ماهان شبکه ایرانیان

شهید آیت الله صدوقی و امام راحل

محمدرضا کلانتری سرچشمه آیت الله صدوقی در سال ۱۳۶۰ در سمینار تبیین جایگاه ولایت فقیه در نظام اسلامی در شهرستان بندرعباس شرکت و نظرات خود را پیرامون ولایت فقیه چنین ابراز داشتند: «ولایت فقیه که از زمان غیبت صغری تا به حال برقرار است به این معنا که «النبی اولی بالمومنین من انفسهم، پیغمبر تمام اختیارات را از جان مردم و مال مردم داشت

شهید آیت الله صدوقی و امام راحل
محمدرضا کلانتری سرچشمه
آیت الله صدوقی در سال 1360 در سمینار تبیین جایگاه ولایت فقیه در نظام اسلامی در شهرستان بندرعباس شرکت و نظرات خود را پیرامون ولایت فقیه چنین ابراز داشتند:
«ولایت فقیه که از زمان غیبت صغری تا به حال برقرار است به این معنا که «النبی اولی بالمومنین من انفسهم، پیغمبر تمام اختیارات را از جان مردم و مال مردم داشت.»
ولایت، اولا و بالذات مال خداست «الله ولی الذین آمنوا» (چون) آفریدگار و خالق ماست، پس کسی که ما را آفریده، همه گونه اختیاری را هم درباره ما دارد و اختیار تامه ای را که خداوند متعال نسبت به بشر دارد و نسبت به عبادتش تفویض شده است به پیغمبرش: «النبی اولی بالمومنین من انفسهم»... در برابر پیامبر تمام امت باید تسلیم باشد و این ولایت را خدای متعال داده است به پیامبرش، حتی اگر به فردی بگوید از مالت جدا شو، از زن و بچه ات جدا شو، وظیفه اش این است که جدا شود. هر دستوری که پیامبر بدهد، باید عمل بکنند.
این جنگ ها که می شد به وسیله رسول خدا بود، به امر رسول خدا بود. 84 غزوه سریه که برای رسول خدا پیدا شد و پیغمبر با کفار و قریش می جنگید، با ولایتی بود که خدا به او داده بود، ولایتش را اعمال می کرد، بعدا هم این ولایت را داده به جانشینش. به علی(علیه السلام) و... تا رسیده به حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هم وقتی غیبت کبری شروع شده، به وسیله توقیع شریفش که به آخرین نماینده اش فرمود، دیگر جانشین برای خود معین نکن و فرمود: «و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه احادیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجه الله علیکم»
پس ولایت فقیه از جانب ولی عصر(عجل الله تعالی علیه) است، ولی عصر(عجل الله تعالی علیه) هم از جانب پیغمبر است و پیغمبر از جانب خداست، پس این ولایت را خدا داده به فقیه، منتها در دوران قدرت طواغیت و شاهنشاهی نمی گذاشتند که این همه قدرت اعمال بشود... منتهی کارهای کلی را دولت های وقت به واسطه قدرت هایی که در دست داشتند، نمی گذاشتند که فقیه اجرا کند؛ ولی حالا که دیگر قدرت در دست مردم مسلمان است، فقیه هم در راس است به امر امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) هم به امیر پیامبر(صلی الله علیه و آله)، و پیامبر(صلی الله علیه و آله) هم به امر خداست، پس ولایت فقیه یک امری نیست که مردم به فقیه داده باشند. این امری است الهی که خدا به او داده، و اگر هم مسلمان، مسلمان باشد بدون ولایت فقیه، اصل کارش درست نیست.
تمام امور در دست فقیه جامع الشرایط است و اگر کسی زیربار ولایت فقیه نباشد، زیر بار اسلام هم نیست، نمی شود گفت مسلمان، نمی شود گفت مؤمن، هر مقامی می خواهد باشد، اگر ولایت فقیه را قبول ندارد، ما در اسلامش شک داریم و در ایمانش به خدا، نه شک، بلکه می گوئیم مؤمن نیست، مسلمان نیست.
و در مجلس خبرگان هم گفته شد که حالا که ولایت فقیه را این قدر بحث می کنید، امام هست و صلاحیت دارد. بعد چه می کنید؟ بنده یکی از جواب هایی که دادم، گفتم زمان تربیت می کند، شما کارتان این فضولی ها نباشد، ولایت فقیه از جانب خداست، حال بعد چه می شود، خدایی که فقیه را ولایت داده، فقیهش را هم تربیت می کند و بعد از این هم چون بناست ان شاءالله کار در دست فقیه جامع الشرایط باشد، همیشه یک اشخاصی که صلاحیت و لیاقت داشته باشند، در هر دوره زمانه ای پیدا خواهند شد.»
ارتباط شهید صدوقی با حضرت امام خمینی(ره)
سابقه دوستی و آشنایی شهید صدوقی با حضرت امام (رحمه الله علیه) به سال 1310 هجری شمسی می رسد که در آن ایام آیت الله صدوقی با آن حضرت روابط دوستانه و خانوادگی داشتند و در یکی از همین مجالس انس تاریخی ترین سند مبارزاتی حضرت امام (رحمه الله علیه) به ثبت می رسد. در تاریخ یازدهم جمادی الاول سال 1363 هجری قمری مطابق با 1319 هجری شمسی حجت الاسلام سید علی محمد وزیری موسوی از وعاظ شهیر استان یزد برای دیدار آیت الله صدوقی به قم تشریف می برند و در منزل آیت الله صدوقی بودند که حضرت امام (رحمه الله علیه) تشریف آوردند و ایشان از حضرت امام (رحمه الله علیه) درخواست می کنند که دستخطی را برای «مجمع الجواهر» مرقوم فرمایند. حضرت امام آن سند تاریخی را می نویسند و در آن مرقومه همه علمای کشور را به اتحاد و اتفاق و قیام علیه ظلم و بیداد دعوت می کنند. سال ها می گذرد و قیام 15 خرداد سال 1342 با رهبری حضرت امام صورت می گیرد. شهید صدوقی که همواره یار فداکار و مشاور امین برای آن حضرت بودند، طی نامه ای از طرف روحانیون استان یزد خطاب به حضرت امام اعلام پشتیبانی و حمایت می نماید و حضرت امام نیز در جواب به اظهار لطف آنها پاسخ دادند.
در ایام انقلاب شهید صدوقی به عنوان محور اصلی هدایت در داخل کشور فعالیت می کند و اعلامیه های حضرت امام از نجف و پاریس به صورت تلفنی برای آن حضرت خوانده می شود و به وسیله یاران شهید صدوقی اطلاعیه ها چاپ و تکثیر می شود و یا به صورت تلفنی به استان های دیگر کشور اعلام می شود. قبل از فرار شاه معدوم، آیت الله صدوقی به پاریس می روند و با حضرت امام ملاقات می کنند و در روز ورود امام به کشور آیت الله صدوقی در بهشت زهرا سخنرانی کوتاهی ایراد می فرمایند و پس از آن علامه شهید مرتضی مطهری سخنرانی می کنند و سپس حضرت امام نطق تاریخی خود را در بهشت زهرا ایراد می فرمایند.
امام طی حکمی به آیت الله صدوقی دستور اقامه نماز جمعه را ابلاغ می کنند، در بخشی از آن فرمان آمده است: «در این موقع حساس که لازم است مسائل اجتماعی و سیاسی گوشزد ملت شود، مقتضی است جناب عالی در یزد اقامه نماز جمعه نموده و مردم را به وظایف شرعی و ملی آنان آشنا فرمایید.»
در تاریخ 6/9/1359 آیت الله صدوقی به همراه استاندار یزد با حضرت امام به صورت خصوصی ملاقات می کنند و بعد از آن در تاریخ 23/12/1359 آیت الله صدوقی به همراه امام جمعه اصفهان با حضرت امام ملاقات و پس از این ملاقات، اطلاعیه مشترکی صادر و توطئه منافقین، جبهه ملی و بنی صدر خائن را محکوم کرد.
در نوروز سال 1360، آیت الله صدوقی بازدیدی طولانی از جبهه های غرب و جنوب داشتند و به دنبال آن در تاریخ 27/1/1360 به صورت خصوصی با حضرت امام ملاقات و گزارشی از بازدید جبهه ارائه کرد. در پی وقوع زلزله در استان کرمان، حضرت امام طی فرمانی در تاریخ 22/3/1360 ایشان را مامور رسیدگی به وضع زلزله زدگان استان کرمان کردند.
در اوایل تیرماه 1360 آیت الله صدوقی سفری به گیلان داشت و سپس به تهران عزیمت کرد و در تاریخ6/4/1360به ملاقات خصوصی با حضرت امام مشرف می شود و گزارشی از منطقه زلزله زده گلبافت کرمان و سفر به گیلان را ارائه می کند.
در اوایل مرداد ماه 1360 زلزله دیگری درکرمان رخ می دهد و حضرت امام (رحمه الله علیه) آیت الله صدوقی را مسئول رسیدگی به زلزله زدگان می کنند. در بخشی از آن پیام آمده است: «جناب عالی تحمل زحمت فرموده با همکاری علمای محترم کرمان ایدهم الله تعالی و مردم مبارز و شریف آن دیار، هر چه سریعتر اقدامات لازم را جهت رفع کمبودها بنمایید و نتیجه را به اطلاع اینجانب برسانید تا تصمیمات لازم اتخاذ گردد...»
در تاریخ 10/9/1360 ائمه جمعه اهل تشیع و تسنن استان های یزد و هرمزگان به دیدار حضرت امام خمینی مشرف می شوند و ایشان در بخشی از فرمایش های خویش چنین می فرمایند: «ایران یکی از ویژگی های بزرگش این است که الان ما یک دولت و یک ملتی جدای از هم نداریم... در کرمان، این زلزله ای که پیش آمد، دیدید که با فعالیت حضرت آقای صدوقی و توجه مردم، بسیاری از مشکلات رفع شدد و من الان هم این معنا را دارم که چون مردم حاضر در صحنه هستند، مشکلات برطرف بشود.»
پس از آن تاریخ های 5/11/1360، 27/2/1361 و 19/3/1361 آیت الله صدوقی دیدار خصوصی با حضرت امام داشتند که آخرین دیدار 22 روز قبل از شهادت ایشان بود.

شهید آیت الله صدوقی و امام راحل

ایام می گذرد و جمعه خونین دهم رمضان فرا می رسد، محراب نماز جمعه مسجد ملااسماعیل به خون یکی از استوانه های ارزشمند انقلاب گلگون می شود و صدوقی عزیز با لبان عطشان و با دهان روزه به معراج الهی پر می کشد. حضرت امام دردمندانه قلم را به دست می گیرند و در رئای صدوقی عزیز چنین می نویسند: «شهید بزرگوار ما و فقیه متعهد و فداکار اسلام شهید صدوقی عزیز، رضوان الله علیه، شهید بزرگواری که در تمامی صحنه های انقلاب حضور داشت و یار و مددکار گرفتاران و مستمندان بود و وقت عزیزش در راه پیروزی اسلام و رفع مشکلات انقلاب صرف می شد و برای خدمت به خلق و انقلاب سر از پا نمی شناخت. هر جا زلزله می شد شهید صدوقی برای ترمیم خرابی ها آن قدر که در توان داشت حاضر بود، هر جا که سیل می آمد او بود که در صف مقدم برای دستگیری خلق خدا خلق بود. در جبهه ها او و امثال او بودند که هر چند وقت یک بار سرکشی می کردند و آرامش قلب خلق الله بودند... ما در عین حال که از شهادت و فقدان این بزرگان خدمتگزار به اسلام و محرومین در سوگیم، از نزدیک شدن به هدف اعلا که قطرات خون این شهیدان را نوید می دهند، دلگرم و خرسندیم. اینجانب دوستی عزیز را که بیش از سی سال با او آشنا بودم و روحیات عظیمش را از نزدیک درک کردم، از دست دادم و اسلام، خدمتگزاری متعهد و ایران فقیهی فداکار و استان یزد، سرپرستی دانشمند را از دست داد.»
حضرت امام در پاسخ به تلگراف حضرت آیت الله مرعشی نجفی به مناسبت شهادت صدوقی عزیز چنین مرقوم می فرمایند: « تلگرام محترم در تسلیت شهادت شهید محراب و فرزند اسلام حضرت حجت الاسلام والمسلمین مرحوم شهید صدوقی موجب تشکر گردید. اینجانب متقابلاً به جناب عالی و عموم ملت عزیز و حوزه های علمیه تسلیت عرض و از خداوند متعال رحمت برای این سرباز فداکار اسلام که عمری در خدمت به حوزه های علمیه و خدمت به محرومان گذراند... مسئلت می نمایم.»
حضرت امام چند ماه پس از شهادت صدوقی عزیز در تاریخ 3/7/1361 در دیدار مسئولان ادارات استان یزد و فرزند شهید صدوقی با ایشان ضمن تمجید از مردم متدین استان یزد فرمودند: «رفتن آقای صدوقی که شخص متعهد و عاقل و فعال و از همه جهات انگشت شمار بود، برای ما باعث کمبود است و ما امثال ایشان را کم داریم. خداوند ایشان را رحمت کند.»
ارتباط شهید صدوقی با حضرت امام در موضع دفاع مقدس
آیت الله صدوقی کمتر از دو سال از شروع جنگ تحمیلی در قید حیات دنیوی بودند و در این دوره زمانی ارتباط بسیار گسترده تر و منسجمی با امام و همیشه در سخنرانی ها، پیام ها و نامه ها بر تبعیت مطلق از حضرت امام تاکید داشتند. مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای در این مورد چنین می فرمایند:
«یک خصوصیت دیگر ایشان این بود که تسلیم و مطیع امام بود. فکرش و عقیده اش و عملش در جهت و در خط فکر و عقیده و عمل امام بود و هیچ گونه رای و فکری را بر رای و فکر امام، ترجیح نمی داد. به همین دلیل بود که مواضع ایشان از اول انقلاب تا زمان شهادتشان یک مواضع صددرصد صحیح و درست بود و آن روح نظرات امام را می فهمید و همان جور عمل می کرد و همان جور اظهار نظر می کرد.»
آیت الله صدوقی در تمامی مراحل دفاع مقدس از فعالیت های سیاسی و اجتماع تا اعزام نیرو و عملیات های نظامی، همیشه حول محور حضرت امام فعالیت می کرد و ارتباط تنگاتنگی با حضرت امام داشت و در این دوران در شش مرحله با حضرت امام ملاقات خصوصی داشت.
در تاریخ 5/7/1359 یعنی در ششمین روز شروع جنگ تحمیلی آیت الله صدوقی طی پیامی به حضرت امام، آمادگی مردم استان یزد را برای مقابله با کفار بعثی اعلام کرد و چنین مرقوم فرمود: «مردم مبارز این استان بی صبرانه در انتظار فرمان مطاع آن حضرت و آماده جانبازی در راه اسلام عزیز و میهن اسلامی خویش هستند، کراراً مراتب آمادگی خود را جهت شرکت در جبهه جنگ با دشمنان اسلام اعلام کرده و مهیای فداکاری می باشند و از زعیم عالیقدر و رهبر عظیم الشأن خویش عاشقانه می خواهند مراتب حمایت و ایثار آنها را به برادران مبارز ارتشی و سپاهیان عزیز پاسدار ابلاغ فرمایند.»
در تاریخ 26/7/1359 آیت الله صدوقی با ارسال تلگرافی به محضر امام امت، صدام را غلام حلقه به گوش و سگ زنجیری صهیونیست ها معرفی نموده و پیشنهاد خود را چنین مرقوم می فرمایند: «چنانچه آن حضرت صلاح بدانند، روز عید قربان را روز وحدت و پشتیبانی ملت از قوای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعلام راهپیمایی فرمایند تا بار دیگر دشمنان اسلام به کلی از تلاش ای بی نتیجه خود مایوس گردند.»
در تاریخ 16/4/1359 به مناسبت پیروزی رزمندگان اسلام در جبهه جنوب، آیت الله صدوقی طی تلگرافی به محضر امام امت از رهبر معظم انقلاب و مجلس شورای اسلامی که رای بر بی کفایتی بنی صدر و عزل وی از مقام ریاست جمهوری دادند، تشکر نمود و این عمل انقلابی را موجب یاس و ناامیدی جهانخواران از سلطه بر کشور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) دانستند. در تاریخ6/7/1360به مناسبت پیروزی رزمندگان اسلام در شکستن حصر آبادان آیت الله صدوقی طی تلگرام تبریکی به محضر مبارک امام امت چنین مرقوم فرمودند:
لقد نصرکم الله فی مواطن کثیره
محضر مبارک رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت آیت الله العظمی امام خمینی دام ظله الشریف
پیروزی اخیر رزمندگان اسلام که منجر به شکست محاصره آبادان و به اسارت در آمدن تعداد کثری از سپاهیان کفر صدامی گردید، قلوب همه ارادتمندان به اسلام و انقلاب و کشور جمهوری اسلامی ایران را مسرور و شاد ساخت. اینجانب این پیروزی بزرگ و عزیز را به پیشگاه مقدس حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه به حضور آن حضرت، فرماندهی کل قوا و به همه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی تبریک عرض نموده، موفقیت هرچه سریعتر و پیروزی صددرصد و نصرت سپاهیان اسلام را از درگاه ایزد منان مسئله نموده، دوام و بقاء وجود شریف آن حضرت را برای رهبری جهان اسلام و عظمت مسلمین از خدای تعالی خواهانم.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
یزد، محمد صدوقی 6/7/1360
در پی پیروزی های رزمندگان اسلام در عملیات بیت المقدس در تاریخ 20/20/1361 آیت الله صدوقی طی پیامی به محضر امام امت چنین مرقوم نمودند:
باسمه تعالی
محضر مبارک رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی الامام خمینی دام ظله الشریف.
پیروزی های اخیر سپاهیان اسلام در حمله بیت المقدس که با رمز یا علی بن ابی طالب(علیه السلام) در ماه امیرالمؤمنین و قرین روز ولادت آن حضرت آغاز شد. این پیروزی های بزرگ را به ساحت مقدس حضرت بقیه الله ارواحنا فداه و به محضر مبارک آن حضرت و ملت غیور ایران و حماسه سازان و افتخار آفرینانی که با ایثارگری ها و جانفشانی های خود انقلاب اسلامی ما را با خون های پاک و مقدسشان بیمه کردند و موجبات تداوم این انقلاب بزرگ و رهایی بخش اسلامی را در سرتاسر دنیا فراهم نمودند، تبریک عرض می نمایم. ملت شریف ایران می داند که با رهبری های داهیانه و انفاس قدسیه و دعاهای نیمه شب آن حضرت و دیگر اولیاء خدا بود که توانست این انقلاب را از همه خطرات و توطئه های بین المللی جهانخواران نجات دهد و جوانان عزیز ما را آسان متحول و تزکیه سازد که رهروان راه معرف و عبودیت الله که سال های سال در این مسیر زحماتی کشیده اند، خود را در فضایی تاریک تر از فضای جبهه ها و صفای باطنی جوانان ببینند.
رجاء واثق داریم که انقلاب با داشتن این سرمایه های بزرگ معنوی همچنان برق آسا به پیش خواهد رفت و در ایفای نقش و رسالت جهانی اش بزرگ ترین تحولات تاریخی را در جوامع بشری به وجود آورده و خواهد آورد.
ان شاءالله با عون و نصرت الهی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به پایان خواهد رسید و در چهره های ملکوتی جوانان متعهد و مسلمانان ما مشهود است که آن عزیزان مصمم اند تا کشتی طوفان زده مسلمین جهان را با هدایت و رهبری آن حضرت از دست قاسطین و جنایتکارانی که سرنوشت آن کشتی را با امیال و هوس های شیطانی و پلید خود دچار امواج ظلمانی و کفر و الحاد جهانی کرده اند، آزاد نموده و به صاحبان واقعی آن مسلمین مستضعفی که تا کنون زیر چکمه های جهانخواران خصوصا آمریکا و ولد نامشروع وی، اسرائیل غاصب و غلامان حلقه به گوش آنها یعنی حکام خود فروخته ای که شرف و عزت مسلمین را به باد فنا داده اند بسپارد.
در پایان دوام و بقای وجود شریف را برای زعامت عالم اسلام و رهبری ملت مسلمان و همه مستضعفین جهان از خدای تعالی خواهانم
ایام برکات مستدام
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
محمد صدوقی
آنگاه که نصرت الهی بر رزمندگان دلاور ایران زمین سفره رحمت خود را گشود و خرمشهر این شهر آسمانی از لوث کافران متجاوز پاک گردید و پیروزی بزرگ جنود الهی بر جهانیان آشکار گشت، در همان روز یعنی مورخ 1361/2/3 آیت الله صدوقی طی تلگرام تبریکی به محضر امام امت چنین مرقوم فرمودند:
باسمه تعالی
محضر مبارک رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی الامام خمینی دام ظله الوارف
با اهداء سلام و تحیات وافره، صحت و سلامت وجود مبارک را از درگاه خدای تعالی خواهانم. بالاخره خونین شهر، شهر حماسه و خون بعد از آنکه ماه ها در اشغال متجاوزین بعث بود فداکاری و ایثار فرزندان شما، آن حماسه آفرینانی که سراسیمه برای عزت و شرف مسلمین و عظمن میهن اسلامی خود در خون خویش غوطه ور شدند، آزاد گردید. این آزادی بزرگ، سپاهان اسلام را به ساحت مقدس حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و به محضر مبارک آن حضرت، فرمانده، فرمانده محترم کل قوا و کلیه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سپاهیان پاسدار، عشایر، نیروهای مردمی و ملت شهید پرور ایران که جان بر کف در راه آزادی خونین شهر جنگیده اند، تبریک عرض می نماید. در حالی این شهر آزاد می شود که هزاران نفر از بهترین جوانان این ملت در راه آزادی آن فدا شده اند و میلیاردها تومان بر دو ملت ایران و عراق این صدام بدکیش و بعثیون خسارت و حامیان وی در منطقه ضرر و زیان و خسارات جبران ناپذیری وارد نموده اند. خداوند روی این خیانتکاران تاریخ را سیاه فرماید.
ای امام عزیز، مردم عاشق پیشه و خانواده های شهدای ما در عشق زیارت حضرت اباعبدالله الحسین سیدالشهداء علیه السلام و دیگر ائمه بزرگوارمان می سوزند و در انتظار سقوط رژیم بعثی - صهیونیستی صدام می باشند و ملت مظلوم عراق هم چشم به نصر الهی و رهبری های پیامبرگونه آن حضرت دارند، بلکه هر چه زودتر این کشور اسلامی از دست جنایتکاران بعثی غفلتی رهایی یابد و دو ملت ایران و عراق در کنار هم برادروار و در سایه قرآن کریم و اسلام عزیز به زندگی شرافتمندانه اسلامی خود ادامه دهند و با هم به سوی بیت المقدس و آزادسازی سرزمین های اشغالی مسلمین آواره فلسطینی به پیش روند و آن چنان به صهیونیسم و امپریالیست جهانی درس تلخی دهیم که دیگر خیال تجاوز به مسلمین را رد سر نپروراند و جنایتکاران در منطقه خصوصاً دولت های مرتجع عرب که باعث ذلت و خواری مسلمین گردیده اند، از صحنه روزگار براندازد. مقدمات ظهور اسلام عزیز بر دیگر ادیان که با خون جوانان جانباز ما فراهم گردید، در جهت توسعه و فرهنگ انقلاب اسلامی برآییم و وعده حق خداوندی را در سرتاسر گیتی محقق سازم و حکومت جهانی مستضعفین را تحت پرچم حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداء تشکیل دهیم.
ایام برکات مستدام باد.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
یزد، محمد صادقی
منبع: ماهنامه شاهد یاران، شماره 34
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان