سوال مهم: چگونه می‌توان از شل شدن پوست به دلیل کاهش وزن پیشگیری کرد.

شل شدن و طبقه طبقه شدن پوست از علایم بسیار شایع کاهش وزن به ویژه در افرادی است که میزان زیاد وزن کم می‌کنند به ویژه در فاصله زمانی کوتاه. این حالت در بسیاری از افراد به میزان زیادی بهبود پیدا می‌کند اما تعداد زیادی از افراد برای این رفع این موضوع حتی تصمیم به انجام جراحی نیز می‌گیرند. از مهمترین عوامل بروز این حالت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سن: با بالا رفتن سن، پوست خاصیت انعطافی خود را از دست می‌دهد
  • ژنتیک: از عوامل مهم تاثیر گذار در لطافت و انعطاف پوست شما ژنتیک است
  • میزان کاهش وزن: کم کردن زیاد وزن در زمان کوتاه مثلا با انجام جراحی لاغری، سبب می‌شود تا پوست بدن شما زمان کافی‌برای آنکه به همراه بدن شما سایز کم کند را نداشته باشد. در کسانی‌ که برای مدت طولانی چاق بوده‌اند این حالت شدت بیشتری دارد.
  • میزان تابش آفتاب به پوست: میزان کلی‌ تابش اشعه آفتاب به پوست بسیار مهم است چرا که در طول زمان مهمترین عامل ترک خوردن پوست است. تابش آفتاب از مهمترین عوامل آسیب رسان به سلول پوستی‌ است.
  • رژیم غذایی و میزان نوشیدن آب روزانه: برای داشتن پوست سالم داشتن تغذیه درست و نوشیدن میزان کافی‌ آب بسیار مهم است. رساندن میزان کافی‌ ویتامین‌ها به ویژه ویتامین A و c و همینطور سایر مواد معدنی به سلول پوستی‌ برای سلامت آنها بسیار ضروری است.
  • استعمال دخانیات: کشیدن سیگار و استعمال دخانیات فرآیند پیری پوست را به شدت سریع می‌کند.

برای رفع این مشکل چکار می‌توانید انجام دهید؟

معمولا افراد به کاهش وزن با روشهای مختلفی واکنش نشان می‌دهند، پوست بدن در بعضی‌ از ما به سرعت خود را بازیابی می‌کند اما این فرآیند ممکن است در سایرین زمان بیشتری نیاز داشته باشد تا اینکه پوست اضافه آنها بعد از لاغری محو شود. متخصصین توصیه می‌کنند که حداقل یک تا دو سال بعد از کاهش وزن صبر کنید تا پوست بدن شما به حالت اولیه باز گردد قبل از اینکه به انجام جراحی فکر کنید.

عمل جراحی یک فرآیند پر هزینه و در بسیاری از موارد داری عوارض جانبی برای سلامتی است. به جای آن با داشتن رژیم غذایی متعادل و ورزش می‌توانید به فرآیند بازسازی پوست خود کمک زیادی داشته باشید. ورزش پایه هوازی و ورزش با وزنه به شما کمک زیادی می‌کند تا چربی‌ بدن شما کم شود و شروع به عضله سازی کنید. یکی‌ از تغییرات مهم بدن که به سلامت پوستی‌ شما نیز کمک می‌کند افزایش حجم عصلات است.

روند کاهش وزن نیز برای پیشگیری از شل شدن پوست بسیار مهم است. به این منظور از برنامه غذایی پیروی کنید که 5 کیلو در ماه وزن شما را کش دهد و یک کاهش وزن آرام و ثابت داشته باشید تا این که پوست بدن به مرور زمان خود را با اندازه جدید بدن شما تطبیق دهد.