راه بازگشت دوباره به قرآن و عترت

کسانی که داعیه پیروی از امیرالمومنین و امام حسین علیه السلام دارند و خواهان بازگشت دوباره قرآن و عترت به صحنه جامعه و زندگی هستند، باید قرآن را درست بررسی کنند و حقایق آن را بفهمند و باید از والی قرآن شناس عالم و آگاه یعنی فقیه عادل پیروی کنند

راه بازگشت دوباره به قرآن و عترت
کسانی که داعیه پیروی از امیرالمومنین و امام حسین علیه السلام دارند و خواهان بازگشت دوباره قرآن و عترت به صحنه جامعه و زندگی هستند، باید قرآن را درست بررسی کنند و حقایق آن را بفهمند و باید از والی قرآن شناس عالم و آگاه یعنی فقیه عادل پیروی کنند.
نکته قابل توجه در این جا این است که باید همه با هم قرآن را بفهمند چون تا قرآن را با هم نفهمند، هماهنگی و وحدت اسلامی که مورد سفارش قرآن و عترت است ممکن نخواهد بود. آیه شریفه واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا (1) بدین معنا نیست که همه شما قرآن را به تنهایی و طبق برداشت شخصی بفهمید، بلکه به این معناست که آن را با هم به نحو تضارب آرا و توافق افکار بفهمید. همه با هم مسلمان باشید و در این مسیر از یکدیگر جدا نشوید و تفرقه و دوگانگی راه نیندازید، اگر توانستیم با هم قرآن را بفهمیم و مسائل اسلامی را در پرتو قرآن تحلیل کنیم با تبادل اندیشه ها اختلاف نظر، اختلاف فکر، اختلاف سلیقه و در نهایت یکدیگر را تحمل می کنیم.
چنان که در حوزه های علمیه فقیهان فراوانی داریم که فهم های گوناگون از یک روایت و در نتیجه فتواهای مختلف دارند، اما یکدیگر را تحمل می کنند، یکدیگر را عادل می دانند، پشت سر یکدیگر نماز می خوانند و عمل یکدیگر را صحیح می دانند، چون با هم تبادل نظر می کنند.
با هم فهمیدن متون مقدس دینی غیر از بدون هم فهمیدن است. بدون هم فهمیدن تنازع، ضعف، ترس، سستی و زوال شوکت را به دنبال دارد و مورد نهی قرآن کریم قرار گرفته است: ولا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم (2) همان طور که در حرکت های دیگر اجتماعی، سیاسی مذهبی نیز باید این وحدت را حفظ کرد باید بدانیم که با هم عزاداری کردن، غیر از بدون هم عزاداری کردن و دسته و جمعیتی جدا راه انداختن است. عزاداری جمعی، مشتی محکم بر دهان یاوه گویان و خار چشم دشمنان است و ضد انقلاب خارج و داخل کشور را ناامید می کند.
خداوند به ما نفرموده است هر کدام به تنهایی دستورهای الهی را انجام دهید، بلکه همواره سفارش به اجتماع و همراهی با جامعه و جمعیت مسلمین، مومنین و متدینین نموده است. رهبران الهی فرمودند: با هم نماز بخوانید، با هم روزه بگیرید، با هم قرآن بخوانید و ...
البته ممکن است کسی فریب نفس مسوّله را بخورد و گمان کند که در خانه به تنهایی عزاداری کردن، نماز خواندن و مانند آن، حضور قلب بیشتری برای انسان می آورد. لیکن چنین افرادی باید بدانند که ممکن است خدای نخواسته در اثر ترک جامعه و انزوای از امت اسلامی تحت ولایت شیطان قرار گیرند و ندانسته عمری را به عبادت شیطان سپری کنند. این جاست که پای برهنه عزیزان عزادار و سینه زن اباعبدالله الحسین علیه السلام که مناسک عبادی و مراسم سوگواری را با هماهنگی کامل انجام می دهند، بیشتر از پیشیانی پینه بسته متحجران سطحی نگر و ظاهربین ارزش دارد، او نمی فهمد که به عبادت شیطان مشغول است. هیچ گاه به ما دستور انزوا نداده اند، بلکه همه جا دستور به عبادت و اطاعت جمعی داده اند. حتی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: اگر کسی در نماز جماعت شرکت نکند، من خانه اش را آتش می زنم. هرگز کسی خیال نکند که اگر ما نمازمان را در خانه به تنهایی بخوانیم، کار صحیحی است، نماز داخل خانه غیر از نماز در مساجد است. مساجد را همیشه باید پر کرد که ما هر چه داریم از مسجد داریم.
علاوه بر این چنان چه ارتباط خود را با مسجد مستحکم کردیم، بچه ها و نسل آینده خود را بیمه خواهیم کرد و باید توجه داشته باشیم که اگر خدای ناکرده فرزندی از خانواده ای به انحراف کشیده شود، آن خانواده به دردی توان فرسا مبتلا می شود، پس بهتر که رابطه را با مساجد که مهد تربیت همه افراد، خصوصاً نوسالان و نونهالان است، برقرار کنیم.

پی نوشت ها :
 

1- سوره آل عمران آیه 103
2- سوره انفال آیه 46
3- وسائل الشیعه ج8 ص 291
منبع: کتاب حماسه و عرفان
 

منبع: نشریه نسیم وحی شماره 28
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر