انتشار ویژه‌نامه نوروزی «سینما و ادبیات»

شصت و ششمین شماره مجله «سینما و ادبیات» ویژه نوروز منتشر شد.

انتشار ویژه‌نامه نوروزی «سینما و ادبیات»

به گزارش ایسنا، در بخش سینمای جهان این شماره از «سینما و ادبیات»  برگزیده و فیلم‌های مهم استیون اسپیلبرگ کارگردان آمریکایی و مولفه‌های سینمایی‌اش مورد بررسی قرار گرفته است. در مقاله‌ای با عنوان «فهرست شیندلر: چرا اسپیلبرگ و آشویتس در صدر فهرست‌اند» با  ترجمه صالح نجفی در همین بخش مقایسه‌ای در مورد بازنمایی هولوکاست در سینمای گدار و اسپیلبرگ صورت گرفته است.  در بخش «فیلم‌ها و احساس‌ها» هم پرونده‌ای برای بزرگداشت رابین وود - منتقد و از بنیانگذاران مطالعات فیلم - تدارک دیده شده است.

بخش هنر و سیاست، «جان پیلجر» مستندساز و خبرنگار استرالیایی را  سوژه خود کرده است. پلیجر با حدود 60 فیلم مستند خبری یکی از نماینده‌های جریان «مستندسازی مولف‌محور» بوده است.

بخش‌ فیوژن خون‌آشام‌ها را از چشم دوربین سینما  بررسی کرده و در سیر استحاله خون‌آشام‌ها در آثار ادبی و هنری بر «نوسفراتو: شبح شب» ساخته ورنر هرتسوگ و «خون ‌آشام» اثر تئودور درایر متمرکز شده است.

«چالش‌های سرمایه‌گذاری در سینمای ایران» محور بخش سینمای ایران است؛ یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در جریان تولید فیلم تأثیر مهم و غیرقابل انکاری دارد. جریان‌های مختلف سرمایه‌گذاری و تهیه‌کنندگان اصلی و فرعی سینمای ایران در میزگرد منیژه حکمت، هارون یشایایی، سیدضیاء هاشمی، محمدهادی کریمی و جواد طوسی در گفت‌وگوهای جداگانه‌ای با علیرضا رئیسیان، سیدجمال ساداتیان، مجید برزگر و علیرضا تابش بررسی شده است.

 «حد نوآوری در ادبیات تا کجاست؟ یافتن راه‌های بکر در روایت اصولا از چه طریقی ممکن است. اصلا نوآوری چیست و تا کجا باید نوآور  بود» در بخش نقد و بررسی ادبیات عنوان شده است. پاسخ‌ این سوالات در میزگرد حسین پاینده، فرشته احمدی، مهدی یزدانی خرم و محمدرضا گودرزی و مقالات احمد اخوت،  محمود حدادی، محمود حسینی‌زاد، رضا عامری و محمدرضا کاتب داده شده است.

بخش هیروگلیف این شماره به موضوع «شعرِ سینما» پرداخته و این وضعیت را در سینمای نصیب نصیبی پیگیری کرده است. درباره این موضوع در میزگردی با حضور محمدرضا اصلانی، هوشیار انصاری‌فر، پوریا رفویی و شهناز صاحبی (همسر مرحوم نصیبی) بحث شده است.

همچنین مجله «سینما و ادبیات» پرونده مفصلی در مورد کتاب و مجموعه تلویزیونی «دایی‌جان ناپلئون» نوشته ایرج پزشکزاد دارد. این کتاب و مجموعه تلویزیونی در میزگردی با حضور امید روحانی، علیرضا زرین‌دست، محمد شهبا، محمدحسن شهسواری، و مقالات فرخنده آقایی، احمد ابومحبوب، رضیه انصاری، عباس بهارلو، امیر بهاری، ناصر زراعتی، سیروس علی‌نژاد، کاوه فولادی‌نسب و شیوا مقانلو و گفت‌گویی با سرور کسمایی بررسی شده است. نسخه کامل «دایی جان‌ناپلئون» پس از 37 سال در انتشارات فرهنگ معاصر به چاپ رسیده است.

 در بخش نقد هنر «بازنمایی امر عمومی؛ شادی و اندوه» در گفت‌وگو با فرشید آذرنگ و مقاله‌ای با همین مضمون از مجید اخگر  منتشر شده است.

همچنین گفت‌وگویی با شهیار قنبری در پی انتشار سه کتاب از او در ایران انجام شده است. گفت‌وگو با جواد عزتی نیز از دیگر بخش‌های این مجله است.

شماره شصت و شم مجله «سینما و ادبیات» با مدیرمسئولی همایون خسروی دهکردی و سردبیری نیلوفر نیاورانی در 315 صفحه با قیمت 15 هزار تومان منتشر شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر