سحر زکریا:

با «پاورچین» شناخته شدم/ شرایط موجود رضایت بخش نیست

سحر زکریا بازیگر سینما و تلویزیون معتقد است که آثار و کارهای خوب همیشه ماندگار هستند و برای همه دست اندرکاران آن مجموعه اعم از بازیگر، کارگردان، تصویربردار، جذاب و ارزشمند است.

با «پاورچین» شناخته شدم/ شرایط موجود رضایت بخش نیست

به گزارش خبرگزاری مهر، سحر زکریا بازیگری را با سریال «درپناه تو» آغاز کرد، پس از آن کارهای زیاد سینمایی و تلویزیونی انجام داد اما در سال 81 با سریال «پاورچین» ساخته مهران مدیری برای بینندگان تلویزیونی باورپذیر شد. خودش هم معتقد است هنوز در کوچه و خیابان مردم  با «پاورچین» او را به یادمی آورند.

 این شب ها مهران مدیری و گروه بازیگرانش دوباره در قاب تلویزیون قرار گرفته و بر شمار بینندگان آی فیلم افزوده اند. به بهانه پخش مجدد «پاورچین» از شبکه آی فیلم با این بازیگر سینما و تلویزیون گفت و گویی انجام شد که در ذیل آمده است.

خانم زکریا گویا شروع فعالیت هنری تان با سریال «در پناه تو» کار آقای لبخنده شکل گرفت؟

- بله من و اکثر بازیگران جوان آن سریال اولین کار تصویری خود را تجربه می کردیم. در آن زمان دانشجو بودم و اولین کار حرفه ای بود که جلوی دوربین قرار می گرفتم. مضمون سریال «در پناه تو» برای مردم تازه و از جذابیت جذابیت برخوردار بود. برای من هم خاطرات خوب و تجربه گرانقدری به همراه داشت.

بعد از آن چه کارهایی به شما پیشنهاد شد و بازی کردید؟

- با هادی مرزبان چند تئاتر و تله تئاتر کار کردم. سریال «کژدم 33»، فیلم سینمایی «مردی از جنس بلور» ساخته سعید سهیلی، «قطار ابدی» و چند کار دیگر تا قبل از «پاورچین» انجام داده بودم اما انگار قسمت بود با این سریال ما بیشتر دیده شویم.

چه اتفاقی افتاد که سریال «پاورچین» پرطرفدار شد؟

- در واقع عوامل کاربلدی کنار هم جمع شده بودند و ماهم به عنوان بازیگر در این مجموعه حاضر بودیم. با توجه به پخش هر شب آن، مخاطب هم خیلی خوب با این طنز ارتباط برقرار کرده بود. هنوز هم با وجود اینکه بارها از شبکه های مختلف پخش شده اما مردم همچنان پای تلویزیون می نشینند و از دیدن آن خسته نمی شوند.

شاید به خاطر سریال «پاورچین» است که برخی فکر می کنند شما فقط بازیگر طنز هستید؟

- بله. شاید تاثیر زیاد «پاورچین» و دیده شدن این مجموعه بود که در بین مردم این ذهنیت شکل گرفت اما من کار جدی زیاد داشته ام. «تله» و «زن دوم» با سیروس الوند، «مردی از جنس بلور» کار سعید سهیلی، «پرونده های مجهول» جمال شورجه یا «کژدم 33» و کارهای دیگری که طنز نبوده اند.

اخیرا هم در برنامه «زمانی برای خندیدن» به عنوان کارشناس و داور حضور داشتید؟ آیا این استندآپ ها فقط جنبه تفریحی و سرگرمی دارد یا در آن استعدادهای بازیگری هم کشف می شوند؟

- ما در این برنامه زمان خیلی کمی داشتیم شاید 16 تا 17 روز. آماده کردن شرکت کنندگان برای اجرای استندآپ در این بازه زمانی بسیار سخت بود. ولی خوشبختانه آنچه که ما دیدیم این بود شرکت کنندگان «زمانی برای خندیدن» بچه های با استعدادی هستند با تحصیلات عالی که برخی هم دوره های بازیگری را گذرانده بودند. قطعا خیلی از این دوستان اگر کارشان را درست انجام بدهند و مسیر را صحیح انتخاب کنند، در آینده نه چندان دور حرف های زیادی برای گفتن خواهند داشت.

سحر زکریا به حقش رسیده است؟ یا در آن جایگاهی که انتظار داشت الان هست؟

- مسلما خیر. برخی از کارگردانان به خاطر وضعیت اقتصادی و بودجه کمی که برای یک فیلم اختصاص می دهند سعی می کنند با چند بازیگر یا بهتر بگویم نابازیگر کار را جمع کنند که اصلا اتفاق خوبی نیست. متاسفانه الان هم به این خاطر فیلم خوب، چندان نمی بینیم. باید قدر بازیگرهای قدیمی و پیشکسوت را بیشتر بدانیم هرچند خود من قدیمی نیستم ولی بیش از 2 دهه فعالیت دارم. شاید لازم باشد مقداری با ما مهربانانه تر برخورد شود. بدین خاطر من به آن چیزی که فکرش را می کردم و باید به آن می رسیدم هنوز نرسیده ام.

مثل اینکه از شرایط موجود راضی نیستید؟

- وقتی فشار مالی و اقتصادی را تحمل می کنیم نباید هم راضی باشم ولی چه می شود کرد جز اینکه صبر کنیم و منتظر باشیم شاید اتفاقات بهتری برای ما بیفتد. الان بسیاری از بازیگران شرایط خوبی ندارند، جایی هم بیمه نیستند و شغل دومی هم ندارند.

 اگر دوباره به  اوایل دهه 70 برگردیم و بخواهید مسیر زندگی تان را انتخاب کنید همین راه را انتخاب می کنید؟

- بله همین مسیر را انتخاب خواهم کرد. من عاشقانه کارم را دوست داشتم و دارم و عشق تاوان دارد که باید آن را پرداخت کنید. هرچند من هم مثل همه فشارهای اقتصادی زیادی را تحمل کرده ام و امرار معاش من از راه بازیگری بوده است و غیر از بازیگری هم کار دیگری بلد نیستم. ولی با همه این سختی ها به حرفه ام علاقه مندم.

خیلی کم کار نیستید؟

- خیلی از کارهایی که پیشنهاد می شود  کارهای خوبی نیست و برای مخاطب هم جذاب نخواهد بود. ضمن اینکه رقم قراردادها هم چنگی به دل نمی زند و مجبوریم به هر قیمتی کار نکنیم که شان مان هم زیر سوال نرود. در حقیقت بسیاری از شرایط دست به دست هم داده که کم کار شویم.

سودای کارگردانی در سر دارید؟

- همانطور که گفتم شرایط موجود رضایت بخش نیست ولی امیدوارم در آِینده این اتفاق بیفتد و کارگردانی رانیز تجربه کنم.

 امروز اوضاع بازیگری بخصوص در قشر جوان را چطور می بینید؟

زمانی که ما وارد این حرفه شدیم سخت گیری ها خیلی زیاد بود. کلاس های بازیگری جدی و زیر نظر اساتید خبره وجود داشت. فیلترهای زیادی بود از جمله فن بیان که باید تست می دادیم و قبول می شدیم ولی الآن این مسائل دیگر ملاک نیستزمانی که ما وارد این حرفه شدیم سخت گیری ها خیلی زیاد بود، کلاس های بازیگری جدی و زیر نظر اساتید خبره وجود داشت. فیلترهای زیادی بود از جمله فن بیان که باید تست می دادیم و قبول می شدیم ولی الآن این مسائل دیگر ملاک نیست. «قیافه» و «ارتباطات» روی خیلی از معیارهای مهم تر دیگر سایه انداخته است. امروز در کوتاه ترین زمان سعی می شود که یک فیلم ساخته شود، خیلی از کارگردان ها به تمرین کردن و اینکه فیلمنامه خوب خوانده شود اعتقاد ندارند و همین باعث شده که آثار ماندگار کم داشته باشیم. من یادم هست که سر سریال «در پناه تو» بیش از 4 ماه تمرین داشتیم. آیا الان در مورد بازیگران جوان این موضوع صدق می کند؟ امروز دیگر مثل گذشته آدم های حرفه ای را نمی بینم، نه فیلمبردار، نه صدابردار و نه کارگردان انگار رغبت و انرژی کارکردن وجود ندارد. فقط امیدوارم این وضع درست شود. راه را اشتباه می رویم، هر کاری ضوابط و شرایط خاص خودش را دارد، نسل جدید مخصوصا باید درست و اصولی گام در این مسیر بگذارد، تحصیلات و استعداد مهم هستند اما باید یک بازیگر و هنرمند از فیلترهای خاص خودش عبور کند. امیدوارم جلوی برخی بی قانونی ها و بی قاعدگی ها گرفته شود.

امروز در بین بازیگران سینما و تلویزیون بازی چه کسانی را می پسندید؟

- بازی نوید محمدزاده فوق العاده است. مسیرش را درست آمده و همه بازی او را دوست دارند که امیدوارم در آینده تعداد نوید محمدزاده ها بیشتر شود. در بین خانم ها هم ترانه علیدوستی و باران کوثری بازیگران بسیار خوبی هستند و خوب از عهده نقش های شان برمی آیند.

 اوقات فراغت تان را چگونه سپری می کنید؟

- بیشتر فیلم می بینم و کتاب مطالعه می کنم.

 به موسیقی علاقه مندید؟

- بله. کارهای علیرضا عصار را  از قبل دوست داشتم و الان هم صدای علی زند وکیلی را می پسندم. بیشتر هم به موسیقی سنتی خودمان علاقه مندم. هرچند در حوزه پاپ هم خوانندگان و آهنگسازان خوبی داریم که آثار خوبی خلق می کنند.  

مثل بعضی از بازیگران خیلی در برنامه ها و مکان های مختلف حاضر نمی شوید؟

- راستش خیلی اهل معاشرت و اینکه بخواهم که کارهایی انجام بدهم تا بیشتر دیده شوم نیستم. اگر موضوعی هم باشد که نیاز به کمک باشد در حد بضاعت خودم دریغ نمی کنم. علاقه ای هم به حضور در شبکه های اجتماعی اینستاگرام و تلگرام و .. ندارم، شاید به نوعی ترجیح داده ام که گوشه نشین باشم.

برخی فیلم های قدیمی که در آی فیلم پخش می شود آیا می تواند برای بیننده جذاب باشد؟

-  آثار و کارهای خوب همیشه ماندگار هستند و برای همه دست اندکاران آن مجموعه اعم از بازیگر، کارگردان، تصویربردار، جذاب و ارزشمند است و زمانی که پس از سال ها دوباره پخش می شوند چون از آن کار خاطره داری و نوستالژی هست این اشتیاق بیشتر می شود. در خصوص «پاورچین» هم که در حال پخش از شبکه آی فیلم است، همینطور است. نه اینکه من در آن بازی کردم بلکه از بازخوردهایی است که از مردم می گیریم. حتی افرادی هستند که زمان پخش «پاورچین» خیلی کوچک بوده اند و یا به دنیا نیامده بودند ولی الان وقتی این سریال را می بینند با آن ارتباط برقرار می کنند. هیچکس از دوباره دیدن فیلم و سریال  خوب خسته نمی شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان