ماهان شبکه ایرانیان

آسیب‌شناسی بودجه فرهنگی و اجتماعی تهران

بر اساس قانون، شهرداری‌ها موظفند بودجه پیشنهادی هر سال را در پایان دی‌ماه سال قبل در چارچوب لایحه به شوراهای اسلامی شهرها ارائه کنند و شوراها نیز یک ‌ماه فرصت دارند که بودجه را بررسی کنند و به تصویب برسانند.

به گزارش ایسنا، محمدجواد حق‌شناس عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه یادداشت خود در شماره امروز روزنامه «همشهری» نوشت: با توجه به رویکرد انتقادی جریان اصلاحات به مدیریت کالبدمحور شهر تهران در سالیان اخیر و تأکید بر این مسئله که شهرداری تهران نتوانسته میان توسعه کالبدی و فرهنگی شهر، توازن لازم را ایجاد کند، با تغییر بدنه مدیریتی شهرداری از نیمه دوم سال 96 به بعد، انتظار این بود که تصمیم‌گیری درباره بودجه حوزه فرهنگی و اجتماعی سال97 یکی از مصادیق تغییر در رویکردهای تصمیم‌گیران جدید مدیریت شهری تهران در قیاس با مدیران گذشته باشد اما باید گفت شوربختانه این انتظار آنگونه که باید و شاید، در لایحه پیشنهادی شهرداری تهران محقق نشد.

اگرچه رویکرد کلی بودجه سال ٩٧ انقباضی بود و حجم بودجه پیشنهادی 97 نسبت به سال 96 حدود 2 درصد کاهش نشان می‌داد اما این کاهش در حوزه‌های مأموریتی شهرداری تهران به ‌صورت متوازن در لایحه پیشنهادی مورد توجه قرار نگرفت.

در حالی‌که حوزه‌های مأموریتی مانند «شهرسازی و معماری» و «ایمنی و مدیریت بحران» به‌ ترتیب 29 و 5 درصد افزایش بودجه نسبت به سال 96 را در لایحه 97 به‌خود می‌دیدند، در این لایحه، بودجه حوزه حمل‌ونقل و ترافیک 7 درصد، خدمات شهری 10 درصد و فرهنگی و اجتماعی 24 درصد نسبت به میزان مصوب آنها در سال 96 کاهش یافته بود.

کاهش 24 درصدی بودجه حوزه فرهنگی و اجتماعی در لایحه شهرداری تهران (به میزان 350 میلیارد تومان) ناشی از 2 علت اساسی بود. علت نخست، بلاتکلیفی و ناپایداری ساختار مدیریتی در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در ماه‌های اخیر بوده است. این مسئله باعث شد تا در موعد تنظیم لایحه بودجه، حوزه فرهنگی و اجتماعی از توان چانه‌زنی برای افزایش یا دست‌کم حفظ بودجه این حوزه به میزان سال96 برخوردار نباشد. علت دوم نیز به رویکرد معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران که متولی اصلی تنظیم لایحه بوده است بازمی‌گشت.  متأسفانه در این معاونت شهرداری تهران، عزم و اراده‌ای برای تغییر نگاه مدیریت شهری به حوزه فرهنگی و اجتماعی وجود نداشت و همین امر باعث شد که این حوزه مهم و راهبردی، در لایحه پیشنهادی بودجه سال97 شهرداری تهران با آسیب جدی روبه‌رو شود.

در شورا نیز اگرچه این مطالب و حقی که از حوزه فرهنگی و اجتماعی تضییع شده برای همکاران به‌ طور مفصل توضیح داده شد اما کمیسیون تلفیق، با افزایش بودجه فرهنگی و اجتماعی کمتر همکاری کرد و مقرر شد که هر حوزه مأموریتی در سقفی که در لایحه شهرداری آمده باقی بماند و صرفا اختیار داشته باشد که بودجه پیشنهادی را در ردیف‌های مربوط به ‌خود، جابه‌جا کند. اگرچه مطلوب آن بود که کاهش غیرکارشناسانه بودجه فرهنگی و اجتماعی، در ردیف‌های اعتباری این حوزه مأموریتی جبران شود، متأسفانه مورد وفاق اعضای شورا قرار نگرفت.

 با این حال و با ابتکار کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا، پیشنهادی برای افزودن یک تبصره به بودجه ارائه شد؛ مبنی بر اینکه شهرداری تهران موظف است در راستای ارتقای سطح فرهنگ شهروندی و ارتقای سطح فرهنگ‌پذیری شهروندان در قالب دستورالعمل مشخصی که تا پایان اردیبهشت97 به تأیید کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و تصویب شورای اسلامی شهر تهران می‌رسد، 5/ 3 درصد از اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای معاونت‌ها، مؤسسات، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری را در چارچوب وظایف هر یک از واحدهای مذکور، در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری مرتبط هزینه کند؛ پیشنهادی که می‌تواند نشان از تغییر رویکرد مدیریت شهری در حوزه فرهنگی و اجتماعی برای سال آینده داشته باشد. این پیشنهاد که با موافقت شورا به تصویب رسید، یک دستاورد مطلوب و فرصتی بزرگ برای حوزه فرهنگی و اجتماعی شهر تهران در سال آینده است. مطابق با تخمینی که صورت گرفته، 5/3درصد از اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای شهرداری تهران در سال97، رقمی بالغ بر 260میلیارد تومان خواهد بود.

در یادداشت بعدی، به تغییرات محتوایی بودجه حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در سال آینده که توسط کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر، اعمال و در صحن شورا تصویب شده است خواهم پرداخت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان