چگونه از شر منافذ تیره روی پوست پا راحت شویم [قسمت اول]

بسیاری از زنان بالاخره به منافذ تیره‌ی روی پوست پاهایشان دچار می‌شوند

بسیاری از زنان بالاخره به منافذ تیره‌ی روی پوست پاهایشان دچار می‌شوند. این منافذ کمی شبیه لکه‌هایی هستند که روی توت‌فرنگی می‌بینیم. برای همین هم مردم از این عارضه تحت عنوان پاهای توت‌فرنگی یاد می‌کنند. اگر شما رنگ پوستتان روشن یا رو به زیتونی باشد، این لکه‌های تیره خودشان را بیشتر روی پوستتان نشان می‌دهند. به لحاظ پزشکی به این منافذ سیاه «کومدون باز» گفته می‌شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که منافذ پوست با باکتری‌ها، گردوغبار، چربی و آلودگی بسته می‌شوند. وقتی هوا به منافذ می‌رسد، چربی درون منافذ با اکسیژن واکنش نشان می‌دهد و باعث می‌شود این منافذ سیاه یا خیلی تیره شوند. با بنیتا همراه باشید.

چطور می‌توانیم پوست پاهایمان را که به خاطر منافذ زیاد شبیه سطح توت‌فرنگی شده بهبود ببخشیم؟ این سؤالی است که خیلی از زن‌ها وقتی متوجه می‌شوند پوست پایشان شبیه توت‌فرنگی شده می‌پرسند. درواقع برعکس توت فرنگی اصلاً دلنشین نیست بلکه آزاردهنده هم است. بیشتر زن‌ها به کوچک‌ترین جزئیات ظاهرشان توجه می‌کنند و پوست زیبای پا یکی از این جزئیات خیلی مهم است. شرایط پوست توت‌فرنگی مانند، ممکن است برای هرکسی پیش بیاید مخصوصاً زنان رنگین‌پوست. وقتی این اتفاق می‌افتد عصبانی و نگران نشوید برای اینکه این موضوع کاملاً قابل‌درمان است. و روش‌های آن اصلاً دشوار نیستند. هرکسی می‌تواند این روش‌ها را در خانه‌ی خودش و با شیوه و متد صحیح انجام بدهد.

پاهای توت‌فرنگی مانند چه هستند؟

قبل از اینکه در ادامه به راه‌های درمان آن بپردازیم، بهتر است در آغاز ببینیم اصولاً خصوصیات پاهای توت‌فرنگی چه چیزهایی هست. پاهای توت‌فرنگی پاهایی است که منافذ تیره‌ی روی پوست آن قابل‌مشاهده و قابل‌تشخیص است. و چون توت‌فرنگی میوه‌ای است که سطح آن پر از نقاط و برجستگی‌های سفید است، این‌طور تداعی می‌شود. اصطلاح پزشکی که برای این شرایط به‌کاربرده می‌شود کومدون باز است. هرکسی می‌تواند دچار این ضایعات شود، ولی در زنان این مشکل قابل‌توجه‌تر است.

علت به وجود آمدن این شرایط چیست؟

حالا بیایید بفهمیم که چه چیزهایی باعث به وجود آمدن این شرایط می‌شوند. کومدون باز بر روی پا به علت مسدود شدن فولیکول‌های مو ایجاد می‌شود. این اتفاق می‌تواند به دلایل مختلفی روی دهد، ازجمله موهایی که در حال رشد هستند، سلول‌های مرده‌ی پوست، پوست چرب، گردوخاک و آلودگی در سطح پوست و خیلی از موارد دیگر که می‌توانند باعث بسته شدن فولیکول‌های مو بر روی پوست پا شوند. مثلاً هوا باعث می‌شود چربی‌های زیرپوستی اکسیدشده و پوست را تیره‌رنگ کنند. این نقاط تیره‌شده کوچک هستند ولی وقتی به تعداد زیاد و در سطح وسیع اتفاق می‌افتند، پوست را مانند سطح توت‌فرنگی می‌کنند.

یکی از معمول‌ترین و رایج‌ترین علت‌های آن، شیوه‌ی بد اصلاح پوست است. مطمئناً اصلاح کردن ارزان‌ترین، آسان‌ترین و سریع‌ترین راه از بین بردن موهای پا است. ولی اگر شما می‌خواهید این منافذ تیره را رفع کنید، ممکن است نیاز داشته باشید شیوه‌ی دیگری را برای از بین بردن موهای پاهایتان به کار ببرید. گزینه‌های جایگزین اصلاح کردن برای از بین بردن موها، می‌تواند شامل لیزر کردن، اپیلاسیون و موم انداختن باشند. به یاد داشته باشید که این راه‌های جایگزین هرکدام محاسن و معایب خود را دارند.

ممکن است تیغی که برای اصلاح استفاده می‌شود کهنه یا کند باشد و نتواند هنگام اصلاح فولیکول‌های مو را خارج کند. به همین علت فولیکول مو در معرض هوا قرار می‌گیرد و اکسید می‌شود. نتیجه این است که رنگ پوست تیره می‌شود و منافذ تیره مشخص‌تر می‌شوند. درحالی‌که این شرایط دردناک نیست ولی بیشتر زن‌ها از آن ناخشنودند و تمایل دارند هر چه زودتر آن‌ها را رفع کنند. خوشبختانه چندین راه خوب و مقرون‌به‌صرفه برای درمان این مشکل وجود دارد. بیایید باهم ببینیم چگونه می‌توانیم از شر پاهای توت‌فرنگی مانند خلاص شویم. 

چطور با درمان‌های خانگی این مسئله را حل کنیم؟

هنگامی‌که منافذ تیره بر روی پاها ظاهر می‌شوند، درمان‌های خاص و داروهای مؤثری وجود دارند که می‌توانند آن‌ها را از بین ببرند. درمان پاهای توت‌فرنگی‌‌مانند مشکل و مسئله‌ی خاص و دشواری نیست. خیلی راحت می‌توانیم از پوست خود با دقت محافظت کنیم. درمان‌ها می‌توانند توسط هرکسی در خانه انجام شوند. بهترین نکته این است که مواد موردنیاز خیلی ساده در خانه پیدا می‌شوند و نیازی به پرداخت هزینه‌های سنگین نیست. روش‌هایی که در زیر ذکر می‌شوند صرفاً راه‌حل‌های موقت برای پاهای توت‌فرنگی نیستند. این متدها نتایج بلندمدتی  دارند و اگر با دقت و مراقبت بیشتری مراحل پیشگیری را هم دنبال کنید تبدیل به درمان‌های دائمی خواهند شد. نتیجه‌ای که از این روش‌ها حاصل می‌شود شاید خیلی سریع خودش را نشان ندهد و به گذشت زمان نیاز داشته باشد، اما نتیجه‌ای فوق‌العاده‌ای خواهد داشت که پیش‌بینی آن را نمی‌کردید.

1- آب گرم

آب گرم

Credit: makeupandbeauty

آب گرم به بازیابی رطوبت ازدست‌رفته‌ی پوست کمک می‌کند و می‌تواند به درمان منافذ بزرگ کمک کند. وان حمام یا یک تشت را پر از آب‌گرم‌کنید. حالا پاهایتان را در آن غوطه‌ور کنید و بگذارید مدتی همین‌طور بمانند. بگذارید حداقل پانزده دقیقه بگذرد و مطمئن شوید آب تا زانویتان را گرفته است.

2- پوستتان را لایه‌برداری کنید

یکی از روش‌هایی که برای ترمیم پوست‌های آسیب‌دیده و تیره شده توصیه می‌شود لایه‌برداری است. انجام این عمل به این دلیل مفید و کاراست که هم به‌راحتی می‌توان آن را اعمال کرد و هم اینکه به‌طور طبیعی به از بین رفتن منافذ پوست کمک می‌کند. برای درمان پاهای توت‌فرنگی مانند، هر اسکرابی می‌تواند مؤثر باشد. اسید گلیکولیک، اسید لاکتیک و اسید سالیسیلیک مواد مؤثری برای درمان پاهای توت‌فرنگی شکل هستند. این اسیدها در انواع اسکراب‌هایی که در فروشگاه‌های کوچک هم به فروش می‌رسند وجود دارند. همچنین می‌توان از اسکراب های خانگی هم استفاده کرد.

لایه‌برداری پوست باعث می‌شود از شر سلول‌های مرده و خشک‌شده راحت شوید. لایه‌برداری پوست خشک می‌تواند به باز شدن منافذ پوست کمک کنید و درنتیجه گرد و خاک و آلودگی‌ها از پوست پاک می‌شوند. می‌توانید مقداری جوش‌شیرین و آب به آن اضافه کنید. با استفاده از این‌ها خمیری درست کنید و گاهی آن را روی پوست خود مالش دهید. سپس بدن خود را ماساژ دهید و ببینید که اسکراب شما چقدر بر روی پوست آسیب‌دیده‌ی شما مؤثر عمل کرده است.

نکاتی درباره مواد لایه‌برداری:

  • از موادی برای لایه‌برداری استفاده می‌کنید که حاوی اسیدهای هیدروکسی آلفا هستند. این اسیدها کمک می‌کنند که سلول‌های مرده از بین بروند. به‌این‌ترتیب باعث می‌شوند شما پوستی نرم‌تر و صاف‌تر داشته باشید و بافت پوستتان را بهبود می‌دهند. اسیدهای هیدروکسی آلفا به کاهش تغییر رنگ پوست کمک می‌کنند و ممکن است التهاباتی را که به‌خاطر اصلاح با تیغ به وجود می‌آیند کاهش دهند.
  • یک ماده‌ی عالی دیگر که ممکن است استفاده کنید اسید گلیکولیک است. اسید گلیکولیک از نیشکر به دست می‌آید و استفاده از شکر برای لایه‌برداری نتایج خیلی خوبی دربردارد.
  • یکی دیگر از اسیدهای هیدروکسی آلفا، اسیدسیتریک است. که در مرکباتی از قبیل لیمو، گریپ‌فروت و لیموترش یافت می‌شود. همچنین اسیدلاکتیک در محصولات لبنی نیز یافت می‌شود. البته افرادی که پوست حساسی دارند یا با مشکل ازدیاد رنگ‌دانه‌های پوستی مواجه‌اند، باید قبل از استفاده از این محصولات با یک متخصص پوست حرفه‌ای مشورت کنند.
  • خیلی از مواد طبیعی می‌توانند به حل مشکل منافذ پوستی تیره کمک کنند. لیموهای زرد درشت خیلی ملایم‌تر از لیموترش‌های سبز کوچک بر روی پوست عمل می‌کنند. و به‌عنوان یک قابض بر روی پوست شما خیلی عالی کار می‌کنند.
  • آلوئه ورا، روغن چوب صندل، گلاب و خیار مواد طبیعی هستند که به کاهش التهابات پوستی کمک می‌کنند. روغن نارگیل به از بین بردن باکتری‌ها کمک می‌کند و روغن‌زیتون و روغن آووکادو به‌عنوان مرطوب‌کننده خیلی خوب عمل می‌کنند.
  • شکر قهوه‌ای را برای لایه‌برداری پوست می‌توان استفاده کرد که خیلی ملایم‌تر و مهربان‌تر نسبت به شکر سفید بر روی پوست عمل می‌کند.
  • ترکیب دو قاشق غذاخوری شکر با چهار قاشق غذاخوری روغن‌زیتون
  • ترکیب یک قاشق غذاخوری جوش‌شیرین و یک قاشق غذاخوری آب گرم
  • ترکیب مقدار کافی از نمک و باترمیلک برای درست کردن یک خمیر
  • ترکیب دو قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای، دو قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا و یک قاشق غذاخوری آب‌لیمو 
  • ترکیب مقدار مساوی از شکر قهوه‌ای و جوش‌شیرین با آب و ساختن یک خمیر از مخلوط کردن آن‌ها
  • مخلوطی از یک قاشق غذاخوری جوش‌شیرین یا بکینگ پودر و یک قاشق آب گرم. این مورد بعد از اینکه روی پوست ماساژ داده شد باید چند دقیقه بماند و سپس شسته شود.

شیوه‌ی استفاده از اسکراب ها تقریباً مشابه است. اساساً اسکراب ها را باید به‌ وسیله‌ی یک حوله‌ی مرطوب یا اسفنج حمام بر روی پوست زده و بعد حوله را به‌آرامی و با حرکت دایره‌ای فقط روی محل‌های آسیب‌دیده حرکت دهید. بعد از چند دقیقه پاها را با آب گرم بشویید  و سپس آب سرد را روی پوست خود بپاشید. برای نتیجه بهتر، بعد از استفاده از اسکراب یک روغن طبیعی را به پوست خود بزنید تا پوستتان مرطوب بماند.

قسمت‌های بعدی این مطلب را از دست ندهید.

منبع: beautytips4her, howgetrid, makeupandbeauty

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر