بزرگترین سرویس استریم آنلاین موسیقی یعنی اسپاتیفای اخیراً به یک شرکت سهامی عام تبدیل شده و حضور در بورس سهام نیویورک را تجربه کرده است. هر سهم جدید از این شرکت 132 دلار قیمت گذاری شده و به نرخ 165.90 دلار نیز معامله میشود. بدین ترتیب ارزش کلی این کمپانی به 29.5 میلیارد دلار میرسد که بسیار بیشتر از سالهای گذشته است چرا که ارزش سهام اسپاتیفای در سال 2015 میلادی تنها 8.4 میلیارد دلار بود.
اصولا شرکتهای تکنولوژی محور سعی میکنند تا از طریق جمع آوری اعانه و در اختیار گذاشتن میلیونها سهم خود به یک بانک بزرگ حاضر در وال استریت فرآیند عمومی شدن و تبدیل شدن به IPO را طی کنند.

اما این شرکت روش جدیدی را در نظر گرفته که برای کمپانیهای بزرگ مدلی عجیب و غیر معمولی به شمار میرود. بسیاری از استارتاپ های تکنولوژی تا کنون از عرضه اولیه سهام خود نتیجه ناامیدکننده ای کسب کرده اند، به همین خاطر اسپاتیفای نیز این روش را کنار گذاشته اما با تبدیل شدن به DPO هم ریسک بزرگی را به جان خریده است.
با این روش یعنی عرضه مستقیم، دیگر سهام جدیدی وجود نخواهد داشت و شرکتها تنها میتوانند سهمهایی که پیش از این در اختیار سرمایهگذاران خصوصی و کارکنان این سرویس بوده را خریداری کنند. این مسئله موجب میشود که ارزش این سهام پایین نیامده و به نرخ فعلی و واقعی خود معامله شوند.

شرکت سوئدی الاصل اسپاتیفای که در 61 کشور دنیا سرویس دهی میکند با بیش از 159 میلیون کاربر فعال و 70 میلیون مشترک پولی سردمدار سرویس های استریم موسیقی محسوب می شود، هر چند سرویس هایی مثل پندورا و اپل موزیک جزو رقبای قدرتمند آن به حساب می آیند.
این کمپانی در سال 2006 توسط دانیل اِک و شریکش مارتین لورنتزون راه اندازی شد که هنوز هم به عنوان مدیرعامل، اسپاتیفای را همراهی میکند.