فرادید؛ کراساوور، شاسیبلند، اسیووی و بعضا هم سدان. خبری از هاچبک نیست اما تا دلتان بخواهد بازار پر شده از انواع و اقسام خودروهای موسوم به شاسیبلند که در گونههای چینی و غیر چینی خریداران را به شدت برای خرید اغوا میکنند. هرچه میگذرد این تب شدیدتر میشود و طبق پیشبینی اتوموتیو نیوز این تب تا سال 2020 حداقل با رشد سالانه 5 درصد روبهرو میشود.
به گزارش فرادید، تویوتا و هوندا گرچه خود از موفقترین سازندگان شاسیبند در دنیا هستند اما اعلام کردهاند برای مقابله با این روند دو خودروی آکورد و کمری را در سال 2018 روانه بازار میکنند و امیدوارند بتوانند همچنان تولید سدانها را به عنوان خودروهایی پرطرفدار ادامه دهند. این بین به نظر میرسد هاچبکها در حال انقراض هستند.
در واقع همه به فکر ساخت سوپراسپورت یا شاسیبلند هستند و سر محبوبترین کلاس برای اروپاییها و بخش زیادی از مردم جهان بیکلاه مانده است. بازار ایران هم در اثر همین رویه تا حد زیادی از یک هاچبک خوب و مدرن و اسپورت که در رده 150 تا 200 میلیون تومان قابل خرید باشد خالی شده است. قرار بود با امدن فولکسواگن و ورود مجدد پژو به ایران، شاهد ورود دو اتومبیل موفق 308 و گلف باشیم.
لئون محصول سئات هم قرار بود با یک تم اسپورتی بخشی از بازار را نصیب خود کند. هیچ یک از این اتفاقات اما تا این لحظه از سال نیفتاده و تنها گزینههای موجود در این کلاس دو خودروی قدیمی اما زیبا هستند که با رگ و ریشه اروپایی تلاش دارند موفقیت را نصیب خود کنند. به این قضیه ورود بهاری آی30 جدید محصول هیوندای را اضافه کنید تا به این ترتیب جدال برای موفقیت در یک کلاس منقرض شده ادامه یابد.
موفقیت این خودرو تضمین شده نیست اما اگر پای رقیب دیگری مثل تویوتا آئوریس هاچبک به بازار باز نشود، شاید بتوان ورود آی30 مدل 2018 را به دلیل سبقه خوبش در ایران مساوی با برد این اتومبیل کرهای دانست. در عین حال مونتاژ گسترده و ارزان سیتروئن سی3 در کارخانه سایپا سیتروئن که طراحی جذاب و موتور و تجهیزات خوبی دارد، اگر تحقق یابد میتواند برای مدتی طولانی این رده را از بازار وارداتیها حذف کند.
به هر روی کار دیاس، آلفا و البته هیوندای برای ماندگاری در این کلاس بسیار سخت است. ببینیم این سه خودرو چه ویژگیهایی دارند. آیا هیوندای توان رقابت با جنگنده ایتالیایی و آدمیرال فرانسوی را دارد؟ در ادامه متوجه میشوید.
طراحی و استایل ظاهری
از نظر کارشناسان، آلفا قدیمی و حتی کهنه است و با وجود گذشت 7 سال دیگر چنگی به دل نمیزند اما این عقاب ایتالیایی همین حالا هم مد نظر بسیاری از خریداران است. طراحی هیوندای در نسل جدید آی30 سعی کرده کابینی ارگونومیک و ساده اما مدرن و اسپورت بسازد که به نیازهای طیف جوانتر هم پاسخ داده شد گرچه کیفیت مواد بهکار رفته در کابین در حد واندازه بزرگان این کلاس نیست.
در واقع آلفا خاصترین و هیوندای معمولیترین اتومبیل این گروه است ولی اگر دنبال زیباترین مدل در این رده هستید باید سراغ دی اس بروید که به عنان یک هاچبک لوکس دائمادر انظار عمومی جلب توجه میکد. این خودرو یک طراحی گیرا و مملو از جزئیات در بدنه و کابین دارد ضمن اینکه طراحانش سعی کردهاند هم تفاوت و هم اصالت را با هم تلفیق کرده و خودرویی همه پسند بسازند.
کابین به شدت شبیه به کاکپیت جنگنده های شکاری است و اگر عاشق معماری باشید حتی میتوان گفت طراحی چشم نوازی دارد چرا که طراح آن در به کارگیری احجام و خطوط دست و دلباز بوده است و کابین را مملو از جزئیات طراحی کرده است.
وضعیت فنی، سواری و هندلینگ
هر3 خودرو از موتورهای توربو سود میبرند. آلفا سریعترین خودروی این گروه و البته بهترین هندلینگ و دینامیک رانندگی را در کلاس خود دارد. موتور توربوی مولتیجت آلفا یکی از بهترین موتورهای موجود در باازر اروپا است که در دور پایین حجم بالایی از قدرت را نصیب راننده می کند تا این خودرو در زمانی معادل 7 ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد.عملکرد شاسی خودرو هوشمند و مناسب است ضمن اینکه جولیتا ترمزهای قدرتمند و فرمانی دقیقی هم دارد.
دیاس خودروی دیگر این رقابت است که از همان موتور و جعبه دنده پژو 2008 را دارد ولی به دلیل بدنه سنگینتر قادر نیست پا به پای هیوندای و البته آلفا حرکت کند. در عین حال دیاس 5 به لطف گشتاور 240 نیوتون متریکه در دامنه مناسب توزیع میشود از هندلینگ مناسبی برخوردار است و اگر قدرت موتور اندکی بیشتر بود میشدانتظار عملکردی به مراتب بهتری را از این هاچ بک/ سدان فرانسوی انتظار داشت. صدا در اتاق این خودرو چندان به گوش نمیرسد ضمن اینکه صندلیها راحت، شاسی کمی خشک و هماهنگی موتور و گیربکس مناسب است.
در ضمن دیاس5 در سربالایی ها از توان کافی برخوردار بوده و انصافا صدای موتور دلنشین است.آی 30 موتوری 6/1 لیتری و توربو با قدرت 201 اسب بخار و 265 نیوتونمتر گشتاور سود میبرد که از طریق یک جعبهدنده 7سرعته دو کلاچه که نیرو را به چرخهای جلو منتقل میکند، قادر است در زمانی کمتر از 8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد.
این خودرو در مقایسه با نسل قبل بسیار اسپورت و خوشدست به نظر میرسد ولی هنوز هم استانداردهای این کلاس مثل هوندا سیویک، فولکس گلف و اوپل آسترا اندکی فاصله دارد. جدا از عملکرد پایین موترو این هاچ بک متوسط داغ از سواری راحت و سطح رانندگی باثباتی سود میبرد. گیربکس دو کلاچه اتوماتیک این خودرو در کنار امکانات بالا و قیمتی که پایینتر از رقبای همرده است، از جمله ویژگیهای مثبتی است که می توان به آنها اشاره کرد.
گنجایش، کارایی و فضا
نقطه قوت آلفا مصرف پایین سوخت و استهلاک اندکش است گرچه گنجایش صندوق آن کمتر از آی30 است.آی30 نسبت به اتومبیل ایتالیایی این رقابت به لحاظ ابعاد و به لحاظ گنجایش اندکی بزرگتر است گرچه مصرف سوخت بالاتری دارد. طول، عرض و ارتفاع این خودروی کرهای به ترتیب برابر با 4.34، 1.79 و 1.40 متر است. جدیدترین مدل طراحی شده توسط پیتر شرایر آلمانی با باک بنزینی که 70 لیتر گنجایش دارد، در هر صد کیلومتر به طور میانگین 7.5 لیتر بنزین مصرف میکند و به طور متوسط در هر صد کیلومتر 175 گرم دیاکسید کربن تولید میکند.
البته این اتومبیل کرهای بهترین کیفیت دوام و ماندگاری را به اذعان گزارش های موسسات معتبر بین المللی مثل کانسیومر ریپورتز و جی.دی پاور از خود در بازه زمانی 3 تا 5 سال بروز میدهد. فارغ از این موضوع، قطعادیاس بزرگترین اتاق و کابین را دارد. البته نشستن در کابین دیاس به واسطه فرم نزولی بخش عقب آن احساسی مشابه نشستن در یک خودروی کوپه را دارد ولی خب دیاس5 کاملا جادارتر از دو خودروی دیگر بوده و مصرف سوخت بهتری در مقایسه با هیوندای دارد.
ایمنی
هر 3 خودرو با داشتن 6 کیسه هوا از رتبه 5 ستاره در آزمایشهای موسسه معتبر یورو انکپ برخوردار بوده و به اقسامی از سیستمهای ترمز، سامانههای هشداردهنده و دوربین دید عقب مجهز هستند.
سطح تجهیزات
بیشترین سطح تجهیزات در این کلاس متعلق به آلفا رومئو جولیتا است ضمن اینکه سری5 دیاس به لطف بهرهگیری از هدآپ دیسپلی خودروی مدرنی به نظر میرسد وچرم به کار رفته در اتاق هم کیفیت بالایی دارد. هیوندای هم طبق معمول امکانات صوتی، تصویری و هشداردهنده متعددی دارد گرچه این خودرو از نداشتن سیستم ترمز اضطراری، پدال شیفترهای پشت فرمان و چرم مناسب در کابینش رنج میبرد.
نتیجه نهایی
به نظر میرسد آلفا با وجود فاصله قیمتی با دو رقیب دیگر و نیز هندلینگ خوب، ایمنی بالا، مصرف اندک و طراحی خاصش بهترین گزینه برای خرید در این کلاس است. جولیتا سواری دلپذیری دارد و فرم خاص اتاق و بدنهاش کمک میکند تا سالها بتواند به عنوان خودروی اول خانوادههای متمول ایرانی انجام وظیفه کند.
دیاس هم علیرغم ویژگیهای خوبش، از توان کافی برای رضایت عمومی آن هم با قیمتی 300 میلیونی را ندارد. آی30 اما اگر قیمت پایینتر و امکانات بیشتری داشته باشد شانس موفقیت بالایی در این کلاس دارد مخصوصا که خریداران ایرانی به این برند علاقه وافری دارند.