گیاه فیکوس همانطور که در مطلب «» گفته شد، درختچه‌ای بزرگ و زیبا است. خوشبختانه نگهداری از این گیاه آپارتمانی محبوب کار خیلی سختی نیست. در ادامه مطلب روش نگهداری از فیکوس و برگ‌های بزرگ سبز رنگش را به شما آموزش می‌دهیم تا این گیاه را به نقطه جذاب دکوراسیون منزل تان تبدیل کنید.

درباره گیاه فیکوس

درختچه فیکوس سایز متوسط را می‌توان در گوشه‌ای از دکوراسیون اتاق قرار داد و یا یک درخت بزرگ فیکوس را به نقطه شاخص دکوراسیون منزل تبدیل کرد. اگر صبر کافی داشته باشید و گیاه فیکوس خود را از جوانی در خانه پرورش دهید، به شرایط خو گرفته و بالغ می‌شود. در این صورت می‌تواند در طی چند سال ارتفاع زیادی پیدا کند، به خصوص اگر آن را در فصل تابستان بیرون از خانه قرار دهید. اما اگر می‎خواهید درختچه‌تان کوچک بماند، آن را در یک گلدان کوچک نگه دارید تا رشد آن را محدود کند.

فیکوس

فیکوس

خاک مناسب

فیکوس دوست ندارد که در آب زیاد رشد کند، پس استفاده از خاکی با زه‌کشی خوب و گلدانی با منافذ کافی، ضروری است. ترکیب 1 سهم کود گیاهی، 1 سهم پوست کنده کاج و 1 سهم پرلیت، مخلوطی مناسب برای این گیاه خواهد بود.

فیکوس

نور مناسب

گیاه فیکوس به نور زیاد اما غیر مستقیم علاقه دارد. نقطه‌ای آفتابگیر که توسط پرده نیمه مات حفاظت شده محلی مناسب برای این گیاه است. اگر برگ‌های پایینی درختچه فیکوس شما افتاده‌اند، بقیه هم درخشش خود را از دست داده‌اند و در نتیجه ساقه‌هایی بلند اما بدون برگ دارد، باید بدانید که گیاه نور کافی دریافت نمی‌کند.

فیکوس

آبیاری و کوددهی به فیکوس

میزان آبیاری این گیاه باید بر اساس فصل تغییر کند. در فصل رشد (تابستان)، گیاه باید مرطوب نگاه داشته شود. یعنی علاوه بر آبیاری باید برگ‌های آن را با دستمال مرطوب تمیز کنید. اما در فصل خواب زمستانی، گیاه فقط به یک یا دو بار آبیاری در ماه نیاز دارد. برگ‌های پژمرده نشانه کمبود آب و برگ‌های زرد و قهوه‌ای و افتاده نشانه زیادی آب هستند.

فیکوس

اگر آب و هوای منطقه زندگی شما گرم است، به خصوص گرم و خشک که همانند هوای داخل خانه در زمستان است، گیاه را همیشه آبپاشی کنید.

نکته دیگر اینکه بهتر است گیاه را با آب ولرم آبیاری کنید، تا به ریشه شوک آب سرد وارد نشود.

همانند بیشتر گیاهان آپارتمانی، کوددهی فقط در فصل رشد لازم است.

فیکوس

هرس و تعویض گلدان

این گیاه به غیر از حذف برگ‌های مرده و پژمرده نیازی به هرس کردن خاصی ندارد. اما برای شکل دادن به درخت فیکوس تا وقتی که به ارتفاع دلخواه‌تان نرسیده، بالای ساقه را نبرید. وقتی بالای ساقه را ببرید، گیاه چند ساقه می‌شود. هرس کردن در بهار و تابستان خوب است اما ضروری نیست.

اگر گلدان گیاه را عوض نکنید، رشد نخواهد کرد. اما اگر می‌خواهید بزرگ شود، فیکوس را در گلدانی بسیار بزرگ قرار ندهید. تعویض گلدان با گلدانی که قطر آن 2 تا 3 سانت بزرگ‌تر باشد، مناسب است.

فیکوس