ماهان شبکه ایرانیان

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

ایران اعتبار فرهنگی ویژه ای در جهان دارد

مشهد ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه تمام دنیا ایران را با شعر سعدی، حافظ و دیگر شاعران نامدار می‌شناسند، گفت: ایران اعتبار فرهنگی ویژه ای در جهان دارد.

ایران اعتبار فرهنگی ویژه ای در جهان دارد

به گزارش خبرنگار مهر، سیدرضا صالحی امیری  شامگاه چهارشنبه در یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر که در تالار نور برگزار شد، اظهار کرد: سخن شعرا محترم و مقدس است و جامعه آن را می پسندد زیرا شاعران از پاکی‌ها سخن می‌گویند و سرمایه‌های کشور هستند و شعرا همواره در تاریخ حیات دارند و تداوم بخش حیات جامعه نیز هستند.

وی افزود: آن چیزی که به جامعه ایرانی و همچنین جامعه جهانی هویت می بخشد، شعر و شاعری است، این که در جشنواره 7 کشور حاضر شدند به این معنی است که شعر مرز نمی‌شناسد و شاعر متعلق به زمان و مکان خاصی نیست، همچنین بیانگر مرز انسانیت شعر در تداوم حیات فرهنگی جوامع و به ویژه فرهنگ ایرانی اسلامی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اگر هویت ایرانی را ریشه‌های تاریخ و فرهنگ بدانیم شاعر میوه این درخت است، ادامه داد: شعر هرگز دچار کهنگی نمی‌شود با وجود اینکه تغییرات در همه حوزه‌ها در جامعه محسوس است اما شعر هر روز نو و بدیع‌تر می‌شود و این به دلیل حیات بخشی شاعر است.

وی ادامه داد: در محیط زیست فردی با عناصر مادی و در محیط فرهنگی با شعر زیست می‌کنیم و شعر و شاعری در تداوم حیات فرهنگی جامعه ایران نقش زیاد دارد و به همین علت مقام معظم رهبری با وجود تمام مشغله‌ها به شعر توجه زیادی دارند.

صالحی امیری اضافه کرد: ایران در جهان اعتبار فرهنگی ویژه‌ای دارد و این اعتبار نیز به خاطر وجود منابعی مانند نفت، گاز و معادن نیست بلکه به خاطر افراد افتخار آفرین است و امروزه تمام دنیا ایران را با سعدی، حافظ و دیگر شاعران نامدار می‌شناسند. سرمایه شعر و شاعری محدود نیست و به جغرافیای تاریخی و فیزیکی محدود نمی‌شود. تأثیر شعر در ذهن مخاطب بسیار زیاد است گاهی شاعر یک بیت شعر می‌گوید و از ساعت‌ها صحبت سخنور ماندگارتر است و به همین علت شعر ماناترین سرمایه فرهنگی جامعه ایران است، همچنین موسیقی در ایران مولود شعر است و شعر به موسیقی هویت می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس ایجاد انگیزه، شور و شوق رزمندگان از طریق شاعران ایجاد می‌شد، عنوان کرد: شعر سبب غرور و وحدت ملی ایرانیان شده و امروزه مدیون کسانی هستیم که هویت ایرانی را زنده نگه داشته‌اند.

وزیر ارشاد با گرامی داشتن یاد و خاطره مرحوم احمد عزیزی، بیان کرد: احمد عزیزی شاعر برجسته کشور پس از 9 سال تحمل رنج به رحمت خدا رفت و جای این شاعر برجسته در تمام محافل ادبی خالی خواهد بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان