ماهان شبکه ایرانیان

استاندار در نشست خبری عنوان کرد:

سیستان و بلوچستان «محروم» نیست/ توافق گردشگری با افغانستان

استاندار سیستان و بلوچستان ضمن تشریح تمهیدات این استان برای میزبانی از گردشگران نوروزی از به کاربردن عبارت «محروم» انتقاد کرد و گفت: محروم کسی است که نتواند کار درست انجام دهد.

سیستان و بلوچستان «محروم» نیست/ توافق گردشگری با افغانستان

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به استان سیستان و بلوچستان، نشست خبری علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان پیش از ظهر امروز (هجدهم اسفند ماه) در ساختمان استانداری برگزار شد.

در این برنامه هاشمی گفت: ما به دنبال ارتباط مردم ایران با استان سیستان و بلوچستان هستیم و می‌خواهیم تفاوت‌ها را به نمایش بگذاریم. برای ما سخت است که از کشورهای همسایه سخن گفته شود، اما مردم ما نسبت به کشور خودشان اطلاعات تازه‌ای نداشته باشند. خوشبختانه رئیس‌جمهور تاکنون سه بار به این استان سفر داشته است و در سال 96 نیز سفر دیگری به استان سیستان و بلوچستان خواهد داشت.

وی با دعوت از همه مردم برای دیدن زیبایی‌های استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: ما این استان را به عنوان مقصدی ناشناخته تعریف کرده‌ایم تا مردم بیایند و خودشان این استان را کشف کنند و تصویر خوبی از زیبایی‌های منطقه که بهترین آن، خلق و خوی مردم است را ببینند. برخی می‌گویند که این استان خط قرمز و پرخطر است؛ این نشان از بی‌آگاهی کسانی است که آن را ندیده‌اند.

استاندار استان سیستان و بلوچستان افزود: سال 93 این استان را سال «فرهنگی» نامیده‌ایم، در حالی که این استان فاقد حتی یک سینما بود؛ روی این زمینه کار شد، اکنون چهار سال است که اجازه نداده‌ایم که نمایشگاه کتاب در استان تأسیس شود. امسال را نیز سال «حاشیه‌نشینی» تعریف کرده‌ایم تا بتوانیم احساس حضور داشتن و نقش مردمی که در حاشیه زندگی می‌کنند را به آن‌ها برگردانیم؛ این یک ضرورت انسانی است.

اوسط هاشمی تصریح کرد: از نظر سرمایه‌گذاری در استان مشکلی وجود ندارد، پروژه‌هایی در دست اجرا است که یکی از آن‌ها شبکه راه‌آهن است. در شبکه راه‌آهن 300 میلیارد تومان برای صورت وضعیت پیمانکار عقب بودیم. 275 میلیارد تومان کارسازی شد که به پیمانکار بدهیم. ما به دنبال اتصال به سرخس و آسیای میانه هستیم؛ گام نخست، وصل شدن چابهار به شبکه سراسری است.

وی اظهار داشت: می‌توان گفت تا سه سال آینده راه‌آهن از چابهار به زاهدان کشیده خواهد شد، اما اگر بخواهیم آن را تا سرخس ادامه بدهیم؛ این کار زمان‌بر است. درخواست ما این بوده که اذن رهبری را برای استفاده از بودجه صندوق ملی بگیریم. قرار نیست فقط افتخار کنیم به اینکه در صندوق ملی، ذخیره داریم. کدام پروژه با اهمیت‌تر از خط ریلی چابهار ـ سرخس است که بتواند سهم ارتباط و اشتغال را نهادینه کند؟ اگر این بودجه را در اختیار نداشته باشیم، این پروژه مشمول مرور زمان می‌شود و فرصت ملی را می‌سوزاند. برای جلوگیری از این کار، صندوق توسعه ملی باید به یاری ما بیاید؛ این صندوق برای شرایط سخت و یا فرصت‌ساز به وجود آمده و به نظر من راه‌آهن یک موقعیت فرصت‌ساز است.

استاندار استان سیستان و بلوچستان گفت: در 300 کیلومتر از 750 کیلومتر کارگاه زده‌ایم، استان به کارگاه تبدیل شده‌ است و دغدغه سرمایه‌گذاری نداریم. ما می‌خواهیم پروژه‌های خود را برای میزبان شدن همه مردم کشور تکمیل کنیم. آغوش گرم مردم استان به روی ملت باز است. «همه دارایی ما، وسعت نظر مردم است»؛ من به این جمله اعتقاد دارم.

اوسط هاشمی خاطرنشان کرد: اواخر سال با همه رؤسای فدراسیون‌های کشور جلسه داشتم که هر فدراسیون، یک میزبانی را در استان داشته باشد و آن را اداره کند، می‌خواهیم به تمرکززدایی از تهران برسیم، باید مناسبت‌ها به استان‌های دیگر هم سوق داده شود، چه اشکالی دارد جشنواره فیلم فجر به جای تهران در استان سیستان و بلوچستان برگزار شود و این استان پاتوق هنرمندان شود؛ در نظر بگیریم که عدالت فقط در بودجه نیست.

وی افزود: پنج فرودگاه داریم که چهار فرودگاه آن عملیاتی و فعال است، یک فرودگاه نیز در حال طی شدن مراحل نهایی است. بزرگترین فرودگاه‌ بین‌المللی را نیز در چابهار خواهیم داشت. ما در استان ایرلاین داریم، شما چند استان را سراغ دارید که خودش هواپیمایی داشته باشد؟ خط کشتیرانی ایران و عمان را در چابهار راه‌اندازی و بزرگترین پایه مسافربری را ایجاد کرده‌ایم. برای اولین بار کشتی گردشگران اروپایی به مقصد عمان به چابهار خواهد آمد تا پس از آن برای اجرای تورهای داخلی نیز زمینه‌ها را فراهم کنیم. ما مجتمع‌های بین راهی را توسعه داده‌ایم و 44 واحد هدفگذاری شده است که 25 مجتمع بین‌راهی تا پایان سال به مردم خدمات می‌دهند. سطح مراکز اقامتی و هتل‌ها ارتقا داده شده‌اند به طوری که هتل لیپار چابهار تکمیل شده است.

استاندار استان سیستان و بلوچستان گفت: با راه‌آهن صحبت کرده‌ایم و به توافق رسیده‌ایم که خط راه‌آهن اصفهان به استان سیستان و بلوچستان فعال شود. ما باید مقاصد بین‌راهی را برای مردم تعریف کنیم؛ هر مقصد بین‌راهی می‌تواند خاطره‌ای ایجاد کند. وقتی گرایش و میل به حضور در استان تقویت شد، به دنبال خود تقویت استان‌های دیگر را نیز در پی دارد.

اوسط هاشمی گفت: به ادارات دولتی اعلام کرده‌ایم که مراکز اقامتی خود را تحت اختیار خود را به بخش خصوصی واگذار کنند و اتحادیه هتلداران و یا هر تشکل صنفی که آمادگی داشته باشد، این کار را بر عهده بگیرد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه طرح‌های مربوط به سوزن‌دوزی پاکستانی در میان سوزن‌دوزی‌های استان رواج پیدا کرده و این از کیفیت کار صنایع دستی استان کم کرده است، گفت: این اتفاق خوشایندی است که باید روی آن کار شود، ما روی 12 هزار نفر در بخش اشتغال و صنایع‌دستی کار خواهیم کرد؛ این جزو توافقات ما با سازمان میراث فرهنگی است. باید همه از جمله انجمن‌های صنایع دستی روی این موضوع کار کنند که دیگران باعث خسارت بر این هنر و صنعت نشوند.

استاندار استان سیستان و بلوچستان همچنین در صحبت‌های خود به انتقاد صداوسیما پرداخت و گفت: امروزه ما خط گازرسانی ایرانشهر را افتتاح کرده‌ایم، اما سازمان صدا و سیما در گزارش‌ خود اعلام می‌کند که «چه زمانی مردم می‌توانند گاز روشن را در خانه خود ببینند؟» به دنبال این نبوده‌اند که چرا تاکنون این خط راه‌اندازی نشده است؟

اوسط هاشمی گفت: من هیچ‌گاه در صحبت‌هایم درباره استان سیستان و بلوچستان از کلمه «محروم» استفاده نمی‌کنم، «محروم» فکر کسی است که نتواند کار درست انجام دهد.

وی افزود: توافقات خوبی با افغانستان درباره گردشگری آموزشی، بهداشتی و درمانی انجام داده‌ایم، آن‌ها متخصص زنان حتی در کشورشان نداشته‌اند، ما سه دانشگاه علوم پزشکی در استان داریم که ظرفیت و فرصت بسیار مهمی است. ما حتی اجازه اقامت به اتباع خارجی را در سطح استان فراهم کرده‌ایم، چرا که باید با تجار، گردشگران درمانی و سرمایه‌گذاران تعامل بیشتری انجام شود.

استاندار استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: من برای تبلیغ استان خود حتی از شبکه‌های مجازی از جمله فیسبوک، تلگرام و اینستاگرام استفاده کرده و خودم آنها را اداره می‌کنم. اگر از روستایی پیامی برای من منتقل شود، حتماً موضوع آن را برای مدیرکل خود فوروارد می‌کنم؛ خوشحالم که از این ظرفیت‌ها می‌توانم استفاده کنم.

همچنین در ادامه این نشست کامبیز مشتاق گوهری مدیرکل میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان گفت: در توافق با استانداری قرار است که توجه ویژه‌ای برای گردشگری استان در سال 96 شود. در این راستا مجموعه فعالیت‌هایی در استان و کشور برای توسعه زیرساخت‌ها و ورود مسافران انجام شده است.

وی ادامه داد: بیشتر گردشگران ما آلمانی هستند، برنامه ما این است که از سه میلیون و 500 هزار نفر گردشگر ورودی در سال به چهار میلیون نفر میهمان برسیم. ما در حوزه مراکز بوم‌گردی نیز در سال جاری نزدیک به 44 واحد تأسیس کرده‌ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان افزود: دو روستای هدفِ گردشگری در استان و چهار دهکده ساحلی در سواحل جنوبی، بازارچه‌ها و قطب‌های صنایع دستی در منطقه سیستان و بلوچستان و شهر زاهدان ایجاد کرده‌ایم و کارگاه‌های تولیدی نیز مورد توجه قرار گرفته است؛ بنا داریم که با همکاری یکی از باستان‌شناسان، موزه‌ منطقه‌ای زاهدان را به مرکز پژوهش‌های باستان‌شناسی تبدیل کنیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان