پس از آنکه در سال گذشته، بازی پرحاشیه «Clash of Clans» بهعنوان پدیده سال انتخاب شد و تحت پژوهش قرار گرفت، این بار مرکز تحقیقات بازیهای دیجیتال (دایرِک) سراغ بازی ایرانی «Quiz of Kings» رفته است.
بازی موبایلی کوییز که مبتنیبر آموزش مطالب عمومی به بازیکنان و ایجاد فضای رقابت بر این اساس است، توانست در سال 95 با رشد 1683 درصدی در تعداد دستگاههای فعال خود، به یکی از پرکاربرترین بازیهای ایرانی تبدیل شود و در لیگ بازیهای رایانهای ایران در سال 2017، عنوان پرمخاطبترین بازی مسابقات را به دست آورد. به همین جهت دایرِک این بازی موفق ایرانی را به عنوان پدیده سال96 انتخاب و گزارش مشروحی را درباره دامنه نفوذ این بازی تدوین کرده است.
11 میلیون کاربر و 8 میلیون دستگاه فعال
براساس دادههای ثبت شده در این گزارش از ابتدای پاییز 94 تا انتهای پاییز 96 آمار دستگاههای فعال استفادهکننده از بازی «کوئیز آو کینگز» به مرز 8 میلیون و 850 هزار و 269 دستگاه رسیده است. تعداد حسابهای کاربری (User ID) ساخته شده برای این بازی در این بازه زمانی هم 11 میلیون و 133 هزار و 884 عدد بوده که علت این اختلاف، ثبت چند حساب کاربری روی یک دستگاه و یا تولید حسابهای کاربری تقلبی در ابتدای انتشار بازی است.
به صورت میانگین 1 میلیون و 4 هزار و 411 دستگاه فعال ماهیانه (Monthly Active Device) برای بازی وجود داشته است. این معیار به معنای تعداد دستگاههای منحصربهفردی است که در یک بازه یک ماهه وارد بازی میشوند.
به صورت میانگین 229 هزار و 484 دستگاه فعال روزانه (Daily Active Device) برای بازی وجود داشته است. این معیار به معنای تعداد دستگاههای منحصربهفردی است که در یک بازه یک روزه وارد بازی میشوند. براساس همین آمار هم زمان صرف شده (Time Spent) برای بازی کوییز، در مجموع 7 میلیارد و 716 میلیون و 922 هزار و 434 دقیقه محاسبه شده است.
در مجموع 2 میلیارد و 366 میلیون و 141 هزار و 127 دست (Session) کوییز در این بازه زمانی یکساله بازی شده که در اینجا منظور از دست، تعداد دفعات ورود به بازی است و نباید با هر دست مسابقه که داخل بازی انجام میشود اشتباه گرفته شود.
به طور متوسط، هر دستگاه فعال روزانه، نزدیک به 12 دست کوییز در هر روز بازی کرده و ماهیت نوبتی (Turn- based) بودن بازی کوییز، عامل تعیین این تعداد دستها در روز است؛ برهمین مبنا هم به طور متوسط طول هر دست (Session Length)، 196 ثانیه برآورد شده است.
براساس گزارش تهیهشده از سوی مرکز دایرک، بیش از 90 درصد از سهم دستگاههای فعال، زمان صرف شده برای بازی و تعداد دستهای بازی شده مختص گوشیهای هوشمند و باقی برای تبلتها بوده است.
بیش از 85 درصد از سهم دستگاههای فعال، زمان صرف شده برای بازی و تعداد دستهای بازی شده مختص سیستم عامل اندروید و باقی برای iOS بوده است.
سال درخشش یک بازی کاملا ایرانی
سالی که گذشت اما برای بازی کوییز از جوانب مختلفی درخشان و حائز اهمیت بود. بعد از یک کمپین موفق در نوروز 96، تیم سازنده با یک جهش بیسابقه در تعداد کاربران مواجه شد؛ به طوری که تعداد کاربران فعال روزانه بازی از 300 هزار به 500 هزار نفر رسید. همین موضوع باعث بوجود آوردن مشکلاتی در زیرساخت بازی در ماههای اول سال شد. اما این موضوع هم مانع تلاش بیشتر تیم سازنده موفقترین بازی ایرانی این سالها نشد.