اگر از هر کسی بپرسید خانمها و آقایان در زمینه خرید چه تفاوتهایی با هم دارند، میتوانند مواردی را بگویند، مواردی که شاید برخی از آنها با یافتههای بررسیها و پژوهشها نیز همخوانی داشته باشد. اما برخی نیز چندان با واقعیت سازگار نیست. اگر بخواهیم به چند مورد از این تفاوتها اشارهای داشته باشیم، چه مواردی را میتوانیم برشمریم؟
یکی از مولفهها در هیجانخواهی، داشتن تجربههای حسی جدید است. نمره خانمها در این بخش از آقایان بیشتر است. یعنی خانمها تمایل دارند تا تجربههای حسی جدید داشته باشند و این موضوع به رضایت خاطر آنها منجر میشود. به نظر میرسد گردش در مراکز خرید یکی از مواردی است که میتواند این تجربه حسی جدید و البته رضایتخاطر را برای خانمها تأمین کند. پس تعجبی ندارد که خانمها نسبت به آقایان زمان بیشتری را در مراکز خرید سپری کنند. البته تصور نکنید که این مساله گردش در مراکز خرید محدود به ایران است. در سایر کشورها نیز زمانی که خانمها در بازار صرف میکنند، بیشتر از آقایان است.
نظرسنجیها و بررسیها در سایر کشورها نشان داده است که خانمها تمایل کمتری به خرید چیزهایی که آزمایش خود را پس ندادهاند، دارند اما در عوض بیشتر پیش میآید که آقایان چیزی بخرند که اطلاعی در مورد آن ندارند.
هرچند آقایان شکایت دارند که خانمها کمتر اهل پسانداز هستند، اما در واقعیت و با توجه به نتایج بررسیها مشخص شده است که اگر قرار به پسانداز باشد و خانمها بخواهند همکاری کنند، میتوانند از خریدهایشان بگذرند و همکاری خوبی برای پسانداز کردن داشته باشند.
بررسیای که در سال 2002 انجام شده است، نشان داده که سبک خرید خانمها و آقایان تفاوتهایی اساسی دارد. خانمها معمولا با سرعت کمتری خرید میکنند، دقتشان بیشتر است و البته کالاهای خریداری شده توسط آنها ارزانتر است اما در عوض آقایان سرعت بیشتری در زمان خرید داشته و دقتشان کمتر است و البته کالاهای گرانتری نیز میخرند. میبینید که بهرغم اینکه اسم خانمها در خرج کردن بد رفته اما اگر آقایان بازار بروند، میتوانند از خانمها جلو بزنند.
پژوهش خانم غفاری در سال 2009 نشان میدهد که در روشهای خرید جدید در ایران، این آقایان هستند که گوی سبقت را از خانمها ربودهاند. غالب خریداران اینترنتی در ایران را آقایان جوان با تحصیلات دانشگاهی تشکیل میدهند.
طبقنظر بازاریابها و البته متخصصان امر تبلیغات، خانمها انگیزه و تمایل بیشتری برای خرید داشته و اصولا سرمایهگذاری بیشتری برای تأثیرگذاری روی آنها صورت میگیرد.
یک قدم از تفاوت تا اختلاف
با وجود این تفاوتها البته تعجبی ندارد که در ایام نزدیک عید اختلافات بین همسران نیز در این مورد تشدید شود. در چند حوزه معمولا اختلافات شدت میگیرد. مواردی که برای بسیاری از همسران آشناست:
– اختلافنظر در مورد میزان خرید و یا قیمت کالاهای خریداری شده.
– اختلافنظر در مورد میزان وقتی که قرار است برای خرید صرف شود.
– توجه به محدودیتهای مالی خانواده و برنامهریزیهای بلندمدت
– اختلافسلیقه در مورد خریدها
مدیریت تفاوتها و اختلافات
حالا با این اختلافات چه میتوان کرد که در روزهای پایانی سال، اختلاف و دعوا اوقات ما را تلخ نکند؟
- اول از همه یادتان باشد هر اختلافنظری را در مرحله اول به عنوان یک مسئله در نظر داشته و از مهارت حل مسئله برای رفع آن میتوانید استفاده کنید. طرز فکر هرکدام از ما در رابطه با لزوم خرید با دیگری متفاوت است. البته هیچکدام از ما توانایی ذهنخوانی ندارد، پس بهتر است در مورد تصورات خود با همسرمان صحبت کنیم تا بتوانیم به جمعبندی مناسبی در این مورد برسیم.
- واقعیت این است که چشم و همچشمی بلایی است که میتواند اوقات لذتبخش ما را به شدت خراب کند. کسانی که اعتماد بهنفس کمتری دارند، بیشتر درگیر این مسئله میشوند. به جای خرجکردن پول برای خریدهای بیجا، شاید بهتر باشد آن را صرف مراجعه به متخصص برای حل مسائلی از این دست کنید.
- برای داشتن برنامهریزی مالی درست و درنظر گرفتن آینده لازم است مهارتهایی را کسب کنید.
- درست است که تفاوتهایی در سبک خرید خانمها و آقایان وجود دارد، اما به این معنی نیست که این تفاوتها را نمیشود کم کرد و یا اینکه این تفاوتها باید همیشه منبع استرس و فشار باشند. شما میتوانید هم این تفاوتها را کم کنید و هم البته از آنها برای نشاندادن علاقه خود به همسرتان استفاده کنید.
- گاهی اوقات اگر کمی دقیق شویم، میبینیم که بیشتر دلخوریها و بداخلاقیهای ما بر سر میزان کمی پول و خرجکردن یا نکردن آن بوده است. در این مواقع بد نیست از خود سؤال کنیم که ارزش آرامش ما و همسرمان به چه میزان است، آیا ارزش دارد بهخاطر این میزان پول اینقدر دلخوری ایجاد کنیم؟
- نتایج خریدنکردن برخی اقلام و یا خریدی متفاوت با سلیقه خود را بیش از اندازه ارزیابی نکنید. قطعا اگر کمی بگذرد خودتان نیز میبینید که کمتر مهمانی متوجه میشود که شما سوهان عسلی نداشتهاید و یا شیرینی خریداری شده با سلیقه شخص شما جور نبوده است.