی» True Romanceکارگردان تونی اسکات این فیلم جنایی نوآر را بر اساس فیلم‌نامه‌ای از کوئنتین تارانتینو و با گروهی از ستارگانی بزرگ که در آن زمان در حال شکوفایی بودند ساخت. اولدمن موفق شد یکی از برجسته‌ترین و نمادین‌ترین اجراهای خود را در این فیلم اکشن جنایی دهه نود ایفا کند؛ باوجودی که تنها زمان کوتاهی در فیلم حضور دارد. وقتی تونی اسکات به او توضیح داد که این کاراکتر خلاف‌کار و دلال سفیدپوستی است که خیال می‌کند سیاه‌پوست است، اولدمن خیلی سریع نقش درِکسل اسپایوی را پذیرفت. هیچ راهی وجود ندارد که بتوانم به درستی ظرافت و جزئیات شگفت‌انگیز اجرای او را در مجالی به این کوتاهی توصیف کنم فقط به شما توصیه می‌کنم حتماً فیلم را ببینید.
4 ـ «گوشهات رو تیز کن» Prick Up Your Earsگری اولدمن جوان در این فیلم کلاسیک یک نمایش نویس انگلیسی هست که استعداد روبه رشدش منجر به کشمکش و درگیری‌اش با معشوقش می‌شود که در نهایت به یک تراژدی ختم می‌شود. در داستانی که یک تراژدی را دنبال می‌کند اگر مخاطبان با کاراکترها احساس همدلی نکنند، موفقیتی کسب نمی‌شود. خوشبختانه «گوشهات رو تیز کن» گری اولدمن را دارد؛ او تمام جذابیت، هوش و شوخ طبیعی‌اش را بکار می‌گیرد تا نقش جو اورتن این نمایشنامه‌نویس خودنما را ایفا کند. این تغییر بزرگی برای اولدمن محسوب می‌شد که در آن زمان بیشتر برای بازی کردن در نقش خلاف‌کاران شناخته می‌شد. «گوشهات رو تیز کن» ثابت کرد که او توانایی اجرای هرگونه نقش و کاراکتری را دارد.
3 ـ «سید و نانسی» Sid and Nancyاولدمن بیش از سه دهه قبل از تبدیل کردن خودش به وینستون چرچیل در «تاریک‌ترین ساعت»، با از بین بردن هر ذره از شخصیت خودش تبدیل به سید ویشس، گیتاریست گروه پیشگام پانک راک “سکس پیستولز ” شد. او برای آماده‌سازی خود برای ایفای نقش این بیس گیتاریست فنا شده، به خودش تا نقطه فروپاشی گشنگی داده است. اولدمن بعدها اظهار داشت که این جزو کارهای محبوبش نیست اما این هنوز یکی از قوی‌ترین، متعهدترین و پرانرژی‌ترین اجراهای او تا به امروز است. این شکلی از اجراست که باید به آن توجه کرد؛ بیش از حد نمایشی و پر زرق و برق نیست اما نمی‌توانید چشم از آن بردارید. اولدمن در نقش سید، حیرت‌انگیز، ویرانگر و رمانتیک است، تقریباً مثل اینکه یکی از شخصیت‌های کارتون‌های “لونی تونز ” به دنیای واقعی آمده باشد و با این حال به نوعی کاملاً واقعی و قانع کننده به نظر می‌رسد.
2 ـ «لئون: حرفه‌ای»  Leon The Professionalاولدمن در این فیلم اکشنِ لوک بسون با استادی تمام در نقش پلیسی منحرف و شیطانی ایفای نقش می‌کند. نورمن استنسفیلد، این کارآگاه فاسد نیویورکی‌ای که او ارائه می‌کند وحشی و سادیستیک است؛ اما طرز برخورد کارآمدانه او و تنفر و بی‌میلی مطلقش به امور دنیوی او را به نوعی قابل درک می‌سازد. او زبانی فریبنده و ذائقه‌ای عالی برای موسیقیِ فاخر دارد و نمی‌داند چه زمانی باید دست بردارد و تمام کند. اولدمن سابقه طولانی‌ای در ایفای نقش اشرار و تبهکاران ناخوشایند دارد اما او هرگز به این عظمت و بی‌نظیری نبوده است؛ کمی احساساتی‌تر و تندمزاج تر، کمی جذاب‌تر و کمی بی‌فکرتر از تبهکاران معمول که او نقششان را ایفا کرده. کار لوک بسون بیش از آنکه رئالیستیک باشد بر پایه آرکی تایپ‌های کارتونی و ابزورد است، بنابراین وقتی استنسفیلد متوجه می‌شود که مشکلی وجود دارد به همین گونه عمل می‌کند و با فریاد “هههممممهههه ” را فرا می‌خواند. در یکی از بهترین و بزرگ‌ترین فیلم‌های اکشن دهه نود، او یک آیکون تمام‌عیار است.
1 ـ «بندزن خیاط سرباز جاسوس» Tinker Tailor Soldier Spyدر این تریلر جاسوسی که بر اساس کتاب یک از نویسنده‌های آیکونیک رمان‌های جاسوسی یعنی ژان لو کره ساخته شده است، اولدمن در نقش رئیس یک سازمان جاسوسی جورج اسمایلی بازی می‌کند که از بازنشستگی بیرون آورده می‌شود تا با پیامدهای مرگ یکی از مأموران در دوره‌ی اوج جنگ سرد مقابله کند. در حالی که این یکی از اجراهای مشهور اولدمن نیست، تعهد او در ایفای نقشش برای او نامزدهای فراوانی از جمله اولین نامزدی اسکارش را به ارمغان آورد. اولدمن سختگیرانه و تیزبینانه ظاهری صحیح برای اسمایلی انتخاب می‌کند، عامدانه به وزنش می‌افزاید و برخی از اطوار و رفتار ظریفِ الک گینس (هنرپیشه‌ای که اولین بار نقش اسمایلی را در تلویزیون در سال 1979 ایفا کرد) را غرض می‌گیرد. این اجرای او چنان استادانه و ظریف است که بهترین کار او در رزومه کاریش است که پیش از این هم سرشار از کارهای خارق‌العاده و بی‌نظیر بوده.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان