ماهان شبکه ایرانیان

فرار از چنـگال بیماری بهاری

۱ - آلرژی چه وقت متولد می‌شود؟همه چیز در فصل بهار و در آب و هوایی معتدل رخ می‌دهد. اواخر‌ اسفند، آغاز گرده‌افشانی گیاهان است

1 - آلرژی چه وقت متولد می‌شود؟

فرار از چنـگال بیماری بهاری

همه چیز در فصل بهار و در آب و هوایی معتدل رخ می‌دهد. اواخر‌ اسفند، آغاز گرده‌افشانی گیاهان است. البته زمان بروز علائم، بسته به جغرافیای گیاهان آلرژی‌زا، در هر منطقه متفاوت است. گرده افشانی درختان قبل از بهار آغاز شده و تا ماه‌های ابتدایی بهار ادامه دارد. در تابستان گرده افشانی چمن و برخی علف‌ها و اواخر تابستان تا ماه‌های ابتدایی پاییز گرده افشانی درختچه‌ها و علف‌های هرز اتفاق می‌افتد. بنابراین بسته به این‌که بیمار در کدام مقطع و منطقه دچار آلرژی شده باشد، نشانه‌ها و علائم بیماری متفاوت است.

2 - آلرژی مختص بهار است؟

آلرژی فصلی، تنها مختص فصل بهار نیست؛ این عارضه با آمدن بهار آغاز می‌شود و در تابستان و پاییز ادامه پیدا می‌کند. فصل ابتلا به این بیماری در همه یکسان نیست. در واقع، نوع حساسیت است که فصل بیماری را تعیین می‌کند؛ برای مثال آنهایی که به گرده درختان حساسیت دارند، فصل بیماری‌شان اوایل بهار است. آنهایی که به گرده‌های تولید شده از علف و چمن حساسیت دارند، فصل بیماری‌شان اواخر بهار و اوایل تابستان است. آنهایی که منشا حساسیت‌شان گل‌های تزئینی است، از اواسط تابستان تا اواخر پاییز، حساسیت دارند. حالا فکر کنید اگر یک نفر به همه این موارد حساسیت داشته باشد، فصل بیماری‌‌اش چه می‌شود؟ از اوایل بهار تا اواخر پاییز؛ یعنی در بیشتر مواقع سال!

3 - چرا در بهار آلرژی ها بروز می کنند ؟

همه چیز در فصل بهار و در آب و هوایی معتدل رخ می‌دهد. اواخر‌ اسفند، آغاز گرده‌افشانی گیاهان است. البته زمان بروز علائم، بسته به جغرافیای گیاهان آلرژی‌زا، در هر منطقه متفاوت است. گرده افشانی درختان قبل از بهار آغاز شده و تا ماه‌های ابتدایی بهار ادامه دارد. در تابستان گرده افشانی چمن و برخی علف‌ها و اواخر تابستان تا ماه‌های ابتدایی پاییز گرده افشانی درختچه‌ها و علف‌های هرز اتفاق می‌افتد. بنابراین بسته به این‌که بیمار در کدام مقطع و منطقه دچار آلرژی شده باشد، نشانه‌ها و علائم بیماری متفاوت است.

4 - چرا آلرژی هر سال تکرار می‌شود؟

تکرار حساسیت‌های بهاری بیش از هر چیز برمی‌گردد به حافظه‌ بسیار قوی سیستم بدنی انسان که دانشمندان نامش را «شاهکار بزرگ» خالق گذاشته‌اند. داستان این تکرار از زمانی شروع می‌شود که نخستین علامت از این بیماری در یک نقطه‌ از بدن بروز می‌کند. سیستم ایمنی دست به کار می‌شود و خودنمایی می‌کند و بعد از آن تا پایان عمر هر بار که بدن با آن عامل آلرژیک برخورد کند به یاد خاطره سال گذشته می‌افتد و همان رفتاری را از خود نشان می‌دهد که در سال گذشته انجام داده است.

5 - آلرژی به معنای ضعف سیستم بدنی است؟

در واقع این تصور عامه که بعضی از آدم‌ها سیستم ایمنی ضعیفی دارند، پایه علمی ندارد. آنچه در بدن برخی از انسان‌ها اتفاق می‌افتد این است که عوامل حساسیت‌‌زا برای آنها نوعی عامل بیماری‌زا محسوب می‌شوند و در حقیقت، حکم یک میکروب یا یک عامل پاتوژن و بیماری‌زا دارند. این عوامل می‌توانند در بدن، بیماری‌های شدیدتری ایجاد کنند. سیستم ایمنی با دخالت در این جریان، واکنش‌های ایجاد شده را تعدیل می‌کند. درست در همین شرایط است که علائم حساسیتی در چشم ایجاد می‌شود و ما آن را بیماری می‌نامیم اما واقعیت قضیه این است که ما نه با یک بیماری که با واکنش طبیعی بدن نسبت به عوامل حساسیت زا طرف هستیم. همه این واکنش‌ها ناشی از وفاداری سیستم ایمنی به بدن است. در واقع نخستین چیزی که سیستم ایمنی قبل از تولد یاد می‌گیرد این است که به بدن خود وفادار باشد و از آن محافظت کند. این ماموریتی است که تا پایان عمر آن‌را به‌خوبی انجام می‌دهد.

فرار از چنـگال بیماری بهاری

6 - علائم آلرژی چیست؟

سرفه، آبریزش، خارش چشم، بینی و عطسه از علائم خفیف آلرژی هستند. اگر دچار آلرژی خفیف هستید، خوش به سعادت‌تان اما فکر نکنید همیشه شدت بیماری به یک صورت باقی می‌ماند. ممکن است بیماری با گذشت زمان شدیدتر شود. هر چه سن‌تان بالاتر می‌رود، این عارضه شما را بیشتر اذیت می‌کند. زمانی که حس می‌کنید دیگر دارید از دست بهار خفه می‌شوید؛ یعنی دچار علائم شدید آلرژی شده‌اید. آبریزش و خارش شدید بینی، اشک ریزی مداوم از چشم‌ها و درد و فشار در اثر التهاب درصورت و مجاری تنفسی، تحمل این بیماری را مشکل می‌کند. بی‌خوابی، خستگی و تحریک‌پذیری هم به‌دنبال این علائم می‌آید و شما را کلافه می‌کند. گود رفتن چشم‌ها و کبود شدن زیر آنها نیز اتفاق دیگری است که رخ می‌دهد. وقتی این بیماری آن‌قدر شدید شود که زندگی و کارتان را مختل کند، لازم است حتما درمان شود وگرنه علاوه بر جسم، روان تان را نیز دچار مشکل می‌کند.

7 - چطور از دست آلرژی خلاص شویم؟

شست‌وشوی مرتب چشم‌ها: نخستین قدم در راه رسیدن به آرامش در چشمان‌تان این است که آنها را بشویید. این شست‌وشو باید مداوم و با برنامه باشد. چشم‌های‌تان را با آب ولرم و شامپو بچه بشویید. لازم است هر 6 ساعت یک‌بار چشم‌ها را بشویید‌ سپس خشک کنید.

کاربرد محتاطانه قطره‌های استریل چشمی: بعد از شست‌وشو و خشک‌کردن‌، قطره بتامتازون چشمی را ‌یک دهم درصد در چشم بریزید یعنی 2 قطره در هر چشم بچکانید. این کار را 4 بار در روز تکرار کنید. طول درمان 7 روز است. توجه کنید اگر بعد از 7 روز چشم‌تان خوب نشد؛ این کار را ادامه ندهید.

استفاده از داروهای ضد‌حساسیت دیگر: آلرژی اگر بیاید؛ به این زودی‌ها رهای‌تان نمی‌کند. این مهمانی است که زیاد می‌ماند و هر سال هم به شما سر می‌زند. داروهای ضد‌‌حساسیت خوراکی هم می‌توانند تا حد زیادی به شما کمک کنند. خوردن قرص‌ آنتی‌هیستامین هر 6 ساعت، می‌تواند تا 7 روز مؤثر باشد.

تغییر آب و هوا: گاهی اوقات تنها راه درمان، ترک شهر و دیار و تغییر آب و هواست. یک کلام باید مهاجرت کنید.راهی مناطق سرد و مرطوب شوید. این بهترین راه برای خلاصی از این بیماری است.

8 - حساسیت‌ چشمی چطور شروع می‌شود؟

با شروع گرده‌ افشانی گل‌ها، انتشار ترشحات گیاهان و تماس آنها با چشم، چشم از خود واکنش نشان داده و شروع به خارش می‌کند.

خارش چشم: ‌خارش، نخستین اتفاقی است که ممکن است برای چشم شما بیفتد. این مشکل معمولا شایع‌تر از قرمزی چشم‌ها و در اکثر مواقع نخستین علامت بروز حساسیت‌های بهاری است. چشم‌ها مدت کوتاهی پس از بیرون آمدن از منزل، دچار خارش شدید می‌شوند؛ خارشی که فرد نمی‌تواند کنترلش کند و آن‌قدر ادامه می‌یابد تا چشم‌ها پرخون و کاملا قرمز شوند.به همین دلیل قرمزی چشم‌ها اکثرا به‌دنبال خارش‌های شدید است.

قرمزی چشم: یکی از علامت‌هایی است که به ما می‌فهماند دچار آلرژی شده‌ایم. واکنش‌های آلرژیک در چشم، سبب قرمزی در سطوح داخلی پلک‌ها و کره چشم می‌شوند. این قرمزی در اکثر موارد به‌صورت حاد رخ می‌دهد و فرد پس از یک روز سخت کاری یا یک گردش ساده در محیط باز در پایان شب، متوجه قرمزی چشم‌ها می‌شود که معمولا هر دو چشم را درگیر می‌کند اما می‌تواند یک‌طرفه نیز باشد.

ترشحات چرکی: به ندرت بیمارانی که دچار ترشحات چرکی چشم می‌شوند می‌توانند شب‌‌ها به راحتی بخوابند. یکی از مشکلات این افراد ترشحات صبحگاهی فراوانی است که در برخی موارد چشم‌ها را کاملا به هم می‌چسباند. برای جدا کردن مژه‌ها و باز کردن چشم، شست‌وشو دادن آنها با مقداری آب بهترین کار است.
این ترشحات که اکثرا شیری‌رنگ و چرک‌آلود هستند، می‌توانند علامت وقوع عفونت باکتریال باشد و نشان‌دهنده شدیدتر شدن واکنش آلرژیک است. در این صورت باید در اسرع وقت درمان آنتی‌‌بیوتیکی برای فرد آغاز شود.

ریزش اشک: ساده‌ترین نوع این بیماری،‌ زمانی است که فرد تنها از یک ریزش اشک کلافه‌کننده شکایت می‌کند؛ ریزشی که معمولا در فضای باز رخ می‌دهد و ظاهر بیمار را مختصری ناخوشایند می‌کند.

9 - چگونه با مشکلات چشمی مبارزه کنید؟

برای خیلی‌ها بهار، جدا از تازگی و زیبایی یادآور شروع دوباره قرمزی و خارش‌های شبانه چشم‌هاست.
راز این دردسر سالانه هم در مکانیسم پیچیده سیستم ایمنی بدن است. سیستمی که گمان می‌کند همه عوامل خارجی برایش مضر است و باید از بین برود. کم نیستند کسانی که با سیستم ایمنی شان در بهار هر سال درگیر هستند. چشم‌ها اصلا میانه خوبی با فصل گل و بلبل ندارند و با آمدن آن،کمر همت می‌بندند تا با تمام قوا به جنگش بروند.

10 - آلرژی چطور آسم می‌شود؟

گرده‌ گل‌ها که در فصل بهار در هوا منتشر می‌شوند، در دستگاه تنفس و نقاط تحتانی‌تر ایجاد التهاب می‌کنند. این التهاب، تنگی نفس، احساس ناراحتی و درد سینه، سرفه و خس خس سینه به همراه دارد. این گرده‌ها با ایجاد التهاب در راه هوایی، جا خوش می‌کنند و کم کم ماندگار می‌شوند. سرفه‌های خلط دار و شدید، مهمان ثانیه‌های شما می‌شوند. این ماندگاری همان چیزی است که آسم می‌نامند. چیزی نمی‌گذرد که دست به دامان اسپری‌های آسم می‌شوید تا راه باریکی برای تنفس باز کنید. دلیل 40 درصد از آسم‌ها، آلرژی است. عوامل اصلی تحریک این آلرژی نیز غذا، گرد و خاک و گرده افشانی گیاهان، به علاوه گزیدن حشرات و اثرات به جا مانده از آنها و فضولات باقی مانده از سوسک‌ها در حمام است.

11 - چطور از آلرژی فرار کنید؟

دوری کنید: از هر چیزی که موجب بروز حساسیت در شما می‌شود، دوری کنید. اگر نسبت به موی حیوانات حساسیت دارید، از ورود حیوانات به اتاق خواب‌تان جلوگیری کنید. می‌توانید از رو تختی‌های مخصوص و ضد‌حساسیت استفاده کنید. ملحفه‌ها و پتو را در آب داغ بجوشانید تا مواد حساسیت زا از بین بروند. از یک دستگاه تصفیه هوا هم استفاده کنید.

خوراکی‌ها را چک کنید: اگر نسبت به یک ماده غذایی حساسیت دارید، همیشه برچسب مواد‌غذایی را چک کنید تا از مواد و اجزای تشکیل‌دهنده آن آگاه شوید.

فرار از چنـگال بیماری بهاری

12 - آلرژی ارثی است؟

آلرژی‌ها، به‌صورت ارثی، توسط ژن‌ها از پدر و مادر به کودک منتقل می‌شوند. ممکن است نوزادانی با زمینه مساعد ژنتیک برای ابتلا به آلرژی به دنیا بیایند. وقتی فقط یکی از والدین مبتلا باشد، این احتمال در فرزند 48 درصد است اما اگر هر دوی آن‌ها مبتلا باشند، تا
70 درصد ممکن است کودک آنها هم درگیر بیماری شود. آقایان به‌خصوص اگر نخستین فرزند خانواده باشند، بیشتر مبتلا می‌شوند. در این مورد، مردان می‌توانند بگویند بدشانس‌تر از خانم‌ها هستند! فصل خانه تکانی است و طبیعتا خانه تمیز و کلا پاکیزه نگه داشتن اتاق کودک و کل خانه، قراردادن اسباب بازی‌ها و عروسک‌های پشمالو در جعبه و تمیز کردن و گردگیری مداوم اتاق نیز می‌تواند مواد حساسیت زا را از کودک مبتلا به آلرژی دور نگه دارد. عجیب این‌جاست که قرار گرفتن در معرض دود سیگار در سال اول زندگی همچنین مواد حساسیت‌زای دیگر مانند گرد و غبار و حیوانات خانگی هم آتش این بیماری را شعله‌ور می‌کند. یکی از جالب‌ترین روش‌هایی که می‌توان از همان دوران نوزادی برای پیشگیری از آلرژیک به کار برد، تغذیه با شیر مادر است. کسانی که تا یک سالگی شیر مادر می‌‌خورند، در آینده کمتر آسم وآلرژی می‌گیرند.

13 - آلرژن‌های محیط خانه چه چیزهایی هستند؟

گاهی حساسیت نه از گرده افشانی گل‌ها و گیاهان بلکه ناشی از حساسیت زاهای محیط خانه هستند.
پر، موی حیوانات، حشرات، سوسک‌ها و کپک‌ها که ممکن است همواره در محیط داخلی خانه وجود داشته باشند، از جمله آلرژن‌ها هستند. برای رهایی از این نوع آلرژی نیز کافی است حشرات را از بین ببرید و خانه را تمیز نگهدارید. تمیز کردن داخل رختخواب با جارو برقی‌های مجهز به سیستم خاص نیز گرده‌ها را به حداقل ممکن می‌رساند.

14 - با گرده‌افشانی چه کنیم؟

اگر به گرده‌های گیاهان حساسیت دارید؛ کافی است اوایل صبح و عصر از خانه بیرون نیایید؛ حتی اگر در خانه می‌مانید هم در و پنجره‌ها را بسته نگهدارید تا گرده‌ها از پنجره و مجراها، راه نفوذ به داخل نداشته باشند. روزهای خشک و بادخیز را برای بیرون رفتن انتخاب نکنید. اگر مجبور به خروج از خانه شدید درصورت استفاده از ماشین، شیشه‌ها را بالا دهید. از عینک‌های مناسب استفاده کنید تا گرده‌ها کمتر وارد چشم‌تان شود. اگر بیرون از خانه علامت خاصی را مشاهده کردید یا برای مثال، عطسه‌های پی در پی داشتید، به محض برگشت به خانه دوش بگیرید. دوش گرفتن کمک می‌کند تا گرده‌های مختلف در قسمت‌های مختلف بدن‌تان تا حد زیادی شسته شود. بهترین زمان برای شما وقتی است که یک باران خوب باریده و هوا را از مواد حساسیت‌‌زا آفرین پاک کرده باشد. از فیلتر‌های مخصوص هوا که قابلیت پاک کنندگی بالایی دارند در خانه استفاده کنید. بهتر است برای خشک کردن لباس و ملحفه‌ها از محیط باز استفاده نکنید. این کار باعث می‌شود گرده‌های پراکنده در محیط به بافت پارچه نفوذ کرده و به‌طور غیرمستقیم وارد محیط زندگی‌تان شوند. اگر سابقه حساسیت و آلرژی دارید؛ می‌توانید با مصرف داروهای پیشگیرانه مثل کلروملین، 2 تا 4 هفته قبل از آغاز گرده‌افشانی گیاهان، خودتان را واکسینه کنید. به این ترتیب یا علائم ظاهر نمی‌شود یا شدت بروز آن به حداقل می‌رسد.

15 - با آلرژی چه باید کرد؟

اگرچه درمان‌های مختلفی از قرص و شربت گرفته تا اسپری برای تسکین این بیماری وجود دارد اما مسلم است تا وقتی ماده حساسیت‌زا در محیط وجود دارد، بدن شما به آن واکنش نشان می‌دهد. البته اگر «ایمونوتراپی» انجام دهید تا حد زیادی می‌تواند آلرژی شما را مهار کند، اما انجام این کار هم بی‌دردسر نیست. در این روش، با تزریق دوره‌ای یک ماده حساسیت‌زا که به‌تدریج میزان آن زیاد می‌شود؛ حساسیت سیستم ایمنی بدن را نسبت به این ماده از بین می‌برد. این تزریق که به‌صورت ماهانه و تا 5 سال انجام می‌شود، اثرش معمولا بعد از 3 تا 6 ماه شروع می‌شود.

16 - به چه چیزی حساس هستید؟

آگاهی از چیزی که باعث حساسیت می‌شود هم نعمتی است. اگر شما در فصل خاصی با بروز حساسیت‌های آلرژیک مواجه هستید و نمی‌دانید چه چیزی شما را آزار می‌دهد؛ کافی است سری به مراکز دانشگاهی بزنید. این مراکز با انجام تست آلرژی به‌صورت کاملا علمی نوع آلرژی شما را مشخص کرده و دشمن را به شما معرفی می‌کنند.

فرار از چنـگال بیماری بهاری

17 - حساسیت‌زاهای خوراکی را می‌شناسید؟

افراد حساس به گرده‌های خاص ممکن است با خوردن غذاهایی دچار علائم حساسیت و آلرژی شوند که تا به حال از آنها استفاده می‌کردند. کسانی که به گرده گیاهی حساسیت دارند با خوردن میوه‌هایی مثل موز، سیب، کیوی و شاه بلوط در فصل بهار دچار علائم حساسیت می‌شوند. این در حالی است که همین میوه‌ها را در فصل‌های دیگر می‌توانند مصرف کنند. افزایش و تراکم گرده‌ها در فصل بهار تنها دلیل بروز این حساسیت است. شیر گاو، تخم مرغ، بادام زمینی، گندم، سبوس، میگو، خرچنگ و صدف نیز از جمله غذاهایی هستند که ایجاد آلرژی می‌کنند.

فرار از چنـگال بیماری بهاری

18 - شما سرما خورده‌اید؟

حتما پیش آمده که صبح از خواب بلند شوید و احساس کنید سرما خورده‌اید اما در حقیقت تراکم گرده‌ها شما را دچار آلرژی کرده‌اند. ساعات آغازین روز با بیشترین میزان تراکم گرده‌ها همراه است. این حالت در عصر هم تکرار می‌شود. بسیاری از اوقات تشخیص سرماخوردگی از آلرژی بسیار سخت است، زیرا علائم هردو می‌توانند شبیه هم باشند. اما سرماخوردگی معمولا دو، سه روز بعد از تماس با ویروس ایجاد می‌شود و اغلب بعد ازگذشت 5 تا 7 روز، علائم بیماری از بین می‌رود. بنابراین اگر علائم سرما‌خوردگی شما بیش از 2 هفته طول کشید، به احتمال زیاد شما دچار آلرژی شده‌اید.

19 - آلرژی با سرماخوردگی چه تفاوتی دارد؟

بین سرماخوردگی و آلرژی تفاوت‌هایی وجود دارد. هنگام بروز علائم حساسیتی بینی و چشمان شما دچار خارش می‌شوند. درصورتی که در سرماخوردگی چنین حالتی به‌وجود نمی‌آید. اگر آبریزش بینی شما ترشحاتی آبکی و گاهی غلیظ و زرد رنگ دارد و کمی‌ هم بدن درد و تب دارید، احتمالا دچار سرماخوردگی هستید اما اگر ترشحات بینی‌تان خیلی آبکی است و تب هم ندارید، باید به فکر آلرژی هم باشید. اگر شما عطسه می‌کنید، خارش دارید و به خس‌خس سینه دچار شده‌اید یا اغلب بعد از خوردن یک ماده غذایی خاص دچار بیماری می‌شوید، به احتمال زیاد دچار آلرژی هستید و باید از مصرف آن ماده غذایی خودداری کنید. استفاده نابجا از آنتی‌بیوتیک‌ها و مسکن‌ها در مواقع بروز تظاهرات آلرژیک یا استفاده از کورتون در مواقع سرماخوردگی می‌تواند عوارضی را به‌دنبال داشته باشد. استفاده خودسرانه از آنتی‌بیوتیک شدت علائم آلرژیک را افزایش می‌دهد. تشخیص سرماخوردگی و حساسیت برای خودتان کار سختی است؛ این تشخیصی است که باید پزشک انجام دهد.

20 - دچار تب یونجه شده‌اید؟

اگر آب ریزش پیدا کرده‌اید و احساس خفگی می‌کنید، اگر مدام عطسه می‌کنید و در تمام طول روز چرت می‌زنید و شب‌ها هم با دهان نفس می‌کشید؛ ممکن است به تب یونجه معروف است، دچار شده باشید؛ تبی که علتش گرد‌و‌خاک و گرده‌افشانی گیاهان است. تب یونجه یکی از فعل و انفعالاتی است که توسط فاکتور شرایط محیطی یا غذا، مردمی را که سیستم ایمنی حساسی دارند، مبتلا می‌کند.

21 - در بهار سکته نکنید

غیر از خودکشی، یک اتفاق دیگر هم در بهار بیشتر ثبت شده است؛ سکته. سکته در فصل بهار شایع‌تر از سایر فصول سال است. نکته مهم این‌که افزایش خطر بروز آن در مردان، زنان، جوانان و افراد مسن مشابه است. احتمال بروز سکته در فصل بهار تقریبا چهار برابر بیشتر از فصل تابستان است. در این بررسی، خطر سکته در ماه‌های مارس، آوریل و می که به‌ترتیب با ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت مطابقت دارند بدون توجه به عوامل خطرساز شناخته شده‌ای مانند فشارخون بالا، سیگار کشیدن و دیابت بالاتر بود. مکانیسم ارتباط شیوع سکته با تغییر فصل هنوز کاملا شناخته نشده است. البته مشخص شده فشارخون، تنوع فصلی مشابهی دارد. اگر فشارخون طی ماه‌های سرد سال بالا برود، می‌تواند در شیوع بیشتر سکته که در فصل بهار مشاهده می‌شود دخیل باشد. همین‌طور شواهدی وجود دارد که بر مبنای آن خون ممکن است طی فصل‌های سردتر سال بیشتر مستعد لخته شدن باشد، سطوح کلسترول خون در این زمان از سال بالاتر می‌روند و سطوح پروتئین‌ها و سلول‌های خونی خاصی که در بروز التهاب و لخته دخیل هستند نیز در این مقطع زمانی افزایش می‌یابد. همچنین آنفلوآنزا و دیگر عفونت‌های تنفسی نیز ممکن است نقش مهمی داشته باشند.

فرار از چنـگال بیماری بهاری

22 - خواب بهاری هم آلرژی است؟

معروف است که بهار فصل خواب‌های لذیذ است. اما چرا در بهار که با شادابی و طراوت شناخته می‌شود، احساس خواب‌آلودگی به سراغ انسان می‌آید؟ کسالت بهاری از دیدگاه پزشکی بیماری محسوب نمی‌شود بلکه این حالت ناشی از تغییرات بدن به واسطه گذر از فصل زمستان به فصل بهار است. این تغییرات تنها مختص انسان نیست بلکه در میان جانوران نیز تغییرات چشمگیری در این زمینه مشاهده می‌شود. کافی است نگاهی به پرندگان بیندازیم؛ اغلب پرندگان بر خلاف دیگر ماه‌های سال، به ناگاه در اوایل اسفند یا ساکت می‌شوند یا به ندرت آواز می‌خوانند.
البته خواب آلودگی بهاری می‌تواند با افزایش شیوع آلرژی در این فصل نیز ارتباط داشته باشد. با فرارسیدن فصل بهار، میزان بروز آلرژی‌های فصلی و همچنین سرماخوردگی به‌دلیل متغیر ‌بودن هوا افزایش می‌یابد که برای کنترل آن، افراد مجبورند داروهایی را مصرف کنند که گیجی و خواب‌آلودگی در پی دارند. دانشمندان با کالبد شکافی برخی پرندگان دریافتند مغز پرندگان در فصل بهار کمی‌ بزرگ‌تر از اندازه معمول می‌شود. آنها معتقدند، تغییرات شدید آب و هوایی باعث نیاز بیش از معمول انسان به خواب در فصل بهار می‌شود. رگ‌های خونی بدن انسان به‌خوبی قادرند با هرگونه دمایی خود را وفق دهند. بر این اساس رگ‌های بدن در فصل گرما گشاد و در سرما دوباره تنگ می‌شوند. با وجود این، رگ‌ها نمی‌توانند در بهار به حد کافی و با سرعت مورد نیاز، خود را با تغییرات سریع و نسبتا شدید آب و هوایی تطابق دهند که نتیجه این حالت ایجاد سرگیجه و سردرد در انسان است. از سویی دیگر، بدن انسان در فصل بهار به‌شدت نیازمند تامین انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند آهن است، زیرا کمبود این ماده مهم حیاتی، خون‌سازی را دچار اختلال کرده و به‌دنبال آن روند تامین اکسیژن مورد نیاز بدن مختل می‌شود که نتیجه آن خستگی، ضعف و افت کارآیی بدن است.
با این حساب مشخص است که در بهار باید بیشتر اکسیژن‌گیری کنید تا خواب بهاری کمتری سراغ‌تان بیاید. میوه هم حسابی بخورید.

23 - با آلرژی پوستی چه کنیم؟

آلرژی فصلی بیشتر با علائم ریوی ظاهر می‌شود، اما ممکن است با شروع این علائم، در سایر قسمت‌های بدن و به‌ویژه درصورت و پوست نیز علائمی ظاهر شود. شروع فصل بهار عموما با 2 نوع بیماری پوستی همراه است. یک دسته بیماری‌های میکروبی و قارچی هستند و دسته دیگر نیز بر اثر تابش خورشید در افراد ایجاد می‌شود. درخصوص بیماری‌های ناشی از تابش آفتاب، مشکلات با مصرف یک ضد‌آفتاب تا حد زیادی برطرف می‌شود. بیماری‌های قارچی و میکروبی پوست هم با رعایت بهداشت در مکان‌های عمومی قابل پیشگیری است.

24 - بهار فصل افسردگی است؟

بهار فصل شادی و خوشی است و نباید انتظار افسردگی داشت. اما جالب اینجاست که بالاترین درصد خودکشی را فصل بهار از آن خود کرده و ماه اردیبهشت سرآمد خودکشی‌های بهاره است. علت این فاصله را آفتاب بهاری می‌دانند. با اینکه آفتاب با افزایش ترشح سروتونین در مغز باعث مقابله با افسردگی می‌شود اما گویا به کسانی که نقشه خودکشی در سر پرورانده اند، انرژی مضاعفی برای تجلی افکارشان می‌بخشد. سروتونین ماده‌ای شیمیایی‌ است که در مغز احساس شادی به همراه می‌آورد و ترشح آن به تغییرات مثبت خلق و خو کمک می‌کند. اما گویا این ماده در افرادی که از میزان افسردگی بالا رنج می‌برند یا در حال خروج از آن هستند، کاملا برعکس عمل می‌کند. روبه‌رو شدن با فصل بهار برای کسانی که به افسردگی شدید مبتلا هستند، خارج از تحمل است. همین بی‌تحملی، میزان خودکشی در این فصل را بالا می‌برد.

منبع : مجله سیب سبز

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان