۲۵ مجموعه فیلم موفق تاریخ ـ قسمت اول

همه می‌دانند که فیلم‌ها فروش می‌کنند، اما آیا می‌دانستید که کدام مجموعه فیلم‌ها بیشترین درآمد را از محل فروش داشته‌اند؟ در ادامه ۲۵ مجموعه فیلم موفق، از «هری پاتر» Harry Potter گرفته تا دنیای سینمایی مارول MCU، را معرفی کرده‌ایم

همه می‌دانند که فیلم‌ها فروش می‌کنند، اما آیا می‌دانستید که کدام مجموعه فیلم‌ها بیشترین درآمد را از محل فروش داشته‌اند؟ در ادامه 25 مجموعه فیلم موفق، از «هری پاتر» Harry Potter گرفته تا دنیای سینمایی مارول MCU، را معرفی کرده‌ایم. این مجموعه فیلم‌ها میلیون‌ها دلار فروش داشته‌اند، و در مجموع با میلیاردها دلار فروش سینمایی طرف‌اید، که فروش بلوری و غیره هم در میان آن‌ها یافت می‌شود.

25. «ماداگاسکار» Madagascarشامل: «ماداگاسکار» Madagascar، «ماداگاسکار 2: فرار به آفریقا» Madagascar: Escape 2 Africa، «ماداگاسکار 3: تحت تعقیب‌ترین‌های اروپا» Madagascar 3: Europe’s Most Wanted، «پنگوئن‌های ماداگاسکار» Penguins of Madagascar، «ماداگاسکار 4» Madagascar 4.
درآمد تا به حال: 2،270،648،592 دلار
رمز موفقیت: یک زرافه، یک شیر، یک اسب آبی و یک گورخر معمولا با هم دوست نمی‌شوند، در باغ وحش از هم جدا نگه داشته می‌شوند. در حیات وحش هم ملاقات آن‌ها برای شام خواهد بود که معمولا پایان رابطه‌شان است. این مجموعه فیلم با معرفی دنیای وحش خارج از قفس‌شان به آن‌ها، توسعه پیدا کرد.

24. «سوپرمن» Supermanشامل: «سوپرمن» Superman، «سوپرمن 1» Superman I، «سوپرمن 2» Superman II، «سوپرمن 3» Superman III، «سوپرمن 4: در جستجوی صلح» Superman IV: The Quest for Peace، «بازگشت سوپرمن» Superman Returns، «مرد پولادین» Man of Steel، «بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت» Batman v Superman: Dawn of Justice
درآمد تا به حال: 2،389،808،930 دلار
رمز موفقیت: شاید یکی از پابرجاترین مجموعه فیلم‌ها در این لیست، مجموعه فیلم سوپر من باشد، که مانند ستاره‌ی اصلی‌اش نابودی‌ناپذیر است. قسمت‌های خوب این مجموعه فیلم شامل دو فیلم اصلی کریستوفر ریوز Christopher Reeves و تمام بخش‌های «بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت» Batman v Superman: Dawn of Justice است. باقی قسمت‌ها پراکنده‌تر و شلوغ‌تر از تلاش سوپرمن 3 برای ساختن کریپتونایت خودش است.

23. «آیرون‌من» Iron Manشامل: «آیرون‌من» Iron Man، «آیرون‌من 2» Iron Man 2، «آیرون‌من 3» Iron Man 3
درآمد تا به حال: 2،421،720،208 دلار
رمز موفقیت: آیرون‌من نه تنها فیلمی بود که مجموعه فیلم بسیار موفق «آیرون‌من» Iron Man را کلید زد، بلکه آغاز کننده‌ی دنیای سینمایی مارول MCU هم بود، که وقتی به آن فکر کنید بسیار تحسین‌برانگیز است. این مجموعه فیلم با بازی رابرت داونی جونیور Robert Downey Jr. و بر اساس کتاب کمیک ساخته شد و کسی فکر نمی‌کرد موفق‌ شود، در حالی‌که اولین قسمت «آیرون‌من» Iron Man نمونه‌ای از بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی سینماست و راه را برای فیلم‌های مشابه پس از خود گشود.

22. «سه‌گانه‌ی شوالیه‌ی تاریکی» The Dark Knight Trilogyشامل: «بتمن آغاز می‌کند» Batman Begins، «شوالیه‌ی تاریکی» The Dark Knight، «شوالیه‌ی تاریکی بر می‌خیزد» The Dark Knight Rises.
درآمد تا به حال: 2،445،202،439 دلار
رمز موفقیت: دنیا در تب و تاب دنیای ابرقهرمانی کریستوفر نولان Christopher Nolan در سال 2005 بود وقتی که «بتمن آغاز می‌کند» Batman Begins اکران شده بود. برداشت نولان از سلحشور شنل پوش قهرمانی بود که هم مردم نیاز داشتند و هم شایسته‌ی آن بودند، و مردم هم پاسخی متناسب به آن دادند.

21. «آواتار» Avatarشامل: «آواتار» Avatar.
درآمد تا به حال: 2،738،918،982 دلار
رمز موفقیت: به لحاظ فنی این هنوز یک مجموعه فیلم نیست اما اولین فیلم جیمز کمرون James Cameron از این مجموعه چنان موفق بوده‌ است که به طرز قابل احترامی با چندین مجموعه فیلم دیگر به رقابت بپردازد. دلیل آن محبوبیت زیاد این مجموعه، جلوه‌های بصری دیجیتالی که در زمان خود پیشتاز بود و همچنین تمرکز سنگینی بر سه بعدی بودن، است.

20. «ماموریت غیر ممکن» Mission: Impossibleشامل: «ماموریت غیر ممکن» Mission: Impossible، «ماموریت غیر ممکن 2» Mission: Impossible II، «ماموریت غیر ممکن 3» Mission: Impossible III، «ماموریت غیر ممکن: پروتکل شبح» Mission: Impossible Ghost Protocol، «ملت یاغی» Rogue Nation.
درآمد تا به حال: 2،800،369،451 دلار
رمز موفقیت: کارگردان‌های مختلفی با سبک‌های به شدت متفاوت، تغییراتی در تم افسانه‌ای لالو شریفین Lalo Schrifin و دومین قسمت آن که می‌توانست پایان این مجموعه فیلم باشد، موانع بر سر راه بودند. اما با وجود تمام آن‌ها «ماموریت غیر ممکن» Mission: Impossible در سلامت کامل است، و تمام این‌ها به لطف تام کروز Tom Cruise است؛ کسی که همچنان یکی از سودآورترین ستاره‌هایی است که می‌تواند در فیلم‌ها ظاهر شود.

19. «هابیت» The Hobbitشامل: «یک سفر غیرمنتظره» An Unexpected Journey، «تباهی اسماگ» The Desolation of Smaug، و «نبرد پنج سپاه» The Battle of the Five Armies.
درآمد تا به حال: 2،932،490،211 دلار
رمز موفقیت: «هابیت» The Hobbit هرگز قرار نبود بهتر از «ارباب حلقه‌ها» Lord of the Rings باشد. این یک کتاب خوب است که در سه فیلم پر چالش روایت می‌شود، و هرگز به اندازه‌ی خواهر بزرگ‌تر خود («ارباب حلقه‌ها» Lord of the Rings) فکرشده و ظریف نیست و زمان برایش صرف نشده است. با این وجود، لحظات بزرگی هم در این میان وجود دارد که با وجود گروه بازیگری شامل تمام بازیگران عالی و عجیب و غریب انگلیسی که در قید حیات هستند، ناب‌تر و تماشایی‌تر شده است.

18. «عطش مبارزه» The Hunger Gamesشامل: «عطش مبارزه» The Hunger Games، «عطش مبارزه: اشتعال» The Hunger Games: Catching Fire، «زاغ مقلد بخش 1» Mockingjay Part 1، و «زاغ مقلد بخش 2» Mockingjay Part 2.
درآمد تا به حال: 2،959،967،141 دلار
رمز موفقیت: با در نظر گرفتن این‌که اولین کتاب آن در سال 2008 منتشر شد، قابل تامل است که چگونه «عطش مبارزه» The Hunger Games با چنین سرعتی تبدیل به یک مجموعه فیلم داغ جهانی شد. و یا شاید چندان هم تعجب برانگیز نباشد، چرا که ستاره‌ی بزرگی چون جنیفر لارنس Jennifer Lawrence که نقش کتنیس Katniss را آن‌قدر برجسته و گیرا بازی می‌کند.

شامل: «عصر یخ‌بندان» Ice Age، «عصر یخ‌بندان: ذوب» Ice Age: The Meltdown، «عصر یخ‌بندان: ظهور دایناسورها» Ice Age: Dawn of the Dinosaurs، «عصر یخ‌بندان: رانش قاره‌ای» Ice Age: Continental Drift، و «عصر یخ‌بندان: دوره‌ی برخورد» Ice Age: Collision Course17. «عصر یخ‌بندان» Ice Ageدرآمد تا به حال: 3،181،324،256 دلار
رمز موفقیت: این مجموعه فیلم انیمیشنی گرم (اما در اصل یخ‌بندان) با رویکردی مشابه «زندگی پی» Life Of Pi تلاش در ساختن گروهی عجیب و نامتعارف از حیوانات دارد و آن‌ها را راهی ماجراجویی‌های مختلف در حیات وحش می‌کند. در شرایط زیر صفر درجه، سید Sid تنبل و منی Manny ماموت که زوج عجیب و غریبی را تشکیل می‌دهند، با همراهی دیه‌گو Diego، دلیل اصلی این‌که بسیاری از کودکان می‌دانند چاقودندان چه جانوری است، به ماجراجویی می‌پردازند.

16. «گرگ و میش» The Twilight Sagaشامل: «گرگ و میش» The Twilight Saga، «ماه نو» New Moon، «کسوف» Eclipse، «سپیده‌دم قسمت اول» Breaking Dawn Part 1، «سپیده‌دم قسمت دوم» Breaking Dawn Part 2.
درآمد تا به حال: 3،317،470،739 دلار
رمز موفقیت: نویسنده‌ی کتاب‌های کمیک در وب، متیو اینمان Matthew Inman معتقد است موفقیت «گرگ و میش» The Twilight Saga را می‌توان به معادله‌ی ساده‌ی زیر سرشکن کرد:
موجودات افسانه‌ای + دختران 13 ساله (یا زنان بزرگ‌سالی که هنوز مانند دختران 13 ساله فکر می‌کنند) = فروش
اما در حالی‌که کتاب‌های استفانی میرز Stephenie Meyers و مجموعه فیلم بسیار موفق سامیت اینترتینمنت Summit Entertainment مناسب هر سلیقه‌ای نیست، چیزی به نمایش می‌گذارند این است که زنان جوان به دنبال مجموعه فیلمی هستند که درباره‌ی انان، و نه پسران نوجوان، باشد.

15. «شرک» Shrekشامل: «شرک» Shrek، «شرک 2» Shrek 2، «شرک سوم» Shrek The Third، «شرک برای همیشه» Shrek Forever After، «گربه چکمه‌پوش» Puss In Boots
درآمد تا به حال: 3،547،384،012 دلار
رمز موفقیت: در ابتدا «شرک» Shrek یک همسایه‌ی بدعنق بود که غریبه‌ها را با داد و هوار از جلوی خانه‌اش می‌راند. و البته او یک غول سبز بود که موجوداتی که به خانه‌اش می‌آمدند او را اذیت می‌کردند. پس از پا گذاشتن در یک ماجراجویی با یک الاغ سخن‌گو دنیای شرک وسعت یافت و به سبک افسانه‌ها ادامه پیدا کرد.

14. «پارک ژوراسیک» Jurassic Parkشامل: «پارک ژوراسیک» Jurassic Park، «دنیای گمشده» The Lost World، «پارک ژوراسیک 3» Jurassic Park 3، و «دنیای ژوراسیک» Jurassic World
درآمد تا به حال: 3،694،922،176 دلار
رمز موفقیت: رمان اصلی مایکل کرایتون Michael Crichton هیجان‌انگیز و هوشمندانه بود و استیون اسپیلبرگ Steven Spielberg بهترین کارگردان برای ترکیب جلوه‌های بصری و تجربه‌ی احساسی مخاطب در ماجراهای جزیره‌ی Isla Nublar بود. اما آن‌چه که باعث ارتباط این مجموعه فیلم بزرگ و موفق با مخاطبان از جای جای دنیا و تداوم قسمت‌های بعدی این مجموعه شد، غافل‌گیری با ارائه‌ی مفهومی جدید بود.

13. «من نفرت‌انگیز» Despicable Meشامل: «من نفرت‌انگیز» Despicable Me، «من نفرت‌انگیز 2» Despicable Me 2، «من نفرت‌انگیز 3» Despicable Me 3، و «مینیون‌ها» Minions.
درآمد تا به حال: 3،720،646،356 دلار
رمز موفقیت: پاسخ ساده به چیستی رمز موفقیت این مجموعه فیلم «مینیون‌ها» هستند، با وجودی که این موضوع از اعتبار فیلم‌ها ممکن است بکاهد. مطمئنا کمک‌کننده‌های کوچک زرد تعدادی از خنده‌دارترین لحظات این مجموعه فیلم را رقم می‌زنند، اما داستان گرو Gru حتی بدون وجود کمک آن‌ها هم خنده‌دار است.
همچنین بخوانید:
فیلم‌هایی که بچه‌های دهه 1990 بدون آن‌ نمی‌توانند زندگی کنند

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر