به آخرین خرید خود توجه کنید. چه چیزی عامل خرید شما بود؟ واقعا آن جنس و محصول را نیاز داشتید یا عوامل دیگری مانند بسته بندی محصول شما را به خود جذب کرده بود؟ بسته بندی خلاقانه محصولات مختلف: مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی و … . تأثیر شگفتانگیزی در انتخاب شما برای خرید دارند.
گاهیاوقات طرح روی جلد و بستهی محصولات احساسات خاصی را در ذهن بیدار میکند که علیرغم شباهت محتویات درون بسته، میل به خرید یک محصول خاص در شما شکل میگیرد. برای مثال شاید شما هم تجربه خرید یک بطری شامپوی زیبا را صرفا به خاطر جذابیت ظاهری آن، داشته باشید. بسته بندی محصولات به شکل قابل توجه، باعث میشود احساس خاصی در خریدار بیدار بشود؛ توجه و حواس او جلب و جذب بشود. بسته بندی مواد غذایی و سایر محصولات بسیار در فروش و بازاریابی مهم است. در ادامه به نمونههای چشمگیری از بسته بندی خلاقانه محصولات پرداختهایم:
1. استفاده از الگوها
با طرحهایی ساده و رنگهایی مناسب میتوان بسته بندی محصولات را بسیار جذاب و زیبا کرد. طرحی ساده به کمک عناصری آشنا میتواند چشمنواز و جذاب باشد. برای مثال برای بسته بندی ابزارآلات میتوان به سادگی از رنگها و طرحهایی استفاده کرد که هویت و مفهوم ضمنی خاصی را منتقل میکنند.
2. استفادهی مناسب از حجم و فضا
در طراحی بستههای مواد غذایی باید به تمام حجم و فضایی که در اختیار دارید، توجه کافی داشته باشید. برای مثال در نمونهای که در تصویر بالا میبینید از طرح گلداری استفاده شده است، علاوهبر اینکه به نظر میرسد بسته به 2 قسمت تقسیم شده است آن را بزرگتر نشان میدهد و در کل زیباتر و شیکتر نیز خواهد بود.
3. استفاده از سادگی
گاهیاوقات سادگی تمام چیزی است که در بسته بندی محصولات به آن نیاز دارید. برای مثال طرحهایی که باعث میشود نوعی احساس بازیافت و بازگشت به طبیعت در ذهن متبادر بشود، ارتباط خوبی با مخاطب ایجاد خواهند کرد. پَر در تصویر بالا در هماهنگی با رنگهایی مناسب تأثیرگذاری مطلوبی در ذهن ایجاد میکنند.
4. توجه به نوع مشتری و تجربهی او
به نوع مشتری، هدف و تجربههایی که هر گروه از مشتریان دارند، دقت کافی داشته باشید. برای نمونه در تصویر بالا محصول که نوعی دمپایی راحتی است، علیرغم اینکه در دستهی محصولات نه چندان مجلل قرار میگیرد، چون متعلق به قشر خاصی از مشتریان هدفگیری شده است، طراحی و بسته بندی لوکس و خاصی دارد.
5. بسته بندی به مثابه مکمل محصول
بسته بندی محصولات باید به نوعی مکمل محتویات درونی بسته باشد. در این شکل، شفافیت بسته باعث میشود که درون آن به خوبی دیده بشود. نوعی صداقت و وضوح در این نوع بسته بندی وجود دارد که موجب میشود مشتری از خرید جنس اطمینان داشته باشد؛ زیرا تولیدکننده با صداقت و اطمینان درون بسته را به نمایش گذاشته است.
6. بامزه و مفرحبودن
استفاده از عناصر طنز باعث میشود توجه مخاطب چند برابر حالت عادی به محصولتان جلب بشود. برای مثال در نمونهای که در اینجا قرار دادهایم، هم رنگ و هم تصویری بهکار گرفته شده جذاب، بامزه و مرتبط با محصول هستند. علاوهبر آن، وضوح داخل بسته همانطور که قبلتر عنوان شد در کنار طرح تصویر روی بسته، نشانگر صداقت تولیدکننده و کیفیت محصول است.
7. برجستگی و شاخصبودن
استفاده از رنگهای متعدد و تصویری برجسته و جالب توجه که با عادتهای بصری کمی در تضاد است نیز به جلب توجه مشتری میانجامد. برای مثال در تصویر بالا، رنگهای گوناگون ضمن جذب نگاه مشتری، نوعی احساس شادمانی و نشاط را نیز در ذهن بیدار میکند.
8. ساختارشکنی
وقتی محصولی تولید میکنید که بسیار عمومی است و نمونههای دیگر آن در قالب برندهای دیگر با شما رقابت تنگاتنگی دارند، باید کمی ساختارشکن عمل کنید. برای نمونه عسلها معمولا در بسته بندی شبیه کوزه یا شیشههایی ساده قرار میگیرند. در اینصورت بهتر است از طرحی نو و غیرکلیشهای کمک بگیرید. در تصویر ظرفی برای بسته بندی عسل طراحی شده است که از جنس موم بوده و با قراردادن فتیلهای در انتهای آن، پس از اتمام عسل، میتوانید ظرف را بسوزانید و مانند شمع از آن استفاده کنید.
9. توجه به کاربرد
توجه به کاربرد و کارکرد محصول نیز در برخی مواقع منجر به تولید ایدههای جالبی در بسته بندی محصولات میشود. برای مثال در اینجا تصویر بطری لیموناد دیده میشود. این بطریها معمولا برای هدیه در هنگام رفتن به مهمانی به صاحبخانه اهدا میشوند. پس تولیدکننده با دقت نظری که درباره کاربرد و کارکرد نهایی این محصول به خرج داده است، بطری را به حالت کادوپیچ درآورده است که ایدهای جالب و کاربردی است.
10. استفاده از طرحهای مفهومی
لازم نیست، طراحی بسته محصولتان چیزی کاملا واضح باشد. گاهیاوقات استفاده از طرحهای مفهومی نیز میتواند جالب توجه باشند. برای مثال در تصویر بالا، طرحی ساده از چهره و موهای زنی روی بسته قرار گرفته است و خطوط موی چهره تمام بسته را دربرگرفته است. در نگاه اول شاید منظور از وجود این خطوط کاملا درک نشود، اما با نگاهی دقیقتر ضمن آگاهی از شکل روی بسته، حس مورد نظر نیز در رابطه با محصول به مخاطب القا خواهد شد.
11. درهم شکستن محدودیتها
اگر محصول شما دستتان را کمی برای ابراز خلاقیت در بسته بندی میبندد نباید نگران باشید. واقعیت این است که هیچ محدودیتی برای خلاقیت وجود ندارد. کافی است شیوه ابراز خلاقیت را در بسته بندی محصولات را پیدا کنید. برای نمونه اگر محصولتان صابون است، لزومی ندارد که دچار کلیشههای تکراری در بسته بندی بشوید. با استفاده از انواع جعبهها و بستهها و البته طرحهای روی آن میتوانید خلاقیت را در بسته بندی نشان بدهید.
12. نوین و جدیدبودن
برای اینکه طراحی شما در بسته بندی مدرن و جدید بهنظر برسد، باید از فونتهای نوشتاری، خطوط و رنگهای ساده و مشخص استفاده کنید. برای مثال در بستهبندی تصویر بالا، سادگی خود به ابزاری در جهت جذب نگاه مخاطب بدل شده است، بهطوریکه همه کنجکاو هستند که از محتویات درون بسته اطلاع پیدا کنند و ببینند که محصول مناسب چه مصرفکنندگانی است.
13. استفاده از جنس و بافتهای گوناگون
میتوانید در انتخاب جنس بستهها نیز خلاقیت به خرج بدهید. استفاده از جنسها و بافتهای گوناگون باعث ایجاد تجربه حسی منحصربهفردی در مخاطب خواهد شد. برای مثال در این نمونه استفاده از بافت و جنسی جدید و جالب در بسته بندی باعث میشود که مشتری علاوهبر تجربه بصری از دیدن بسته بندی از نظر لمسی نیز با آن درگیر بشود.
14. استفاده از رنگها و جذابیت خود محصول
برخی محصولات مانند آبنباتها در قالب رنگهای مختلف، ظرفیت لازم برای بهکار گرفتهشدن در طراحی جذاب بسته بندی را دارند. برای مثال وقتی آبنباتهایی در رنگهای مختلف تولید میکنید، در بسته بندی محصولات خود میتوانید طوری عمل کنید که این تفاوت و رنگارنگی به چشم مخاطب بیاید.
15. توجه به ریشهها
در بسته بندی محصولات به جنس اصلی و ریشه محصول تولیدی نیز دقت کنید. استفاده از طرحهایی که پیوند محصول با طبیعت را یادآور میشود، ضمن ارائه تلویحی کیفیت جنس، حس خوب آشنایی را به ذهن متبادر میسازد. در این تصویر و محصولات بهداشتی و آرایشی به کمک رنگهای طبیعی و طرحهای موجود در طبیعت، احساس ارگانیکبودن و سلامت کالا نیز در مخاطب ایجاد میشود.
16. بهکاربردن خلاقیت
خلاقیت کلید اصلی رشد در دنیای اخیر است. محصولات متنوع و گوناگون در بازارهای مختلف تنها وقتی به موفقیت میرسند و با اقبال روبهرو خواهند شد که در آنها خلاقیتی موجود باشد. برای مثال در تصویر بالا برای بسته بندی صابون از جنس شیر، آن را به شکل یک بستنی طراحی کردهاند که بسیار جالب توجه مخاطب قرار میگیرد.
17. توجه به داخل بسته بندی
درون بسته بندی نیز درست به اندازهی بیرون آن مهم است. بهویژه اگر محصولتان از اجزای مختلفی تشکیل شده باشد، بهتر است در بسته بندی درونی هر قسمت را در جایی مجزا قرار بدهید و از رنگهای متفاوت و جذاب کمک بگیرید. به نمونهای که در تصویر بالا قرار گرفته است توجه کنید.
18. کاربرد دومنظوره
ایده خوب دیگری که در بسته بندی محصولات مفید است، چند منظورهبودن بسته بندی است. برای نمونه میتوانید جنس بسته بندی ظرف مواد شوینده را طوری طراحی کنید که پس از اتمام محتویات بسته، کارکرد آن به گلدان تغییر پیدا کند. در شکل نیز مشاهده میکنید که این ظروف پس از مصرف، قابلیت تبدیلشدن به گلدان را دارند.
19. بازی با حواس مخاطب
سعی کنید تمام حواس 5گانه مخاطب را درگیر کنید. جذابیت بصری، لمسی، بویایی و … ؛ همگی در کنار هم بسیار مفید واقع خواهد شد. تلاش کنید با طراحی جالب و مفرح، توجه مخاطب را به بسته جذب کنید و او را برای خرید و انتخاب محصول ترغیب کنید.
20. نشاندادن خود محصول
گاهیاوقات نیز نیازی به طراحیهای خاصی برای بسته بندی محصولات نیست. یعنی فقط کافی است خود محصول را در بسته بندی مشخصی نشان بدهید تا کیفیت و شکل زیبای آن را به نمایش گذاشته و باعث جذب مخاطبان بشوید. اگر کیفیت و طراحی خود محصول بسیار چشمگیر و مناسب باشد، لزومی ندارد که حتما از بسته بندی ویژهای استفاده کنید تا مخاطب را به خرید ترغیب کنید.
21. عدم استفاده از بسته بندی
درهرحال، بسته بندی محصولات هزینه دارد. گاهیاوقات میتوان از این هزینه صرفنظر کرد. لازم نیست حتما محصولتان را در بسته بندی خاصی قرار بدهید. برای نمونه، همانطور که در تصویر میبینید، هندزفریها تنها با مقواهایی در رنگها و طرحهای مناسب، قرار گرفتهاند؛ ضمن زیبایی، هزینهی زیادی صرف بسته بندی آنها نشده است.
22. نشاندادن محتویات درونی
پیشتر عنوان شد که گاهی با نشاندادن محصول و عدم استفاده از بسته بندی ویژه، کیفیت گویای همه چیز خواهد بود. در برخی دیگر از موارد نیز برای جلوگیری از اشتباه در انتخاب مشتری بهتر است قسمتی از محصول از خلال بسته بندی مشخص باشد تا بیننده و مخاطب بداند که درون بسته چه چیزی انتظارش را میکشد.
23. استفاده از رنگهای محدود
همانطور که استفاده از رنگهای متعدد و شاد میتواند، خیرهکننده باشد، استفاده از رنگهای محدود و در یک طیف مشخص نیز درباره برخی از محصولات مفید و چشمنواز خواهد بود. برای مثال در تصویر بالا، کیک برنجی را در بسته بندی آبی و طیفهای رنگی آن قرار دادهاند تا با این کار ضمن القای سادگی، یادآور مواد بهکار رفته در تهیه این کیک که بالزامیک و نمک دریایی است نیز باشند.
24. استفاده از درون بسته در طراحی بسته بندی
گاهیاوقات نیز میتوانید از محصول درون بسته برای تکمیل طراحی خلاقانه بیرونی کمک بگیرید. برای مثال در تصویر بالا، جعبههای کفش بهطور خلاقانهای به شکل پرندهها هستند و از بندهای کفش درون جعبه طوری در طراحی استفاده شده است که گویا، بندها کرمهایی هستند که پرنده درحال نوش جانکردن آن است.
25. خرق عادت و خاصبودن
هر چقدر عادتهای متداول را به شیوهای جذاب و خلاقانه، بیشتر در هم بشکنید، موفقتر خواهید بود. این کار باعث میشود تا جذابیت بسته بندی مخاطب را به سمت خود بکشد. برای مثال بستهبندی آبمیوهها به شکل میوههای واقعی احساس جالبی در مشتری ایجاد میکند. انگار درحال نوشیدن آب میوه، مستقیما از داخل خود میوهها هستید.
26. استفاده از اغراق
اگر برایتان امکان دارد، از اغراق نیز در طراحی، رنگبندی و شکل بسته بندی استفاده کنید. برای مثال در تصویر بالا، خرس به حالت اغراقآمیزی درحال خوردن محتویات بسته یعنی خوراک صبحانه با طعم عسل است. خرسها عسل دوست دارند و اغراق در طراحی خرس و میلش به خوردن این محصول جالب و بامزه از کار درآمده است.
27. استفاده از زیباییشناسی
البته زیبایی تعاریف متعدد و گوناگونی از دیدگاههای افراد مختلف دارد، اما بهکاربردن عناصری در طراحی که بهطور کلی ظریف و چشمنواز هستند باعث میشود تا احساسات زیباییشناسانه مخاطبان بیدار بشود. به طراحی این چای کیسهای در قالب پرندهای غوطهور روی آب جوش دقت کنید. نگویید که زیبا نیست، که باور نمیکنیم.
28. استفادهی خلاقانه از خود محصول در بسته بندی
ارتباطی خلاقانه میان محصول و کاربرد آن در بسته بندی پیدا کنید. برای مثال این هندزفری به شکل نتی موسیقایی طراحی شده است که قطعا تأثیرگذاری مثبتی در ذهن و نگاه خریدار ایجاد خواهد کرد. استفادهی خلاقانه از خود محصول میتواند بسیار جذاب باشد و مشتری را به سمت خرید سوق بدهد.
29. استفاده از رعب و وحشت
شاید این دو واژهی کمی عجیب بهنظر برسند، اما در برخی از موارد و فروش بعضی از محصولات کارایی لازم را ندارند. برای مثال بر همگان واضح و مبرهن است که سیگار مادهای بسیار بدبو، مضر و نامطلوب است. پس استفاده از بسته بندی آن در قالب تابوت خیلی حرفها با خود منتقل خواهد کرد. این بسته بندی شاید بهترین ایده موجود در زمینه بازاریابی و فروش نباشد، اما قطعا توجهات زیادی را به خود جلب میکند.
30. ایجاد پیوند میان کاربرد و طراحی محصول
در تصویر بالا بسته بندی قرصهای هضم مواد گوشتی خیلی زیبا توانسته است، پیوندی میان کاربرد محصول و طراحی ایجاد کند. در حقیقت پس از اینکه هر دانه قرص از جایگاه خود خارج میشود، تصویر حیوانی که گوشت آن موجبات نقص در هضم را بوجود آورده است، مخدوش میشود. این پیوند بسیار مفهومی و جالب است.
31. مختصر و مفیدبودن
گاهیاوقات نیز بهتر است تا جایی که میشود طراحی را مختصر و مفید انجام داد. برای مثال در طراحی بسته بندی این فلش مموریها از مقوا استفاده شده است و کل بسته تنها به اندازهی کارت اعتباری که در جیب جا میشود، فضا را اشغال میکند. درنتیجه بهراحتی این وسیله را درون جیب و کیفتان حمل میکنید و آن را همیشه همراه خواهید داشت.
32. خلاقیت، خلاقیت، خلاقیت
یادتان باشد، خلاقیت دنیایی است بسیار گسترده که هیچگاه پایانی ندارد. پس درست مانند ایدهی جذاب و بامزهی این آدامس سعی کنید محصولاتتان را در بستههایی قرار بدهید که حتی مخاطبی که قصد خرید ندارد، نیز به خود جلب کند. این آدامسها به شکل دندان در بستهبندیهای خود قرار گرفتهاند.
این کتاب پرطرفدار را از دست ندهید
فروش خود را در هر شرایطی افزایش دهید
42000تومان
12000تومان