ماهان شبکه ایرانیان

آیا قرص های ضد بارداری باعث افزایش وزن می شوند؟

قرص های ضد بارداری در دهه ۱۹۶۰ به بازار آمدند و با استقبال گسترده ای مواجه شدند .امروز با گذشت تقریبا ۵۰ سال هنوز هم این قرص ها، یکی از معروفترین راه های جلوگیری از بارداری محسوب می شوند و با چندین برند و فرمول مختلف و مهم تر ازهمه تاثیر قابل برگشت در دسترس می باشند

قرص های ضد بارداری در دهه 1960 به بازار آمدند و با استقبال گسترده ای مواجه شدند .امروز با گذشت تقریبا 50 سال هنوز هم این قرص ها، یکی از معروفترین راه های جلوگیری از بارداری محسوب می شوند و با چندین برند و فرمول مختلف و مهم تر ازهمه تاثیر قابل برگشت در دسترس می باشند.


مجله دلگرم در این مقاله به بررسی حقایقی در مورد افزایش وزن در اثر مصرف قرص های ضد بارداری می پردازد.

آیا قرص های ضد بارداری باعث افزایش وزن می شوند؟

آیا قرص های ضد بارداری باعث افزایش وزن می شوند؟
قرص های ضد بارداری و (کمی) افزایش وزن
همه داروها ممکن است عوارض جانبی در بر داشته باشند. آسپیرین ممکن است باعث سوزش معده شود. داروهای ضد سرفه بعضی ها را خواب آلوده می کند. قرص های ضد بارداری ممکن است سینه ها را حساس کند، سردرد و تهوع بیاورد و یا در خونریزی قاعدگی تاثیرداشته باشد.


قرص های ضد بارداری به دلیل اینکه سبب احتباس مایعات در بدن می شوند ، در تعداد کمی از خانم ها ممکن است سبب افزایش وزن شود. تحقیقات نشان می دهند که هیچ مدرکی دال بر اینکه قرص های ضد بارداری سبب افزایش وزن می شوند در دست نیست و همانند دیگر عوارض جانبی این قرص اضافه وزن کمی که در بعضی خانم ها حاصل می شود پس از گذشت دو یا سه ماه از بین خواهد رفت.


از آنجاییکه اضافه وزن یکی از عوارض موقت و غیر عادی مصرف این قرص می باشد اگر شما جزء آن دسته خیلی کمی هستید که با خوردن قرص ضد بارداری دچار افزایش وزن می شوید با پزشک خود صحبت کنید تا نوع قرص ضد بارداریتان را تغییر دهد چرا که همه قرص ها عوارض مشابهی ندارند.


دو نوع قرص ضد بارداری وجود دارد: قرص های ترکیبی که شامل استروژن و پروژستین(پروژسترون) هستند و قرص هایی که فقط حاوی پروژستین می باشند. میزان استروژن در همه انواع قرص های ضد بارداری یکسان است و این میزان پروژستین است که در انواع قرص های ضدبارداری متفاوت است.این بدان معناست که برندهای مختلف ، میزان هورمون های متفاوتی دارند و در نتیجه عوارض جانبی هر کدام ممکن است با دیگری متفاوت باشد.


به یاد داشته باشید هرنوع قرصی که مصرف می کنید حداقل 3 ماه طول می کشد تا عوارض جانبی اش از بدنتان بیرون برود.


چگونه باور غلط افزایش وزن در اثر مصرف داروی ضد بارداری، رواج یافت؟
در دهه 1960 که قرص های ضدبارداری برای اولین بار به بازار آمدند،حاوی سطح خیلی بالایی از استروژن و پروژستین بودند_تقریبا 1000 بار بیشتر از هورمونی که زنان احتیاج دارند_ مسئله همین جاست! زمانی که سطح استروژن بالا می رود احتباس مایعات در بدن بالا رفته و اشتها زیاد می شود در نتیجه منجر به افزایش وزن می شود.بنابراین واضح است که 50 سال پیش مصرف قرص ضدبارداری با درصد بالای استروژن سبب افزایش وزن شده باشد.


از انجاییکه قرص های ضد بارداری امروزی سطح هورمون پایینی دارنددر نتیجه در همه افراد منجر به چاقی نمی شوند و مصرف صحیح قرص های ضد بارداری یکی از موثرترین روش های جلوگیری از بارداری می باشد.


برگردان توسط مجله دلگرم

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان