ماهان شبکه ایرانیان

تفسیر آیات در آینه روایات

«هر رمضان الذی أنزل فیه القرآن» سوره بقره آیه ۱۸۵ حفص بن غیاث گوید: از حضرت صادق علیه السلام درباره گفتار خدای عز و جل پرسیدم که می فرماید: «شهر رمضان الذی أنزل فیه القرآن * ماه رمضان که فرود آمد در آن قرآن»

تفسیر آیات در آینه روایات
«هر رمضان الذی أنزل فیه القرآن»
سوره بقره آیه 185
حفص بن غیاث گوید: از حضرت صادق علیه السلام درباره گفتار خدای عز و جل پرسیدم که می فرماید: «شهر رمضان الذی أنزل فیه القرآن * ماه رمضان که فرود آمد در آن قرآن». با این که قرآن از اول تا آخر در ظرف مدت بیست سال نازل شده؟ حضرت صادق علیه السلام فرمود: «همه قرآن یک جا در ماه رمضان به بیت المعمور نازل شده، سپس در طول بیست سال تدریجاً نازل شد، سپس فرمود: پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود: صحف ابراهیم در شب اول ماه رمضان نازل شد، وتورات در شب
ششم ماه رمضان نازل شده و تورات در شب ششم ماه رمضان نازل شده و انجیل در شب سیزدهم نازل شد و زبور در شب هیجدهم ماه رمضان و قرآن در بیست و سوم ماه رمضان نازل شده است».اصول کافی-ترجمه مصطفوی ج 4 ص :437
«أحل لکم لیلة الصیام»سوره بقره آیه 187
امام صادق علیه السلام فرمود: «خوردن غذا و مباشرت در شب ماه رمضان پس از خواب حرام بود یعنی هر کس نماز عشاء را بخواند و می خوابید و افطار بر او حرام بود و مردی از اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله به نام خوات بن جبیر برادر عبدالله بن جبیر بود و عبدالله بن جبیر کسی بود که رسول خدا صلی الله علیه و آله در جنگ احد او را سرپرست پنجاه تیرانداز در دهانه دره قرار داده بود که یارانش از او جدا شدند و فقط دوازده مرد باقی ماندند که در ابتدای دره کشته شدند و بردارش همین خوات بن جبیر است که پیرمردی ضعیف بود وقتی روزه دار بود خانواده اش در آوردن خوراکی تأخیر کرد و او قبل از افطار خوابید وقتی بیدار شد به خانواده اش گفت: امشب غذا خوردن برایم حرام شده چون صبح شد مشغول کندن خندق بود.(هنگام جنگ احزاب)که بیهوش شد، رسول خدا صلی الله علیه وآله او را دید و بر او ترحم نمود و نیز گروهی از جوانان بودند که فرمان عدم مباشرت در ماه رمضان را مخفیانه عصیان کردند. پس خداوند این آیه را نازل فرمود: «احل لکم لیلة الصیام...» و خوردن غذا مباشرت از اذان مغرب تا اذان صبح حلال اعلام شد».تفسیر قمی ج1ص:66
ذلک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین. الذین یؤمنون بالغیب و یقیمون الصلاه و مما رزقناهم ینفقون».سوره بقره آیات 2و3
از یحیی بن ابوالقاسم روایت شده که گفت:تفسیر «الم.ذلک الکتاب لا ریب فیه هدی المتقین الذین یؤمنون بالغیب» را از حضرت صادق علیه السلام پرسیدم فرمود: «متقین» در این آیه شیعیان علی علیه السلام هستند و «غیب» حجت غایب می باشد. دلیل این معنی آیه «فقل إنما الغیب لله فانتظروا إنی معکم من المنتظرین*ای پیغمبر بگو غیب مال خداست، پس منتظر باشید که من نیز با شما از منتظران هستم.» سوره یونس آیه 20 است.مهدی موعود، ترجمه جلد سیزدهم بحار متن 258 باب پنجم
توجه: در آیه 20 سوره یونس غیب با انتظار گره خوردن که به این وسیله غیب آشکار خواهد شد و لذا امام صادق علیه السلام، غیب در آیه 3 بقره را به امام زمان ارواحناله الفداء تعبیر کرده اند.
«فقل إنما الغیب لله فانتظروا إنی معکم من المنتظرین»سوره یونس آیه 20
بزنطی از امام هشتم علیه السلام نقل می کند که ایشان فرمود: «چقدر نیکو است صبر کردن و انتظار فرج! آیا نشنیده ای قول خداوند متعال را که می فرماید: «و ارتقبوا إنی معکم رقیب* مواظب باشید که به تحقیق من با شما مواظب هستم» سوره رعد آیه 93 و می فرماید فانتظروا إنی معکم من المنتظرین* و منتظر باشیدکه به تحقیق من با شما از منتظرانم». یونس آیه 20 پس بر شما باد به صبر و بردباری و گشایش و فرج، همیشه در صورت ناامیدی پیش آید و گذشتگان بردباری و صبرشان از شما بیشتر بود».تفسیر نورالثقلین،ج 2،ص:297
منبع: ماهنامه قرآنی نسیم وحی
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان