علل ابتلا به سرطان سینه را بشناسید و با این راهها از این بیماری پیشگیری کنید

علل و راههای پیشگیری از سرطان سینه دلایل قطعى و مسلم سرطان سینه ناشناخته است اما تحقیقات نشان مى دهد که با بالا رفتن سن در زنان خطر ابتلا هم بیشتر مى شود

علل و راههای پیشگیری از  سرطان سینه

علل و راههای پیشگیری از سرطان سینه

دلایل قطعى و مسلم سرطان سینه ناشناخته است اما تحقیقات نشان مى دهد که با بالا رفتن سن در زنان خطر ابتلا هم بیشتر مى شود. این بیمارى در زنان کمتر از سى و پنج سال بسیار کم دیده مى شود و بیشتر در زنان بالاى پنجاه سال دیده شده است. علاوه بر این سرطان سینه در زنان سفیدپوست بیشتر از زنان امریکایى، آفریقایى یا آسیایى است.


عوامل ابتلا به سرطان سینه: طبق تحقیقات موسسه ملى سرطان امریکا شرایط زیر خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش مى دهد.


داشتن سابقه خانوادگى
زنانى که مادر یا خواهرشان به ویژه در دوران جوانى سرطان سینه داشته باشند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند.


داشتن سابقه شخصى
زنانى که یکى از سینه هاى شان به سرطان مبتلا بوده است احتمال اینکه سینه دیگرشان نیز مبتلا شود بسیار بالا است. عوامل دیگرى نیز در افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه نقش دارند که عبارتند از:


استروژن بالا
شواهد نشان مى دهد زنانى که مدت طولانى در معرض استروژن قرار مى گیرند (استروژنى که در بدن تولید مى شود یا به عنوان دارو مصرف مى شود و. . . ) احتمال ابتلا به سرطان سینه در آنان بیشتر است. به عنوان مثال زنانى که شروع عادت ماهیانه در آنان در سنین پایین یعنى کمتر از دوازده سالگى بوده است یا زنانى که بعد از سن پنجاه و پنج سالگى یائسه شده اند یا هرگز بچه دار نشده اند یا براى مدت طولانى هورمون DES مصرف کرده اند بیشتر در خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.

همچنین زنانى که استروژن مصنوعى (که از اوایل دهه 1940 تا 1971 جهت جلوگیرى از سقط جنین مصرف مى شد) مصرف کرده اند با خطر ابتلا به سرطان سینه مواجه هستند. زنانى که اولین فرزند خود را بعد از سن سى سالگى به دنیا آورده اند نیز در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند. علاوه بر این سینه هاى بزرگ و سنگین به علت داشتن بافت هاى چربى بسیار زیاد و متراکم تشخیص ناحیه غیرعادى توسط ماموگرافى را براى پزشکان مشکل مى سازد.

علل و راههای پیشگیری از  سرطان سینه


پرتودرمانى
زنانى که قبل از سى سالگى سینه آنان در معرض پرتودرمانى قرار گرفته باشد احتمال ابتلا به سرطان سینه در آنان زیاد است.


الکل
نهایتا عامل آخر الکل است که موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان مى شود. از همه عوامل ابتلا به سرطان سینه نمى توان جلوگیرى کرد اما مى توان برخى از آنها را تعدیل کرد. مثلا اگرچه نمى توان تغییرى در ژن هاى موروثى ایجاد کرد اما مى توان عادات غذا خوردن را تغییر داد.


پیشگیرى از سرطان سینه
راهکارهایى که جهت پیشگیرى از ابتلا به سرطان سینه توصیه مى شود عبارتند از:

علل و راههای پیشگیری از  سرطان سینه


رژیم غذایى
درباره چربى هایى که مصرف مى کنید دقت کنید. قطعا بسیارى از انواع چربى ها سبب افزایش سطح استروژن در بدن مى شود که خود خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش مى دهد. طبق تحقیقاتى که اخیرا در سوئد انجام شده است روغن هاى اشباع نشده مانند روغن زیتون، کانول و اسیدهاى چرب امگا 3 که در ماهى آزاد و ساردین یافت مى شود خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش مى دهد. از خوردن چربى هاى موجود در مارگارین غذاهاى کنسرو شده و اسنک ها خوددارى کنید زیرا این چربى ها خطر ابتلا را افزایش مى دهد.


فیبرها از زیاد شدن سطح استروژن در بدن جلوگیرى مى کنند. انواع لوبیا، برنج سبوس دار (قهوه اى) نان سبوس دار و غلات و بسیارى از میوه ها و سبزیجات منابع غنى فیبرها هستند. میوه و سبزیجات بخورید. سبزیجاتى نظیر کلم بروکلى کلم و گل کلم همگى به آنزیم هاى ضد سرطان در بدن کمک مى کنند. سویا هم مانند فیبر در بدن عمل مى کند. از آرد سویا براى غذاها و شیرینى ها استفاده کنید، دانه هاى سویا بخورید و حتى شیر سویا مصرف کنید.


ورزش
طبق تحقیقات به عمل آمده زنانى که حداقل چهار ساعت در هفته ورزش مى کنند در مقایسه با زنانى که فعالیت بدنى ندارند سى و هفت درصد کمتر به سرطان سینه مبتلا مى شوند. ورزش با سوزاندن کالرى و کاهش چربى تولید استروژن را متوقف مى کند.


توصیه هاى پزشکى
اگر چهل سال یا بیشتر سن دارید حتما سالى یک بار ماموگرافى کنید. ماموگرافى دو تا پنج سال قبل از آنکه بتوان توده اى را در سینه لمس کرد سرطان سینه را شناسایى مى کند. اگر هنوز عادت ماهیانه مى شوید هفت تا ده روز بعد از شروع قاعدگى خودتان سینه هایتان تان را معاینه کنید و اگر دیگر عادت ماهیانه نمى شوید یک روز در ماه را مشخص کرده و هر ماه در آن روز سینه هاى تان را معاینه کنید.


سبک زندگى
تحقیقات نشان داده است که افراد با سابقه خانوادگى سرطان سینه اگر در رژیم غذایى خود 10 واحد یا بیشتر ویتامین E در روز مصرف کنند تا هشتاد درصد خود را در برابر خطر سرطان سینه مصون کرده اند. درباره دوز مصرف ویتامین E با پزشک خود مشورت کنید. نوشیدن مشروبات الکلى سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مى شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر