معرفی و بررسی فیلم Black Panther: شاهکاری دیگر از دنیای مارول

مارول Marvel این بار با «پلنگ سیاه» Black Panther ابرقهرمان‌هایش را به دنیای جدیدی برده است. بااینکه هنوز در دنیای مارول هستیم، اما این دنیای جدید از هر چیزی که تابه‌حال دیده‌ایم بهتر است: دنیای گمشده‌‌ای در آفریقا پر از رسوم‌ قدیمی و شگفتی‌های تکنولوژی که در را به روی موقعیت‌های دراماتیک، بصری و بازیگری جدیدی باز می‌کنند

مارول Marvel این بار با «پلنگ سیاه» Black Panther ابرقهرمان‌هایش را به دنیای جدیدی برده است. بااینکه هنوز در دنیای مارول هستیم، اما این دنیای جدید از هر چیزی که تابه‌حال دیده‌ایم بهتر است: دنیای گمشده‌‌ای در آفریقا پر از رسوم‌ قدیمی و شگفتی‌های تکنولوژی که در را به روی موقعیت‌های دراماتیک، بصری و بازیگری جدیدی باز می‌کنند.
تهیه‌کننده‌ی این فیلم کوین فایگی Kevin Feige با آینده‌نگری بالایش در سال 2016 پلنگ سیاه را به فیلم پرستاره‌ی «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» Captain America: Civil War اضافه کرد و با هدف شروع دنباله‌ای جدید برای اولین بار او را معرفی کرد. شاید الآن عادی به نظر برسد، اما وقتی در جولای 1966 استن لی Stan Lee و جک کربی Jack Kirby در کمیک شماره‌ی 52 چهار شگفت‌انگیز Fantastic Four ، این شخصیت را خلق کردند، اولین ابرقهرمان آفریقایی بود که به کمیک‌های آمریکایی وارد می‌شد.

بااینکه به تصمیم کارگردان و عضو تیم نویسندگان این فیلم رایان کوگلر Ryan Coogler بیشتر فیلم‌برداری این فیلم را در اوکلند، کالیفرنیا Oakland, California انجام شد، اما داستان فیلم در آفریقا روایت می‌شود. یکی از بی‌نظیرترین ابتکارهای فیلم، سرزمین پنهان واکاندا Wakanda است. این سرزمین با تظاهر به این‌که یکی از فقیرترین نقاط کره‌ی زمین است، توجه‌ها را از خودش دور می‌کند؛ اما در حقیقت واکاندا یکی از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها را در اختیار خود دارد. این سرزمین جامعه‌ای پر از شگفتی و خیابان‌هایی پر از زندگی دارد. این سرزمین سلطنتی بعد از مرگ پدر تی‌چالا T’Challa (چادویک بوزمن Chadwick Boseman) طی مراسم تاج‌گذاری خاصی به او می‌رسد. پلنگ سیاه در کنار خودش حامیانی مانند مادرش راموندا Ramonda (آنجلا باست Angela Bassett)، خواهر کوچکش شوری Shuri (لتیتیا رایت Letitia Wright) و دانشمندی گستاخ که بعد از تی‌چالا تاج‌وتخت به او می‌رسد; رئیس شورا واکابی W’Kabi (دنیل کالویا Daniel Kaluuya) دارد.
ام باکو M’Baku وینستون دوک Winston Duke اما عقاید تکنولوژی متفاوتی با تی‌چالا دارد و در مسابقه‌ی تن‌به‌تن در برابر او به میدان می‌رود. مسابقه‌ای در میان ستون‌های سنگی برگزار می‌شود و مردم شهر به تماشای آن می‌نشینند. مسابقه‌ی فیزیکی به‌شدت دیوانه‌وار که البته ماجرا به آن ختم نمی‌شود.آیا تابه‌حال فیلم دیگری از مارول شبیه این دیده‌اید؟ قطعاً شبیه هیچ‌کدام از آن‌‌ها نیست. علاوه بر رنگ پوست شخصیت‌‌های آن، بااینکه این فیلم سه‌بعدی نیست بازهم به خاطر لباس‌ها،‌ صحنه‌ها و تنظیمات آن، نسبت به هر فیلم دیگری بسیار خاص به نظر می‌رسد.
«پلنگ سیاه» هم‌چنین با به زیبایی به تصویر کشیدن عقیده‌های مختلف به یکی از زیباترین فیلم‌های مارول تبدیل شده است. گروهی از اشراف و قدیمی‌های شهر عقیده دارند ویبرانیوم vibranium (فلزی قوی در دنیای خیالی مارول) باید فقط در اختیار خودشان باشند اما گروه کمتری عقیده دارند باید آن را با دنیا و یا حداقل همسایه‌های آفریقایی‌شان به اشتراک بگذارند. این تفاوت عقیده بعد از آن به اختلافاتی ختم می‌شود.
در این میان گانگستر سفیدپوست اهل آفریقای جنوبی به نام کلاو Klaw (اندی سرکیس Andy Serkis، در نقشی که چهار سال پیش در فیلم «انتقام‌جویان: عصر اولتران Avengers: Age of Ultron» معرفی شد) قصد دارد مقداری ویبرانیوم به دست آورد. تنها شخصیت سفیدپوست دیگر فیلم مارتین فریمن Martin Freeman است که در نقش مأمور سی‌آی‌ای CIA به ایفای نقش پرداخته است.اما خطر اصلی که تی‌چالا و مردم واکاندا را تهدید می‌کند از سمت اریک کیل‌مونگر Erik Killmonger (مایکل بی. جردن Michael B. Jordan) است. کسی که معتقد است ویبرانیوم باید در اختیار همه‌ی مردم باشد (و خودش باید از توزیع آن سود ببرد).
بازی‌های این فیلم فوق‌العاده‌اند. بوزمن در نقش خود بی‌نظیر ظاهر شده است، علاوه بر او بازیگران زیاد دیگری ایفای نقش‌های زیبایی از خود به یادگار گذاشته‌اند مانند رایت Letitia Wright که در هر صحنه با طنز خاص خود صحنه را مال خود می‌کند.
و حالا نظر منتقدین در مورد این فیلم:
«پلنگ سیاه» موفق شده است نظر اکثر منتقدین را به خود جلب کند.
استیو پرسال Steve Persall منتقد تمپا بی تایمز Tampa Bay Times در مورد این فیلم نوشته است: «پلنگ سیاه» موفق شده است افسانه‌ی پیچیده‌ای را خلق کند که داستان آن از اوکلند تا کره‌ی جنوبی South Korea روایت می‌شود.

داستانی پر از شخصیت‌های فوق‌العاده‌ که احتمال دیدن آن‌ها در هر فیلم ابرقهرمانی دیگری بسیار کم بود. فیلم‌‌نامه‌ی کوگلر و جو رابرت کول Joe Robert Cole پر از دیالوگ‌هایی فریبنده و سرگرم‌کننده است. فیلم کوگلر اکشن را جور دیگری به تصویر کشیده است.
خشونت «پلنگ سیاه» از حد معمول فیلم‌های ابرقهرمانی شخصی‌تر است، به‌طوری‌که درگیری‌های فردبه‌فرد آن بیشتر است و کمتر صحنه‌هایی از فروپاشی شهر یا امثال این‌‌ها در آن دیده می‌شود.الکس عابد سنتوس Alex Abad-Santos منتقد ووکس Vox نقد خود را این‌طور تمام کرده است: کوگلر و تیم بااستعدادش داستانی میخکوب کننده
خلق کرده‌اند، داستانی که تماشاگر را به تصور دنیایی بدون حدومرز تشویق می‌کند. بدون اینکه از کنار درد دنیای واقعی عبور کند. دعوت این فیلم از تماشاگر برای تصور خودش در نقش پادشاه، ملکه، نابغه و یا فردی مبارز، پرهیجان و زیباست و در نوبه‌ی خود کمتر دیده شده است. دعوتی که برای همه‌ی مردم سرتاسر دنیاست.مویرا مک‌‌دونالد Moira Macdonald منتقد روزنامه سیاتل تایمز The Seattle Times نوشته است:
کوگلر فیلم‌سازی جوان است -این فیلم سومین فیلم اوست- اما بااین‌حال با اعتمادبه‌نفس و قوی در این صنعت جلو می‌رود. صحنه‌های اکشن آخرین فیلم او به‌شدت تماشایی است. بوزمن که شخصیت اصلی فیلم است، در نقش یک قهرمان ظاهر شده است: در نقش پلنگ سیاه به ظرافت این‌طرف و آن‌طرف می‌رود و در نقش تی‌چالا شایستگی و هوش خودش را نشان می‌دهد. بوزمن بار دیگر در «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» The Avengers: Infinity War بر روی پرده خواهد رفت، اما به‌شدت منتظر این هستم بار دیگر او را در واکاندا ببینم.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر