بررسی آمار تولید خودروسازان خصوصی در سال 96، خبر از مونتاژ حدود 190 هزار دستگاه خودروی چینی و افزایش سهم این کشور میدهد. چری در حالی پرتیراژترین برند چینی حاضر در بازار ایران است که هم اینک حدود 15 برند مختلف چینی در کشور به فعالیت مشغول بوده و 12 گونه از آنها در سطح گسترده به تولید و فروش اتومبیل مشغول هستند.
بر این مبنا مجموع تولید این خودروسازان در سال 96 تا پایان ماه یازدهم در حالی به بیش از 190 هزار دستگاه رسیده است که مجموع تولید کشور هم اینکه در مرز 105 هزار دستگاه قرار داشته و از رشد شدید اقبال خریداران ایرانی به برندهای چینی حکایت دارد. این یعنی از مجموع تولید یک میلیون و 314 هزار دستگاه خودروسواری در شکور که تا پایان بهمن ماه رقم خورده، سهم محصولات بخش خصوصی در مقایسه با سال قبل با رشدی چشمگیر مواجه بوده و از 7.7 درصد به حدود 9 درصد رسیده است.
جالب است که طبق آمار اعلامی وزارت صنعت، معدن و تجارت مجموع تولید شش خودروساز غیردولتی در این 11 ماه به بیش از 117 هزار دستگاه سر میزند. این موضوع در حالی رقم خورده که آمار تولید خصوصیها حتی از سال 94 هم با نرخ 8.4 درصد بالاتر رفته و در مرز یک دهم کل بازار ایران قرار دارد. رشد 26 درصدی چینیها البته مدیون برخی اتومبیلهای خاص و پرفروش است. ببینیم بهترین خودروهای چینی بازار ایران به لحاظ حجم فروش کدام مدلها هستند. این شما و این 11 مدل برتر بازار ایران.
1. دانگ فنگ اچ 30 کراس
یک استیشن واگن آپشنال و نسبتا اسپورت با ظاهری خشن، گلگیرهای پف آلود و رنگهای جیغ. اچ 30 کراس توانسته در 11 ماهه نخست امسال بیش از 27 هزار دستگاه فروش داشته باشد.
2. برلیانس اچ 320
یک هاچ بک متوسط با قیمت 50 میلیونی که رقیب رنو ساندرو است و با اتاقی که فرم آن از ب. ام؛ و به عاریت گرفته شده و به لطف تجهیزات مناسب توانسته بیش از 22 هزار دستگاه فروش داشته باشد.
3. جک اس 5
یک کراس اوور کوچک با فرمی تقلید شده از روی هیوندای توسان نسل قبل که بیش از 20 هزار دستگاه فروش داشته و انتخاب عاشقان شاسی بلندهای توربو و تند و تیز است.
4. چری ایکس 22
یک هاچ بک کراس کوچک و مرتفع با ظاهری نزدیک به دو خودروی اروپایی فورد اکواسپورت و فولکس تی- راک که قیمتی 60 میلیونی داشته و حدود 19 هزار دستگاه فروش داشته باشد.
5. چری تیگو 5
کراس اوور مدرن و کوچک چری که 103 میلیون قیمت داشته و توسط استیو هوپ، طراح مشهور انگلیسی طراحی شده است. تیگو 5 در این مدت بیش از 15 هزار دستگاه فروش داشته است.
6. چری 315 اس
هاچ بک محبوب چینی که با لوگوی ام وی ام در ایران مونتاژ میشود و در محدوده 50 میلیون تومان رقیب مستقیم پژو 207 است. فروش 11 ماهه این چینی زیبا حدود 12 هزار دستگاه بوده است.
7. هایما اس 7یک کراس اووربزرگ چینی که با موتور توربوی 185 اسبی، ظاهر موقر و امکانات بالا توانسته در 11 ماه بیش از 11 هزار دستگاه فروش داشته باشد.
8. چانگان سی اس 35
کراس اوور کامپکت چینی در بین انبوهی از رقبای شرقی و غربی فروش بالای داشته که احتمالا این موضوع را مدیون کیفیت ساخت خوب و قیمت نسبتا ارزانش است. فروش چانگان در این 11 ماه بیش از 10 هزار دستگاه بوده است.
9. آریو اس 300
سدان ساخت زوتی که با فرمی نزدیک به تویوتا آوالون 2008 قیمتی مناسب داشته و حدود 9 هزار دستگاه فروش داشته است.
10. ام وی ام ایکس 33 اس
توانسته به رغم ورود انبوهی از رقبا همچنان سطح مناسبی از فروش را با بیش از هشت هزار دستگاه برای خود حفظ کند، ولی خب این کراس چینی روزهای آخر حیات خود را در ایران میگذراند.
11. چری آریزو 5
حدود هفت هزار دستگاه فروش داشته که کمتر از حد انتظار بوده است. سازنده چینی انتظار داشت ورود سدان مدرن آریزو 5 بتواند موفقیت چشمگیری را عایدش کند، ولی اینطور نشد. قیمت گران این خودرو مهمترین دلیل برای شکستن بازار در ایران است.
نکات
* بررسی وضعیت تولید خودروهای چینی حاضر در بازار ایران اثبات میکند که چری همچنان محبوبترین خودروی چینی موجود در ایران است. سهم 50 درصدی چری از تولید شرکتهای خصوصی در ایران و سهم 33 درصدی این برند از کل بازار اتومبیلهای چینی در داخل کشور دو نکته مهمی است که لازم است به آن اشاره شود.
* رشد شتابان و عظیم برندهای چینی در حالی در ایران رقم خورده که 13 برند چری، جک، لیفان، دانگ فنگ، برلیانس، بی وای دی، زوتی، فاو، گریت وال، چانگان، هایما، ام جی و جیلی فعالیت زیادی در ایران داشته و خودروسازان دیگری از این خطه نظیر بایک، هافی، سایک و دامای هم درصدد ورود به بازار کشورمان هستند.
منبع: هفت صبح