آن طور که برخی مدارک تصویری خبر میدهند، گروه صنعتی ایران خودرو در سال جاری سمند، سورن توربو و رانا را در نسخه فیس لیفت شده برای بازار معرفی میکند و از طرفی دنا پلاس توربو اتوماتیک نیز با گیربکس پانچ و اضافه شدن چند آپشن به بازار ورود پیدا خواهد کرد.
اما رانا فیس لیفت خودرویی است که با برخی تغییرات ظاهری همراه شده و تا حدی از نسخه قبلی جذابتر به نظر میرسد. حال نکته جالب اینجاست که رانا فیس لیفت تازه از نظر ظاهری مشابه با همان نسخهای شده است که پیش از عرضه اولیه تصاویر آن منتشر شده بود تا حدی ظاهر بهتر و جذابتری نسبت به نسخه فعلی داشت.
رانا فیس لیفت به دستگیرهها و ضربه گیرهای هم رنگ بدنه مجهز شده است. همچنین طراحی داخلی چراغهای جلو و عقب به طور کل تغییر کرده و نور پردازی نئون در خودرو استفاده شده است.
با توجه به سیاست جدید ایران خودرو، به نظر میرسد که رانا جدید نیز به دی لایت نیز مجهز شده باشد. از طرفی آینههای جانبی خودرو تغییر کرده اند و به چراغ راهنما نیز مجهز شده اند. از دیگر تغییرات جزئی رانا میتوانند به طراحی جدید قالپاق آن اشاره کرد و همچنان جای این سوال را باقی میگذارد که بالاخره چه زمانی همان رینگهای معرفی شده در سال 1391 بر روی خودرو نصب میشود. آن طور که از تصاویر بیرونی مشخص است، صندلی عقب رانا فیس لیفت از این پس به سه پشت سری که گویا قابل تنظیم هستند مجهز شده است. از طرفی برخی جزئیات جلو پنجره رانا هم تغییر کرده است. برخی شنیدهها از نصب غربیلک فرمان جدید در این خودرو ملی خبر میدهند.
پیش از این در سورن توربو فیس لیفت مشخص شد که غربیلک فرمان دنا به این خودرو اضافه شده و کروز کنترل هم بر روی این خودرو فعال شده است. هنوز مشخص نیست که در بحث امکانات رفاهی، رانا به چه آپشنهای جدیدی مشخص شده است. اما برخی منابع خبری از ارتقا کیفیت متریال داخلی خودرو صحبت میکنند. در نمایشگاه توانمندیهای صنعت خودرو ایران در سال 1394، گروه صنعتی ایران خودرو در بخشی از غرفه خود ویدیویی را به نمایش گذاشته بود و همچنین قطعه مکانیکی-الکترونیکی در آن بخش قابل رویت بود. کارشناسان فنی آن بخش میگفتند که این قطعه سیستم الکتریکی کنترل پایداری و هرزگردی رانا است و ویدیوها نشان میداد که نسخههای آزمایشی رانا با این قطعه در کشورهای دیگر مورد تست و بررسی قرار گرفته اند. سوال اینجاست که در میان این فیس لیفتها چه زمانی میتوانیم شاهد نصب قطعههای به روز و ارتقا ایمنی خودروهای ملی باشیم؟
طبق آمار منتشر شده از دفتر نیرو محرکه وزارت صنعت معدن و تجارت، ایران خودرو در سال گذشته افت شدیدی در تولید رانا داشته و بیش از 40 درصد میزان کاهش تولید این سدان اقتصادی اعلام میشود. پیش از این ایران خودرو برنامه داشت تا بتواند سالانه بیش 30 هزار دستگاه از رانا را به دست مشتریان برساند. اما هر سال شاهد آن هستیم که استقبال از این خودرو کاهش پیدا میکند و از آن طرف تولید این خودرو در خط تولید رفته رفته افت کمّی را به خود میبیند.
پیش بینیها نشان میدهد که در صورت معرفی هر چه زودتر رانا فیس لیفت و همچنین اضافه کردن برخی امکانات رفاهی، میتوان با در نظرگیری قیمت کمتر از 38 میلیون تومان برای این خودرو در سال جاری، رشد تولید و افزایش تقاضا را برای رانا فیس لیفت دید.
منبع: اسب بخار