دریاچه گهر درود لرستان منطقه ای که باید بکر بماند

دریاچه گهر درود لرستان منطقه ای که باید بکر بماند شنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۷ - گردشگری,ایران گردی,طبیعت گردی ایران زیبای ما مملو از پدیده های طبیعیست که تعدادی از آن ها هنوز زیبایی های خود را ...

ایران زیبای ما مملو از پدیده های طبیعیست که تعدادی از آن ها هنوز زیبایی های خود را دارند و برخی هم مانند زاینده رود و دریاچه ارومیه آه حسرت را بر دل ما می نشانند که چگونه دست روی دست گذاشتیم تا این جاذبه های طبیعی بی نظیر ازبین بروند، پس با سلام و صلوات در این مقاله از دریاچه گهر دورود لرستان می نویسیم تا خدایی نکرده آن هم درگیر این بی تفاوتی ها به طبیعت نشود. دریاچه گهر لرستان و در منطقه ی حفاظت شده ی اشترانکوه بین درود الیگودرز و ازنا در استان لرستان قرار دارد آب این دریاچه شیرین گوارا و زلال و شیشه ای می باشد زیرا در نقاط کم عمق و با عمق 4 متری می توان به راحتی ماهی های دریاچه را دید، عمیق ترین قسمت دریاچه گهر لرستان 30 مترمی باشد. این دریاچه ی زیبا مشهور به نگین زاگرس است که شباهت زیادی به دریاچه کوه گل در استان کهگیلویه بویر احمد دارد. پس در ادامه با ما در مجله گردشگری همگردی همراه باشید...

دریاچه گهر

گهر بزرگ و گهر کوچک

 دریاچه گهر درود دو بخش دارد یکی گهر بزرگ یا کله گهر با طول 1700 که حدود 85 هکتار می شود و بخش دیگر گهر کوچک یا کره گهر  می باشد .دریاچه بزرگ هم ساحلی صخره ای و هم  ساحلی ماسه ای در شرق و غرب  دارد که برای شنا کردن مناسب است، آب دریاچه ی بزرگ ازچشمه های کوهستانی می آید و آب دریاچه ی کوچک از تاپله سرازیر می شود.پوشش گهر

پوشش گیاهی دریاچه گهر دورود

زمین شناسان عقیده دارند این دریاچه بر اثر یک زلزله عظیم ایجاد شده است و روی گسل اصلی رشته کوه زاگرس قرار دارد، پوشش گیاهی این منطقه از درختان مختلف و زیبا همچون درختان بلوط، پسته ی وحشی، بادام،گلابی وحشی چنار نارون بلوط مازو، گردو  وانجیر، زبان گنجشک، سیب، زالزالک، ارژن، کنارکهور، انار، گز و موی وحشی وهمچنین گل های زیبایی همچون لاله واژگون شقایق و زنبق و لاله وحشی، تاج خروس و اختر می باشد که زیبایی این منطقه را صد چندان کرده است همچنین این منطقه زیباترین دشت لاله واژگون دنیا را در روستای گشان در دامنه ی قالی کوه الیگودرز دارد. که می توانید با عکس برداری از این مناظر طبیعی بی نظیر تصاویر زیبایی برای خود ثبت کنید.

گهر

باغ وحش طبیعی دریاچه گهر دورود

این دریاچه منزلگاه  آبزیانی همچون مارماهی، لاک پشت، قورباغه و ماهی قزل آلای رنگین کمان و خال قرمز است، وقسمت کوهستانی این منطقه حیوانات متنوعی مانند بز و آهو وکل و پلنگ، گرگ، گراز، کفتار، روباه، شغال، خرگوش و حتی خرس قهوه ای و انواع پرندگان مانند عقاب و کبک و شاهین و تیهو را در خود جای داده است، این باغ وحش طبیعی انواع بسیاری از حیوانات و پرندگان را در خود جای داده که مسئولان منطقه باید در حفظ و نگه داری این زیستگاه طبیعی بسیار تلاش کنند و از شکار و صید این موجودات جلوگیری کنند تا این چرخه طبیعی همچنان پابرجا باشد.

باغ وحش طبیعی

دریاچه ی ایران

ایزابلالوسی بیشوپ در سال 1890 از انگلیس به ایران سفر کرده است که در سفری 3 ماهه حدود 1000 کیلومتر پیاده روی کرده تا دراین منطقه تحقیقاتی انجام دهد این بانوی انگلیسی دریاچه گهر را در تحقیقات خود دریاچه ایران معرفی کرده است به همین علت برخی از گردشگران این دریاچه را با نام دریاچه ایران می شناسند، در سال 1888 این منطقه توسط زمین شناسی اتریشی معرفی شده و نام این فرد به عنوام کاشف ثبت شده است، این مکان که در گذشته به علت صعب العبور بودن منطقه ای بکر بوده، هم اکنون سالانه 70 هزار نفر به این مکان سفر و از آن دیدن می کنند که این باعث شده زیستگاه این منطقه به علت حجم زیاد گردشگران در خطر باشد.

ماهیگیری در گهر

تفریحات دریاچه گهر دورود لرستان

1. قایق سواری: قایق سواری یکی از تفریحات مفرح در این منطقه است که فقط با قایق های بادی امکان پذیر است و شما را به دیدن منظره ای زیبا در زیر آب کریستالی دریاچه دعوت می کند.
2. ماهی گیری: ماهیگیری در این دریاچه با مجوز صید از محیط زیست در غرب دریاچه امکان پذیر است آن هم به صورت تک قلاب، که تا اواسط خرداد ممنوع می باشد.
3. کوه پیمایی: اگر از علاقه مندان به طبیعت و کوه نوردی هستید این منطقه کوهستانی و زیبا لحظات خوشی را برای شما در استان لرستان به ارمغان می آورد.
4. شنا ممنوع: در ابتدای این مقاله ذکر کردیم که قسمتی از ساحل گهر ماسه ای می باشد و مناسب برای شنا کردن،اما اداره محیط زیست لرستان اجازه شنا به افراد  را نمیدهد که صد درصد به دلیل حفاظت از جان گردشگران می باشد. 
5. شکارممنوع: شاید این موضوع که این منطقه زیستگاه حیوانات بسیار متنوعی می باشد کمی برای شکارچیان وسوسه کننده باشد اما به همت حفاظت محیط زیست استان لرستان شکار در این منطقه ممنوع می باشد.

گردشگری در گهر

امکانات گردشگری دریاچه گهر لرستان

بهترین زمان سفر به دریاچه گهر لرستان فصل بهار تا اواسط تابستان می باشد و همچنین در کنار دریاچه امکانات رفاهی برای گردشگران می باشدکه تعداد آن کم می باشد سرویس بهداشتی، پاسگاه و کمپ محیط زیست وهلال احور از جمله این امکانات ناچیز می باشد.

 مسیر دسترسی به دریاچه گهر دورود لرستان

این نگین اشترانکوه که بسیار محبوب گردشگران است در شهرستان درود و الیگودرز واقع شده که با اتومبیل 3 ساعت و پیاده یک ساعت و نیم تا روستای طیان می باشد که در این مسیر کوهستانی مناظر چشم نوازی وجود دارد که خستگی مسیر را از تن شما خارج می کند. در روز های شلوغ تعداد گردشگران در این قسمت زیاد است، توصیه می شود در ایام هفته و روزهای غیر تعطیل به این منطقه سفر کنید تا در کمال آرامش بتوانید از طبیعت لذت ببرید و کفش مناسب و وسایل کوهنوردی نیز با خود همراه داشته باشید.
دریاچه گهر دورود لرستان


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر