سید علی ادیانی نماینده قائمشهر، سوادکوه، سوادکوه شمالی، سیمرغ و جویبار در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار الف موضوع اشتغال و بیکاری در کشور، رکود اقتصادی، وضعیت نامناسب صندوق های بازنشسگی در کشور، بلعیده شدن 90 درصد بودجه عمومی در هزینه های جاری کشور و نظام اداری ناکارآمد و کرخت در کشور را از جمله مسائلی دانست که دولت و مجلس باید در تعامل با هم به فکر حل آنها باشند.
وی افزود: ما نمایندگان مجلس در حوزه تقنین و نظارت می توانیم به این پدیده ها اهتمام داشته باشیم مشروط بر اینکه ما نماینده حوزه انتخابیه در مجلس باشیم نه نماینده مجلس در حوزه انتخابیه.
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه برابر قانون اسای خواستگاه آرای نمایندگان یک محدوده جغرافیایی خاص در بخشی از کشور به نام حوزه انتخابیه است، تصریح کرد: درست است که نماینده از مردم حوزه انتخابیه رای می گیرد نه از کل ملت در سراسر کشور، اما برابر قانون اساسی نماینده منتخب حوزه انتخابیه، نماینده کل ملت است و حق دارد در تمام امور داخلی و خارجی مربوط به کشور اظهار نظر کند و در برابر کل ملت مسئول است و رویکرد او نیز باید دفاع از حقوق مردم و منافع ملی باشد.
ادیانی گفت: علاوه بر اینها باید به مجموعه وظایف و تعهداتی در اصل 67 قانون اساسی که با سوگند به خداد دربرابر قرآن، ملتزم به آن شده است پایبندی خود را در حوزه و اختیارات نمایندگی به نمایش بگذارد.
وی افزود: وقتی می گوییم ما نماینده حوزه انتخابیه در مجلس هستیم به این معناست که هر نماینده تمام کارنامه و عملکرد خود را باید در سطح ملی، استانی و حوزه انتخابیه ای رقم بزند.چنین نماینده ای، نماینده حوزه انتخابیه در مجلس است.
نماینده قائمشهر، سوادکوه، سوادکوه شمالی، سیمرغ و جویبار در مجلس تاکید کرد: اما اگر کسی متصف به وصف نماینده مجلس در حوزه انتخابیه باشد، بدین معناست که این نماینده هیچ کارکردی در سطح ملی در حوزه قانونگذاری و اعمال نظارت های قانونی به منظور حسن اجرای قانون نداشته و کارنامه بسیار ضعیف و غیر قابل قبول در مجلس در 2 محور قانونگذاری و نظارت دارد.
ادیانی گفت: چنین نماینده ای در حوزه استانی نیز درخشندگی و کارنامه ای از خود بجا نگذاشته است و حداکثر می توان یک نماینده ضعیف در حوزه انتخابیه آن هم به پرداختن کارهای فرعی غیر مرتبط و بی ارتباط با مفاد اصل 67 قانون اساسی که به آن سوگند خورده است، باشد.
وی اضافه کرد: چنین عملکرد ضعیف توسط هر نماینده در افکار عمومی، خاصیت او را در حد دهیار، بخشدار، رئیس اداره و حداکثر یک فرماندار به حساب می آورد. یعنی مردم کاری که جزو وظایف دهیار، بخشدار یا فرماندار است از نماینده مجلس مطالبه می کنند.
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: در صورتی که یک نماینده مقتدر و با کفایت علاوه بر آنکه در سطح مجلس کارنامه درخشانی دارد، در اسطح استان و حوزه انتخابیه نیز با کارنامه ای که در مجلس به نمایش گذاشته است و با استفاده از کوپن نمایندگی مردم، می تواند ظرفیت های جدیدی را با کمک مدیران ارشد ملی، استانی و شهرستانی به نفع مردم حوزه انتخابیه و استان رقم بزند.
ادیانی افزود: به تحلیل دیگر هر کس در مجلس خوش بدرخشد، فرصت بهتر و امتیازات موثرتری را می تواند از مدیران ملی، استانی به نفع مردم حوزه انتخابیه اخذ نماید. اما نماینده ای که در مجلس ظهور و بروز ندارد قطعا نوع نگاه مدیران ملی و استانی نسبت به او در قیاس با نماینده اثر گذار و اهل نظر متفاوت است.
وی با تقسیم نمایندگان به سه دسته با توجه به کارنامه نمایندگان در ادوار مختلف، گفت: دسته اول نمایندگانی که در سه سطح ملی، استانی و حوزه انتخابیه دارای کارنامه قابل قبولی هستند. دسته دوم نمایندگانی هستند که توان انجام وظایف و اختیارات نمایندگی را در مجلس در حوزه قانون گذاری در صحن علنی و کمیسیونها نداشته و در حوزه انتخابیه دنبال کارهای فرعی، شخصی و غیر مرتبط با اصل وظایف و اختیارات خود مشغول هستند و دسته سوم نه در مجلس آثار وجودی دارند و نه در استان و حوزه انتخابیه عملکرد قابل قبولی دارند.
نماینده قائمشهر، سوادکوه، سوادکوه شمالی، سیمرغ و جویبار در مجلس افزود: اینکه برخی از نمایندگان طراز عملکردشان با طراز نمایندگی مجلس فاصله دارد، بعضا ریشه در اشکالات حاکم بر نظام انتخابات مجلس است. همچنین برخی ناشی از رفتار پوپولیستی استفاده از نقاظ ضعف مردم در مسائل اقتصادی و معیشتی در زمان انتخابات و تبلیغات می باشد.
ادیانی گفت: البته دلیل دیگری هم این است که متاسفانه برخی از رای دهندگان منافع شخصی را بر منافع ملی و منفعت فردی را بر منفعت جمعی و منافع آنی را بر منافع آتی ترجیح می دهند.
وی افزود: علاوه بر اینها می توان ضعف در نظارت بر رفتار کاندیداها و بررسی دقیق سوابق افراد نیز اشاره کرد.