شاید کودکی را به فرزندی بپذیرم/ گفت‌و‌گوی بنیتا با پرستو صالحی

پرستو صالحی، از بازیگران زنی است که شجاعانه درباره زندگی، افکار و احساساتش حرف می‌زند

پرستو صالحی، از بازیگران زنی است که شجاعانه درباره زندگی، افکار و احساساتش حرف می‌زند. او در ماه رمضان گذشته با حضور در برنامه ماه عسل و بیان خاطراتی از اعتیاد پدرش، نشان داد برای آگاهی‌رسانی اجتماعی درباره معضلات و آسیب‌هایی که جامعه را تهدید می‌کند مصمم است و در کنار بازیگری و گریم، در انجام وظیفه به‌عنوان یک چهره شناخته شده اجتماعی قدم برمی‌دارد. او در گفت‌وگو با «بنیتا» درباره مسائل مختلفی حرف زد؛ از خانواده و ازدواج گرفته تا نقش‌های کلیشه‌ای بازیگران زن در سینما و تلویزیون.

پرستو صالحی می‌گوید در حال حاضر مشغول کاری نیست چون بیشتر پیشنهادهایی که برای تئاتر یا فیلم دریافت کرده برای کار در شهرهای دیگر بوده که آن‌ها را رد کرده است. او دلیل این مساله را بیماری مادرش عنوان می‌کند و می‌گوید: ترجیح می‌دهم در تهران و در کنار مادرم باشم. من مراقبت از مادرم را با لذت انجام می‌دهم و معتقدم خانواده، برکت زندگی است. در طول سال‌های زیادی که فعالیت هنری انجام می‌دهم، این را فهمیده‌ام که هیچ‌چیز نمی‌تواند جای خانواده را بگیرد و هر موفقیتی هم که قرار باشد به دست بیاید ولی رضایت خانواده را نداشته باشد یا به دوری از آنها منجر شود، در نهایت ارزش چندانی نخواهد داشت. من از این که بهترین دوستم در تمام این سال‌ها برادرم بوده هیچ‌گاه ضرر نکرده‌ام و همیشه قدردان خانواده خواهم بود.

پرستو صالحی

او درباره علت مجرد بودنش می‌گوید: موقعیتی که بخواهم ازدواج کنم و احساس کنم این فرد، همان گم‌شده‌ای است که دارم، پیش نیامده. من برای ازدواج سن و سال قائل نیستم و ممکن است در سال‌های آینده چنین مسیری پیش رویم قرار بگیرد. فکر می‌کنم هم درمورد ازدواج و هم درمورد بچه‌دار شدن، لازم است افراد به آن درجه از توانایی و پختگی رسیده باشند که این مسئولیت بزرگ را قبول کنند. من نمی‌دانم چطور افرادی فرزندی به دنیا می‌آورند بدون این که صلاحیت و امکانات رسیدگی به او را داشته باشند. این که فقط از سر خودخواهی فرزندی را به دنیا بیاوریم در حالی که نمی‌توانیم او را به درستی تربیت کنیم و در ارائه زندگی مناسب به او نقش داشته باشیم، جنایت است.

پرستو صالحی در عین حال به این‌که کودک بی‌سرپرستی را به فرزندی بپذیرد فکر می‌کند. او دراین باره می‌گوید: در شرایطی که پیش آمده و برای زنان مجرد هم امکان داشتن فرزندخوانده قائل شده‌اند، به این فکر می‌کنم که شرایط مناسبی را فراهم کنم و کودکی را به فرزندخواندگی بگیرم. من فکر می‌کنم برای بچه‌ داشتن لازم است عشق وجود داشته باشد، باید بتوانیم به بچه‌ها عشق بدهیم نه این که فکر کنیم مالک آن‌ها هستیم و از روی خودخواهی و به خاطر ترس از تنهایی یا موارد مشابه، فرزندانی را وارد زندگی‌مان کنیم.

بازیگر فیلم‌های سینمایی «خانه‌ای روی آب»، «اعتراض»، «چشم‌هایش» و ...ادامه می‌دهد: در شرایط فعلی می‌بینیم که برای زنان، مخصوصا وقتی مجرد باشند، محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های زیادی وجود دارد. این در حالی است که زنان امروز به آن درجه از آگاهی و دانش رسیده‌اند که بتوانند مسیر زندگی خودشان را به‌درستی تعیین کنند. بهتر است به جای محدودیت‌هایی که برای آنها تعیین می‌شود، کاری کنند که بتوانند دانش‌ و توانمندی‌هایشان را ارتقا بدهند و از آنها استفاده کنند. در این زمینه فکر می‌کنم سیستم آموزشی ما هم نقش دارد و باید افرادی توانمند را تربیت کند. سیستم آموزشی در کشورهای دیگر به این صورت است که زن و مرد بودن و جنسیت آنقدرها مسائل پیچیده‌ای نیستند اما در کشور ما دیوار بلندی بین زنان و مردان کشیده شده و همین باعث می‌شود هر کدام به دیگری به چشم خطری نگاه کنند که لازم است مهار شود.

پرستو صالحی درباره سریال‌های تلویزیونی هم گفت: در تلویزیون مدام سریال‌هایی تولید می‌شود که شبیه زندگی واقعی نیستند، دیالوگ‌ها و اتفاق‌ها شبیه زندگی واقعی نیست. بعد می‌گویند چرا مردم جذب سریال‌های ترکی می‌شوند. مخصوصا درباره زنان وضعیت بدتر است. زنان را فقط در قالب قربانی می‌بینیم، مفلوک هستند و به آن‌ها ستم می‌شود. توقعی که به عنوان یک زن دارم این است که زنان موفق هم در تلویزیون نشان داده شوند. مگر زن وزیر و سفیر و مدیر و صاحب شرکت و... نداریم؟ زن‌ها را فقط طوری نشان ندهیم که در حال گریه کردن هستند. با نشان دادن زنان موفق، برای دختران و زنان دیگر الگوسازی کنیم. من خودم بدون پول و پارتی و با تکیه بر توانایی‌ام توانسته‌ام به یک بازیگر تبدیل شوم و اسم و جایگاه خودم را پیدا کنم، لازم است بقیه زنان هم بدانند که می‌توانند به خواسته‌ها و آرزوهایشان برسند نه این که افرادی وابسته باشند و اجازه دهند به آنها ظلم شود.

بازیگر مجموعه‌های تلویزیونی «محاکمه»، «زیر آسمان شهر» و... همچنین درباره‌ی فعالیتش در فضای مجازی گفت: با این که پیش می‌آید که عده‌ای فحاشی یا بی‌احترامی کنند، معتقدم به خاطر آن عده کم، نباید از فعالیت در فضاهای مجازی مانند اینستاگرام و... دست بکشیم. من فکر می‌کنم این افراد بیمارند و آنها را بلاک می‌کنم و اجازه نمی‌دهم مانع فعالیتم شوند. خودم از فضای مجازی برای اطلاع‌رسانی‌ درباره رویداهای هنری و اجتماعی و همچنین ارتباط گرفتن با مخاطبانم استفاده می‌کنم و معتقدم می‌تواند در زندگی امروزه مفید و موثر باشد.

اگر دوست داشته باشید می توانید سر هم به «مصاحبه اختصاصی بنیتا با تینا آخوندتبار» بزنید.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر