ماهان شبکه ایرانیان

برگزاری کنگره بزرگداشت حکیم نظامی در تبریز

همایش بین‌المللی بزرگداشت حکیم نظامی گنجه‌ای روز یکشنبه ۲۱ اسفندماه از ساعت ۸:۳۰ صبح در تالار معلم تبریز برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان در نشست خبری این کنگره، گفت: نظامی گنجه‌ای جزو مفاخر بزرگ ایران  و باعث افتخار ماست و اشعار این شاعر بزرگ تمامی مضامین ادب و شعر را در خود دارد.

جعفر محسنی اظهار کرد: این شاعر برجسته، موثر در سبک ادبی و مسلط به زبان فارسی بوده و آثار وی  متاثر از آیات قرآنی بوده است.

دبیر کمیته دانشگاهیان این کنگره بر اهمیت شناخت و  معرفی هرچه بهتر حکیم نظامی گنجه‌ای و توجه به مسائل حقوقی این شاعر و ادیب تاکید کرد و گفت: برگزاری این کنگره می تواند گامی مثبت در جهت شناساندن این شاعر بزرگ برای نسل جوان در راستای هویت‌بخشی باشد.

دبیر این کنگره نیز در این نشست با تاکید بر این‌که شاعران و بزرگان علمی و ادبی از منظر مقام معظم رهبری به عنوان "ثروت ملی" مورد خطاب واقع شده‌اند، افزود: برای برگزاری این کنگره بین‌المللی از سال 95 زحمات بسیاری کشیده شده و با اراده‌ مسئولان و دست‌اندرکاران علمی و ادبی استان و به ویژه امام جمعه محترم تبریز، مسئولان دانشگاه‌ها و به ویژه آموزش و پرورش، سازمان بسیج فرهنگیان و سازمان جهاد دانشگاهی، تصمیم گرفته شد تا بزرگداشت و کنگره‌ای برای حکیم نظامی گنجوی برگزار شود.

مسلم اورنگی افزود: بزرگان استان‌های اردبیل، زنجان، آذربایجان‌های شرقی و غربی تصمیم گرفتند که این کنگره بین‌المللی در شهر تبریز برگزار شود.

او با اشاره به استقبال محققان و پژوهشگران از کنگره گرامیداشت حکیم نظامی گنجوی، خاطرنشان کرد: این همایش در راستای پاسداشت ثروت ملی و منطقه‌ای و همچنین پاسداری از حکیم نظامی گنجه‌ای برگزار می‌شود که در حوزه شعر و داستان‌سرایی جایگاه خاصی داشته و می‌توان این شخصیت را بعد از فردوسی اولین و بنام‌ترین شاعر تاثیرگذار در شعر و ادب فارسی دانست.

اورنگی با بیان‌ این‌که کنگره بین‌المللی حکیم نظامی گنجوی با حضور استادان داخلی و خارجی، علاقه‌مندان و پژوهشگران برگزار می‌شود، گفت:  استادانی از کشورهای آذربایجان، ترکیه، تاجیکستان، پاکستان، هندوستان و بنگلادش مقالات خود را به دبیرخانه کنگره فرستاده‌اند.

وی یکی از اهداف برگزاری این کنگره را معرفی حکیم نظامی و شاعران ملی به نسل جوان دانست و افزود: در این همایش در تلاشیم تا با ارزش‌گذاری به شاعران و بزرگان، فرهنگ و ادب خود را به نسل جدید و کشورهای دیگر نشان دهیم.

وی با اشاره به این‌که حکیم نظامی گنجوی میراث مشترک کشورهای اسلامی و مایه افتخار تمامی مسلمانان در ترکیه، ایران و آذربایجان است، یادآور شد: برخی از مشاهیر، مایه وحدت و همدلی قومیت‌ها و ملت‌ها می‌شوند و قطعا حکیم نظامی گنجوی یکی از این مشاهیر است.

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان استان با بیان این‌که برای برگزاری این کنگره اجلاسیه‌های مختلفی برگزار شده است، خاطرنشان کرد: اجلاسیه فرهنگیان با حضور تمامی معلمان ادبیات استان و استان‌های همجوار، اجلاسیه دانشگاه‌ها به همت سازمان جهاد دانشگاهی استان و اجلاسیه سوم با حضور آیت‌الله سیدحسن آملی، امام جمعه اردبیل در راستای برگزاری این کنگره برگزار شد.

وی با تاکید بر این‌که مقالات برگزیده‌ی این کنگره در قالب دو جلد مجموعه مقالات منتشر می‌شود، گفت: این کنگره در نظر دارد تا حکیم نظامی گنجوی را به عنوان "میراث مشترک کشورهای اسلامی" مطرح کند.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان